خطر خشکسالی در ۲ حوزه آبی استراتژیک کشور به غیر از مشکلات زیست‌محیطی، تهدیداتی برای کشاورزی این مناطق ایجاد کرده است.

به همین دلیل حفظ دریاچه ارومیه و بازیابی زاینده‌رود در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفته است.به گزارش ایرنا، یعقوب همتی، معاون هماهنگی حوضه‌های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حوضه‌های آبریز اصلی کشور دچار خشکسالی هیدرولوژیکی هستند و درصورتی که شرایط به این صورت ادامه یابد دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود.

به گفته او میزان جریان‌های سطحی کشور در مقایسه با متوسط درازمدت کاهش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد که عدد بسیار بالایی است. همتی افزود: جریانات سطحی در حوضه دریاچه ارومیه در مقایسه با متوسط درازمدت ۴۶ درصد منفی است و با این شرایط دریاچه ارومیه به‌طورقطع احیا نمی‌شود، ضمن اینکه سطح دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۲۵سانتی‌متر افت کرده و از مساحت آن هم ۹۳کیلومترمربع کم شده است.

خبر دیگر اینکه وزارت نیرو که با دستور رئیس‌جمهور به‌دنبال حل مشکل دریاچه ارومیه است، در حوزه آبی زاینده‌رود هم با مشکلات زیادی مواجه است. سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو از بررسی وضعیت حوزه زاینده‌رود در جلسه آتی شورای آب خبر داد و گفت: برای حوزه زاینده رود باید فکر اساسی شود. علیرضا دائمی تأکید کرد: از ابتدای سال برنامه‌ اضطراری برای حوزه زاینده‌رود لحاظ شده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر حوزه زاینده‌رود نیز با کمبود آب شدید مواجه است و با وجود اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو آب کشاورزی از مهر‌ماه قرار بود داده شود، به‌دلیل اصرار مسئولان و کشاورزان از ابتدای سال آب به کشاورزان داده شد.

کد خبر 231752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز