معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست از کاهش ۸۰درصدی آب دریاچه ارومیه خبر داد وگفت: بیش از ۶۰درصد مساحت این دریاچه خشک و تبدیل به نمکزار شده است.

مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به سخنان وزیر نیرو مبنی بر تخریب برخی سدهای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه اظهار کرد: خراب‌کردن سدها برای نجات تالاب‌ها در تمام دنیا امری رایج است.مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون در کشور آمریکا چندین سد برای نجات تالاب‌ها خراب شده است افزود: خراب‌کردن سدها اصول و چارچوب مخصوص به‌خود را داشته و به لحاظ فنی به هیچ وجه کاری غیرکارشناسی نیست.

وی با بیان اینکه در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه 3دسته سد داریم افزود: تنها یک دسته از این سدها که برای زراعت‌های یکساله احداث شده‌اند را می‌توان تخریب کرد و به سدهای دیگر که برای تأمین آب شرب و کشاورز‌ی‌های دائمی مانند باغات احداث شده‌اند کاری نداریم.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: با برداشتن سدهایی که برای زراعت‌های یکساله احداث شده‌اند می‌توان دفعات شکست را از 2بار در سال به یک‌بار در سال کاهش داد. باقرزاده کریمی اضافه کرد: از آنجا که با احداث سدها مدت‌هاست رودخانه‌های اطراف حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، جریان سیلابی نداشته‌اند، در پشت این سدها رسوبات بسیاری جمع شده که باید همزمان با تخریب سدها لایروبی شوند.وی ادامه داد: همچنین باید بلافاصله از برداشت‌های غیرمجاز آب در پایین دست توسط مردم جلوگیری کرد چرا که همزمان با تخریب سد و رهاسازی آب برداشت‌های غیرمجاز نیز آغاز می‌شود.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه توسط دولت اظهار کرد: عزم دولت برای نجات این دریاچه بسیار خوب است و در این کارگروه نیز صحبت‌های خوبی شده است که اگر عملی شود می‌توان امیدوار بود تا یکی، دو ‌ماه آینده تحولی در وضعیت دریاچه ارومیه به‌وجود بیاید.

همزمان با اظهارات معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست، کارشناس هواشناسی آذربایجان غربی از افزایش دمای استان خبرداد و افزود: به‌دلیل وضعیت دریاچه ارومیه سال گذشته دمای استان افزایش 0.5 تا 1.5درصد نسبت به میانگین سالانه داشته است که این امر موجب تبخیر بیشتر آب دریاچه نیز می‌شود. وی تصریح کرد: از طرفی تبخیر بیشتر آب دریاچه ارومیه نیز منجر به خشک شدن بیشتر آن و در نتیجه افزایش دما و تکرار این چرخه به‌صورت زنجیروار خواهد شد. کارشناس هواشناسی آذربایجان غربی ادامه داد: طبق آخرین پیش‌بینی‌های منتشر شده در فصل پاییز شاهد افزایش 0.5 تا 1.5درجه‌ای دما خواهیم بود.

کد خبر 230975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز