دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزار و ۴۰۰ گونه گیاه نادر در چهارمحال و بختیاری شناسنامه دار شدند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برخی از این‌گونه گیاهان پس از ۲۰ سال صاحب شناسنامه شدند.

مرزه بختیاری

آقای عبدالهی افزود : در شناسنامه این گیاهان علاوه بر تعیین جنس، خانواده، گونه، شکل و نام گیاهان دارویی به سه زبان فارسی، لاتین و انگلیسی، رویشگاه‌ها، پراکنش جغرافیایی و کاربردهای صنعتی و اقتصادی هر گیاه موجود است.

وی گفت: این گونه‌های نادر از 500 جنس و 80 تیره هستند که 300 گونه آن دارویی، صنعتی، خوراکی و عطری است.

وی افزود:‌ ‌محققان برای گردآوری و شناسنامه دار کردن این گیاهان دارویی نادر و با ارزش موجود در طبیعت چهار محال و بختیاری در آزمایشگاه‌های ویژه 20 سال به ثبت و خشک کردن نمونه‌های گیاهی مشغول بودند.

عبداللهی گفت: از 15 هزار نمونه گیاهی شناسایی شده دنیا ، هزار و400 گونه آن در چهارمحال و بختیاری شناسایی و جمع آوری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: جمع آوری و شناسایی علمی‌گونه‌های گیاهی و دارویی از سال1371 در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد؛ که 35 گونه گیاهی آندمیک (منحصر به فرد ) چهارمحال و بختیاری پارسال در فهرست هرباریوم‌های بین المللی ثبت شده است.
مرزه کلاری، مرزه بختیاری، بومادران کلاری، هزارخار بختیاری، هزار خار تنگ صیادی، شنبلیله بروجنی، زرگانا بختیاریکا، کلوس ، تره کوهی و کاسین از جمله این گونه‌های نادر گیاهی است که در هرباریوم‌های بین المللی ثبت شده است.

کد خبر 229523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز