گروه اقتصادی- محمد عدلی: التهابات سیاسی در منطقه با جدی‌شدن احتمال حمله نظامی ایالات متحده به سوریه، به اوج خود رسیده اما بمب‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌ای زودتر منفجر شده‌است.

به گزارش همشهری با جدی شدن احتمال حمله نظامی غرب به رهبری آمریکا به سوریه بازارهای جهانی از دیروز با افزایش قیمت نفت و طلا به این رخداد سیاسی واکنش نشان داده‌اند و بازارهای سرمایه، ارز و طلا در ایران نیز یکباره روندی معکوس در پیش گرفته‌اند.بر این اساس، در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت دریای شمال پس از رشدی قابل توجه به 115دلار رسید تا رکورد بیشترین رشد از‌ ماه می را تجربه کرده باشد. طلا نیز با جهش قیمتی مواجه شده و پس از مدت‌ها به کانال 1400دلاری بازگشته است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با تقویت قیمت به یک هزار و 423دلار رسید تا نرخ طلا در بازار ایران نیز متاثر از این رشد قیمت و همچنین به دلیل افزایش بهای دلار، از مرز 113هزار تومان عبور کند. از سوی دیگر بازار سرمایه نیز با تغییر مسیر، عقب‌گردی قابل توجه را پشت سر گذاشت و به کانال 58هزار واحد بازگشت.

بازار طلا و ارز داخلی که در آرامش به سر می‌برد و روند نزولی قیمت‌ها را ادامه می‌داد، یکباره تغییر مسیر داد تا هر دلار آمریکا بار دیگر به کانال 3هزار و 200تومان بازگردد. این تغییر قیمت همزمان با رشد بهای جهانی طلا، موجب شد تا نرخ سکه بهار آزادی طی 2 روز بیش از 80هزار تومان جهش یابد و به یک میلیون و 110هزار تومان برسد.

در این زمینه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به فارس گفت: بازار جهانی طلا تحت‌تأثیر اخبار سیاسی است و همین مسئله موجب رشد قیمت اونس طلا شده است. در واقع بازار جهانی متاثر از اخبار سیاسی و بازار داخلی نیز تحت‌تأثیر بازار جهانی بوده است.

محمد کشتی‌آرای ادامه داد: تقریبا در یک‌ماه گذشته قیمت طلا و سکه نوسان چندانی نداشت، اما از روز سه‌شنبه با انتشار اخبار سیاسی، قیمت جهانی افزایش یافت، این در حالی بود که قیمت جهانی سیر نزولی داشت؛ البته افزایش قیمت نفت هم موجب کاهش ارزش دلار و در پی آن رشد قیمت طلا رخ داد.

به گفته این فعال بازار علت افزایش قیمت سکه در بازار داخلی بیشتر ناشی از اخبار سیاسی و رشد قیمت جهانی بوده و افزایش نرخ ارز چندان تأثیر‌گذار نبوده است. بازارهای سرمایه، طلا و ارز مدتی بود که وارد مدار منطقی شده و از التهابات 2 سال اخیر دورمانده بود. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و افزایش امید به بهبود اوضاع اقتصادی، بازار طلا و ارز با دوری از التهاب به سمت کاهش قیمت و بازار سرمایه در جهت افزایش بازدهی در حرکت بود که این روند این بار نه به دلایل اقتصادی که به واسطه رخدادی سیاسی در سطح منطقه، قطع شد و در مسیری جدید قرار گرفت.

کد خبر 228971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز