همشهری آنلاین: یک روزنامه انگلیسی فاش کرده است آژانس جاسوسی انگلیس به نمایندگی از آژانس امنیت ملی امریکا از «مقادیر گسترده‌ای از ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی» در خاورمیانه جاسوسی کرده است.

انگلیس

به گزارش پرس تی وی، روزنامه ایندیپندنت روز جمعه (۱ شهریور) گزارش داد انگلیس در حال ایجاد یک ایستگاه مخفی برای رصد اینترنت است که «قادر است داده‌ها را با نفوذ به کابل‌های فیبر اپتیکی که در منطقه خاورمیانه از زیر دریا عبور می‌کند استخراج کند.»

در ادامه این گزارش آمده است «این اطلاعات سپس برای جاسوسی پردازش می‌شود و پس از انتقال به ستاد ارتباطات دولتی در چلتنهام با آژانس امنیت ملی امریکا به اشتراک گذاشته می‌شود.»

ایندیپندنت افزود در اسنادی که از سوی ادوارد اسنودن، افشاگر امریکایی فاش شد به این اطلاعات اشاره شده بود.

در ادامه این افشاگری آمده است این ایستگاه مخفی «می‌تواند به کابل‌های زیردریایی که از این منطقه عبور می‌کنند دسترسی پیدا کند» و داده‌ها را به ابررایانه ذخیره اطلاعات موسوم به «بافرز» منتقل و سپس داده‌های مورد نظر را در اختیار آژانس امنیت ملی امریکا بگذارد.

این روزنامه افزود :«اطلاعاتی درباره این پروژه در ۵۰ هزار سند ستاد ارتباطات دولتی که اسنودن در سال ۲۰۱۲ دانلود کرد موجود است.»

عملیات‌های جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی امریکا در ماه ژوئن و پس از آن افشا شد که اسنودن، کارمند اطلاعاتی سابق امریکا از ۲ برنامه ‌برجسته جاسوسی دولت امریکا پرده برداشت که بر اساس آن فاش شد آژانس امنیت ملی امریکا و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) از تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیون‌ها امریکایی و اروپایی از طریق شرکت‌های مهم کامپیوتری جاسوسی می‌کردند.

این افشاگر ۳۰ ساله که در ۱ آگوست از روسیه پناهندگی سیاسی موقت گرفت در امریکا تحت تعقیب قرار دارد و با اتهاماتی نظیر «جاسوسی و سرقت دارایی‌های دولتی» مواجه است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هفته جاری روزنامه انگلیسی گاردین را به نابود کردن اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که از اسنودن دریافت کرده بود وادار کرد.

کامرون به سر جرمی هیوود، مدیر کل دفتر نخست وزیری انگلیس دستور داد این اطلاعات حساس را که در گاردین افشا شده است جمع آوری کند.

منابع مختلف از جمله آلن روسبریجر، سردبیر گاردین اعلام کردند نخست وزیر انگلیس هیوود را موظف کرد به این روزنامه هشدار دهد که «اگر نمی‌خواهد با اقدام قانونی مواجه شود یا اسناد یادشده را به وی تحویل می‌دهد و یا آنها را نابود می‌کند.»

کد خبر 228384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز