شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: مقام‌های آمریکا با اعلام استقرار چهارمین ناو جنگی مسلح به موشک‌های کروز هدایت‌شونده در آب‌های مدیترانه تلاش کرده‌اند نشان دهند که آماده دخالت نظامی در سوریه پس از جریان استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور هستند.

درحالی‌که مقام‌های روسیه شورشیان را متهم به بمباران شیمیایی کرده‌اند و کشورهای غربی انگشت اتهام را به سوی دولت اسد گرفته‌اند باراک اوباما به‌شدت از سوی سیاستمداران و رسانه‌های این کشور برای استفاده از گزینه نظامی تحت فشار قرار گرفته است. روز گذشته تقریباً هیچ روزنامه آمریکایی نبود که به اوباما درباره این مسئله کنایه نزند یا از او برای صادر نکردن سریع دستور دخالت نظامی انتقاد نکند.

رئیس‌جمهور آمریکا اما در گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان پس از انتشار تصاویر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، نسبت به یک ماجراجویی نظامی هشدار داده بود. او با اعلام اینکه آمریکا نباید وارد یک عملیات نظامی «بسیار پرهزینه و پیچیده» شود با وجود پافشاری برخی سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات نشان داد که همچنان تمایلی به واردکردن این کشور به یک جنگ دیگر ندارد. آمریکا اما به همراه متحدان خود در ناتو واقعاً چه گزینه‌های نظامی در سوریه دارند و چه کاری ممکن است درباره این کشور صورت بگیرد؟

سناریوی بوسنی به جای لیبی

بسیاری از رسانه‌ها از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه همیشه درباره اجرای مجدد سناریوی حمله نظامی به لیبی درباره این کشور حرف زده‌اند. در ۱۹مارس سال۲۰۱۱ پس از قطعنامه۱۹۷۳ شورای امنیت، دخالت نظامی در لیبی با شلیک بیش از ۱۱۰ موشک کروز توسط آمریکا و انگلیس آغاز شد. اوباما تاکنون به‌دنبال به‌دست آوردن همین مجوز از سوی شورای امنیت برای مشروعیت بخشیدن به دخالت نظامی در سوریه بوده است. اکنون اما مشاوران امنیتی و اطلاعاتی کاخ سفید در حال ترغیب رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرای سناریوی بوسنی به جای لیبی هستند. درباره بوسنی هم آمریکا با توجه به کشتاری که صرب‌ها علیه مسلمانان بوسنی به راه انداخته بودند، به همراه کشورهای ناتو و بدون مجوز شورای امنیت، دست به حمله نظامی علیه صربستان زد.

موشک‌های کروز برای حمله به نقاط حساس

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که مقام‌های نظامی آمریکا فهرست خود درباره حمله احتمالی نظامی به داخل سوریه را به‌دنبال شرایط جدید «به‌روز‌رسانی» کرده‌اند. یکی از گزینه‌های مطرح از سوی مقام‌های نظامی آمریکا حمله به مناطق حساس در سوریه است. مقام‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا در فهرست خود مراکز و نقاط حساسی را تعیین کرده‌اند که با موشک‌‌های کروز یا جنگنده‌ها هدف حمله قرار بگیرند.

ایجاد منطقه حائل یا پروازممنوع

یکی دیگر از گزینه‌های مطرح شده از سوی مقام‌های آمریکا ایجاد یک منطقه حائل به‌ویژه در منطقه مرزی سوریه با ترکیه و اردن است. آمریکایی‌ها می‌توانند برای ایجاد این منطقه از سامانه‌های پاتریوت مستقرشده در خاک اردن و ترکیه استفاده کنند و در این شرایط شورشیان سوریه می‌توانند در این منطقه حائل به‌راحتی نیروهای خود را تحت آموزش قرار دهند و تسلیحات مورد نیاز خود را وارد کنند.

گروهی از مقام‌های کنگره آمریکا از مدت‌ها پیش درباره برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه پافشاری می‌کنند تا مانع از پرواز هواپیماها و جنگنده‌های سوریه شوند؛ هر چند برخی می‌خواهند این مسئله را ساده جلوه دهند اما آمریکایی‌ها می‌دانند که سوریه یکی از قوی‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی دنیا را دارد. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همین‌خاطر در توصیف دشواری این مسئله گفته بود که این کار نیاز به صدها جنگنده دارد و باید پایگاه‌های حساس نظامی سوریه ابتدا هدف قرار بگیرند. مؤسسه مطالعات جنگ آمریکا در گزارشی اعلام کرده که برای فلج‌کردن اصلی‌ترین پایگاه هوایی سوریه به شلیک ۷۲ موشک کروز تنها در شب اول عملیات احتمالی نیاز است.

کد خبر 228371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز