همشهری آنلاین: رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به توصیف وزرای پیشنهادیش، دلایل انتخاب و روزهای آشناییش با این ۱۸ نفر پرداخت.

حسن روحانی امروز در قامت رئیس دولت یازدهم و برای دفاع از کابینه پیشنهادیش در برابر نمایندگان خانه ملت، مهمان مجلس شد.

رئیس جمهور در اولین گام، پس از طرح کلی سیاست‌هایش در دولت یازدهم به معرفی وزرای پیشنهادیش و دلایل انتخاب این 18 نفر پرداخت تا شاید این سخنان و توصیفاتش بتواند مسیر عبور وزرایش از سد رأی اعتماد نمایندگان مجلس را هموار کند.

در جدول زیر می‎توانید توضیحات حسن روحانی در معرفی 18 وزیر پیشنهادی کابینه اش را به نقل از فارس را بخوانید:

 

نام وزیر و وزارتخانه

روحانی در توصیف وزرایش چه گفت؟

1- عباس آخوندی؛ وزارت راه، شهرسازی و مسکن

  • دکتر عباس آخوندی که از بین علما هستند،دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه فنی دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است.
  • ‌آقای آخوندی جزو افرادی بود که در تشکیل جهاد سازندگی فعال بوده و در دولت‌های مختلف نیز بعنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت داشته است؛ طرح آمایش سرزمینی را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده‌اند و هم اینک نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان هستند.
  • در مجموع با شناختی که از آقای آخوندی و سوابق ایشان داشتم و با مشورت‌هایی نیز که با انجمن‌های حرفه‌ای انجام گرفت، وی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم و به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

 2-حسین دهقان؛ وزارت دفاع

  • سردار سرتیپ پاسدار آقای دهقان را نمایندگان محترم می‌شناسند. ایشان مدت‌ها از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگان‌های مردمی بوده‌اند و مدتی فرمانده نیروی سپاه را در اختیار داشتند.
  • ایشان بعد از دفاع مقدس نیز مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشتند در دولت هفتم و هشتم جانشین وزیر دفاع بودند و در بسیاری از زمینه‌های حساس تولید اقلام دفاعی فعالیت‌های بسیار موثری داشتند و چندین سال در بنیاد شهید و امور ایثارگران در خدمت آن عزیزان بودند.
  • هم اکنون نیز ایشان در دانشگاه تهران مقام علمی استادی را بر عهده دارند و به عنوان استاد در دانشگاه فعالیت می‌کنند. با توجه به سوابق ایشان در دفاع مقدس و شناختی که نسبت به مسائل دفاعی وچارچوب‌هایی که باید وزارت دفاع با بخش صنعت همکاری کند به عنوان یکی از گزینه‌های خوب برای وزارت دفاع انتخاب شد.

3- جعفر میلی‌منفرد؛ وزارت علوم

  • آقای میلی‌منفرد از جهت‌های علمی فعالیت‌های زیادی در دانشگاه داشتند و استاد تمامی رشته برق را در دانشگاه امیرکبیر بر عهده دارند. ایشان تجربیات فراوانی را در زمینه مدیریت در وزارت علوم داشته‌اند و از افراد مؤثر برای توسعه پارک‌های علم و فناوری محسوب می‌شدند و در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان معاونت وزارت علوم فعالیت کردند. ایشان در دانشگاه با همه جناح‌ها و گروه‌ها که فعالیت می‌کنند ارتباط دارند و قول صریح ایشان به شما و من این بوده است که رویه ایشان در دانشگاه یک رویه اعتدالی خواهد بود و برنامه‌های دولت را مدنظر داشته و آن برنامه‌ها را در دانشگاه اجرا کند.

4- محمود حجتی؛ وزارت جهاد کشاورزی

  • ایشان در ابتدا برای پذیرش این پست مقاومت می‌کردند و یکی از افراد فعال در این زمینه را پیدا کرد و آورد و به عنوان جانشین خود معرفی کرد. پس از مشورت‌های زیاد با گروه‌های متخصص و افرادی که در این زمینه فعال بودند به این نتیجه رسیدند که آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند و ما هم به همین نظر رسیدیم و ایشان هم زمانی که شرایط را اینچنین دید این مسئولیت را پذیرفت.
  • از میزان واردات در سال جاری نگران شده ام. اینکه ما در سال جاری نزدیک به 7 و نیم میلیون تن گندم وارد می‌کنیم، نشان می‌دهد که نیاز به یک تحول جدی در بخش کشاورزی داریم و انشاءالله این تحول با کمک فعالان این بخش و همچنین سیاست‌های دولت چه در زمینه تولید محصولات و چه در زمینه واردات محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد.

5- محمود واعظی؛ وزارت ارتباطات و فناوری

  • آقای واعظی سال‌ها در زمینه سیاست خارجی فعال بودند اما در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز فعالیت فراوانی داشتند و آشنایی من با ایشان به عنوان مدیرعامل مخابرات کشور در زمان مرحوم شهید قندی بود.
  • ما برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری ارتباطات نیاز به ارتباطات فعال خارجی داریم. این مسئله سبب می‌شود تا شرکت‌های مختلف ما بتوانند به بخش‌های مختلف در بخش بین‌المللی متصل شوند و همچنین فعال شدن آنها می‌تواند زمینه ایجاد فعالیت‌های کارآفرین در این بخش شود.

6- حمید چیت چیان؛ وزارت نیرو

  • آقای چیت‌چیان نیز معرف حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، ایشان از یک خانواده روحانی است. تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در رشته مکانیک و در کارشناسی ارشد در رشته صنایع و در مقطع دکتری در رشته مدیریت ادامه دادند و هم اکنون نیز جزو هیئت موسس دانشگاه صنعتی سهند بوده‌اند.
  • ایشان در اوایل انقلاب در سپاه فعالیت داشتند، البته اینکه ایشان برای دفاع از کشور در نهاد مقدسی مانند سپاه بودند برای ما افتخار است اینکه هر جا می‌گویند کابینه فلانی امنیتی است اگر امنیتی به معنای فهم درست مسائل امنیت ملی است، همه به این امنیتی بودن افتخار می‌کنیم.
  • به هر حال ایشان در مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های توانیر فعال بودند و 12 سال معاون انرژی و 6 سال به عنوان قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی وزارت نیرو فعال بودند.

7- علی جنتی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • ایشان از چهره‌های مذهبی و انقلابی هستند و قبل از پیروزی انقلاب بسیار فعال بودند و از فضلای بنام در حوزه علمیه محسوب می‌شدند، کاملا با فقه اسلامی آشنا هستند و بنده در اوایل انقلاب که ایشان در قم طلبه بودند، با وی ‌آشنا بودم، در دوران انقلاب و نهضت اسلامی آشنایی ادامه داشت و با هم همکاری داشتیم. بعد از انقلاب هم در صدا و سیما ایشان عضو سرپرستی بودند، مدتی معاونت امور بین‌الملل وزارت ارشاد را به عهده داشتند و در زمینه سیاست خارجی هم ایشان عنصر فعالی بودند و همواره دارای یک تفکر اعتدالی و میانه‌روی بوده اند

8-مسعود سلطانی‌فر؛ وزارت ورزش و جوانان

  • ایشان از چهره‌های خدوم و فعال است که نمایندگان استان‌های مختلف از سوابق آنها مطلع هستند، ایشان در 6 استان کشور فعالیت داشتند و مسئولیت‌های مختلفی به عهده داشتند و 2 سال هم تجربه مدیریتی در سمت قائم مقام سازمان تربیت بدنی را داشتند.
  • سلطانی فردر زمینه مدیریت امور جوانان بسیار فعال بودند و مسئولیت شورای جوانان استان‌های مختلف را بر عهده داشتند، بینش وی بینش توسعه‌ای است و در زمینه ورزش و جوانان کاملا صاحب برنامه، فکر و علاقمند است وتاریخچه خوبی از قهرمانان و ورزش دارند و من از آن متعجب شدم.
  • کسی که این مسئولیت رامی‌پذیرد باید اطلاعات گسترده این چنینی داشته باشد، ایشان با ظرفیت‌ها و مسائل ورزش کشور کاملا آشنا و در بسیاری از زمینه‌ها سابقه مدیریتی داشته اند و کارنامه ایشان در هر جا که حضور داشته کارنامه کاملا موفقی بوده است.
  • سلطانی‌فر به ورزش اشراف دارد و در زمینه این ورزش سابقه مدیریت دارد، کارنامه‌اش نیز در همه جا هم در استانداری و هم در ورزش موفق بوده است.

9- عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزارت کشور

  • رحمانی‌فضلی نیاز به معرفی ندارد و همه نمایندگان با وی آشنا هستند و آخرین مسئولیت وی نیز در دیوان محاسبات کشور بوده است.
  • آشنایی من با رحمانی‌فضلی از دوره چهارم مجلس بوده است که همواره نماینده‌ای معقول و صاحب‌نظر بوده است. همین بحث که وی جزو مجلس عقلا بودند هرکس جزو این جلسات بوده خود دلیلی بر اعتدال و صاحب‌نظری آنان است.
  • وی علاوه بر صدا و سیما در شورای عالی امنیت ملی و در خود وزارت کشور نیز تجربیات مفیدی دارد. تحصیلات وی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دکترای جغرافیا با گرایش برنامه‌ریزی است.
  • با انتخاب رحمانی‌فضلی می‌خواستم استان‌های ما از لحاظ توسعه اقتصادی شاهد تحرک جدی باشند. البته مسئولیت‌های سیاسی و امنیتی دیگری نیز در وزارت کشور وجود دارند اما آمدن رحمانی‌فضلی در این سمت قطعا یک آرامش را به کشور می‌دهد و به کشور می‌گوید که می‌خواهیم فضایی در کشور حاکم کنیم که فضای اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.

10-زنگنه؛ وزارت نفت

  • من برای تصدی وزارت نفت زنگنه را معرفی کردم. وزارت نفت جزء وزارتخانه‌هایی بود که برای انتخاب وزیر آن مشورت‌های زیادی صورت گرفت. ابتدا که آقای زنگنه را دعوت کردیم وی فرد دیگری را برای تصدی وزارتخانه معرفی کرد. بار دوم نیز زنگنه فرد دیگری را برای تصدی وزارت نفت معرفی کرد اما هر دو نفر معرفی شده توسط زنگنه در مشورت با من آقای زنگنه را بهترین گزینه و بهترین فرد برای تصدی وزارت نفت عنوان کردند.
  • من از گذشته ایشان آشنا هستم و اگر سوالاتی پیرامون وی وجود دارد در ادامه خود من پاسخ خواهم داد.
  • در شرایط فعلی وزارت نفت یک اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید به وزرات نفت تنها به عنوان منبع درآمدی که آن هم با معضلات جدی مواجه است، نگاه کرد. مدیریت وزارت نفت نیاز به تلاش گسترده‌ای دارد و آقای زنگنه به اعتقاد بسیاری بهترین گزینه‌ای است که در این شرایط می‌تواند این مسئولیت را بپذیرد.
  • آشنایی من با آقای زنگنه از دوران جبهه‌های نبرد بوده است که وی در جهاد سازندگی و در جبهه فعال بودند. وی همچنین در وزارت نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است.

11-نعمت‎زاده؛صنعت، معدن و تجارت

  • آقای نعمت‌زاده دیگر نیازی به معرفی ندارد. تا شما اسم صنعت را ببرید نام نعمت‌زاده در کنار صنعت حضور پیدا می‌کند. وی از دولت شهید رجایی وزیر بودند و همواره چهره فعال در عرصه صنعت و پتروشیمی بودند.
  • نظر کارشناسان که نعمت‌زاده را پدر صنعت و پتروشیمی معرفی کردند،صحیح است. فعالیت‌ها و اقدامات وی در حوزه‌های صنعت و تجارت گواه این مطلب است. تمامی افراد در حوزه صنعت و معدن نعمت‌زاده را به عنوان وزیر معرفی کردند.
  • افرادی می‌گفتند سن نعمت‌زاده بالاست و عده‌ای نیز می‌گفتند قلب وی جوان است. در همین چند هفته نعمت‌زاده با شجاعت و فعالانه بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کرد.
  • نعمت‌زاده باید صنعت و معدن را از سایه تجارت بیرون بیاورد. این موضوع بدین خاطر است که کشور در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در بلند مدت نیاز به صنعت و معدن دارد.

12-محمدجواد ظریف؛ وزارت امورخارجه

  • شناخت من از ظریف به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد و ما در مذاکرات قطعنامه 598 به وی نزدیکتر شدیم و همچنین در سازمان ملل نیز به عنوان سفیر فعالیت می‌کردم.
  • محمدجواد ظریف از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی و دانش مورد نیاز این عرصه است و از چهره‌های بنام در مذاکرات سیاست خارجی است و من فکر می‌کنم وی بهترین گزینه برای سمت وزارت خارجه است.

13-علی ربیعی؛ کار و رفاه اجتماعی

  • با علی ربیعی بیش از 20 سال کار کردم، ایشان حدود 28 سال نیز با من رفاقت داشته و با هم آشنا بودیم.
  • از زمانی که ایشان در مجلس معاون پارلمانی بوده‌اند و بعد به دبیرخانه شورای امنیت ملی آمده و 16 سال در آنجا فعالیت کرد، با یکدیگر آشنا بودیم، وی فکر استراتژیک دارد و صاحب نظر است و در حال حاضر به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت می‌کند.
  • ربیعی در زمینه اجتماعی تألیفات بسیاری دارد و صاحب‌نظر است و در زمینه کارگری نیز با اینکه فردی تحصیل‌کرده است، ولی در میان کارگران بوده و از جنس آنهاست.

14-طیب‌نیا؛ وزارت اقتصاد و امور دارایی

  • طیب‌نیا فرد صاحب‌نظر، متخصص و از اساتید دانشگاه است که در حوزه مسائل اقتصادی به عنوان یکی از صاحب نظران فعال است و تجربه عملی دارد.
  • وی در کمیسیون‌های مختلف دولت، ستاد تنظیم بازار، شورای پول و اعتبار و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعال بوده است.
  • طیب‌نیا به دلیل دانش و تجربه اش مورد پذیرش صاحب‌نظران اقتصادی است و در مشورت با بسیاری از اساتید اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که طیب‌نیا جزو بهترین‌هاست که امیدوارم در شرایط معضل اقتصادی فعلی کشور بتواند وزارت اقتصاد و امور دارایی را متحول کند.

15-مصطفی پورمحمدی؛ وزارت دادگستری

  • پور محمدی نیاز به معرفی ندارد، سال‌ها وزیر کشور بوده است و در سمت‌هایی نظیر رئیس بازرسی کل کشور نیز فعالیت داشته است.
  • پورمحمدی از فضلای حوزه علمیه قم است که تحصیلات عالیه در سطح اجتهاد دارد و در هر سمتی که فعالیت کرده است، موفق بوده و کارنامه خوبی داشته است.
  • پورمحمدی هم در بخش اجرا و هم در بخش قضا کارنامه موفقی داشته است و در حال حاضر نیز به عنوان استاد حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کند که می‌توانیم از وی علاوه بر رابط بین قوه مجریه و قوه قضائیه در زمینه‌های دیگر نیز بهره بگیریم.

16-علوی؛ وزارت اطلاعات

  • علوی از چهره‌های شناخته شده و معتدل است که در مجلس اول در زمان تدوین قانون وزارت اطلاعات در کمیسیون مشترک دفاعی داخلی با وی آشنا شدم، علوی در تدوین قانون وزارت اطلاعات نقش بسیاری داشت.
  • وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات پیش از این به عنوان رئیس کمیسیون امنیت داخلی و شوراها فعالیت داشته است، به قوانین داخلی آشناست و به میانه‌روی شهرت دارد.
  • با علوی در خبرگان همکار هستیم و وی کاملا به مسائل امنیتی اشراف دارد.

17-سید حسن هاشمی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  • سید حسن هاشمی یک عنصر جهادی است که با یکدیگر در جبهه بودیم، وی دو بار در جبهه مجروح شده است و در حال حاضر به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند.
  • هاشمی از افتخارات علمی کشور است که برای بسیاری از سمینارها و مراکز بین‌المللی دعوت می‌شود و جایگاه جهانی دارد.
  • هاشمی در حال حاضر دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران و فرد خدومی به مردم است.
  • طرح خیریه نوآوران سلامت کشور از سوی هاشمی تأسیس شده است به طوری که تیم‌های جراحی و امکانات جراحی چشم را به صورت سیار در استان‌های محروم فعال کرده‌اند و تاکنون 50 هزار نفر از مردم محروم کشور به صورت رایگان معالجه شده‌اند که این اقدام بسیار ارزشمند است.
  • وضعیت پزشکی کشور باید اینگونه اصلاح شود اینکه بگوییم دولت باید پول و امکانات بدهد، مشکلی را حل نمی‌کند. باید بخش‌های مردمی فعال شوند، به طوری که یک بخش در تهران باشد و امکانات به صورت سیار در روستاها فعال شوند.
  • اگر مؤسسات خیریه را به این صورت گسترش دهیم، بخش بزرگی از معضلات سلامت کشور حل و فصل می‌شود.
  • هاشمی از جمله افرادی بود که با اصرار برای حضور در کابینه از وی دعوت کردم البته افراد دیگری را برای این پست می‌شناختم ولی فکر می‌کنم حضور هاشمی سبب تحول در نظام سلامت کشور می‌شود، زیرا ایشان با برنامه‌های دولت در بخش سلامت نیز هماهنگی دارد.

18-نجفی؛ وزارت آموزش و پرورش

  • نجفی چهره معروفی است که هم مجلس شورای اسلامی و هم مردم با وی آشنا هستند، وی از چهره‌های علمی بنام است که از دانشجویان با استعداد رشته ریاضی در دانشگاه MIT بوده است و سپس در ایران به عنوان رئیس دانشگاه فعالیت کرده است.
  • نجفی در دولت مسئولیت‌هایی داشته و مدتی که وزیر آموزش و پرورش بود نیز بسیار مورد احترام و محبوب بوده است.
  • نجفی فردی صاحب‌نظر و با تجربه است که برنامه‌های خوبی برای آموزش و پرورش دارد.
کد خبر 226656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز