یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرتضی محصص می‌گوید درخواست‌های کارلوس کی‌روش آن‌چنان بزرگ نیست و می‌توان با برگزاری نشست‌های رو در رو بین کی‌روش و مربیان لیگ برتری آن را رفع کرد.

مرتضی محصص

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ نگرانی‌های کارلوس کی‌روش به دلیل لغو اردوی تیم ملی در پرتغال و هم‌چنین نحوه‌ برنامه‌ریزی بازی‌های لیگ و استفاده از ملی‌پوشان پس از پایان لیگ اظهار کرد: من امسال را برای فوتبالمان سال ویژه‌ای می‌بینم. نه به خاطر این‌که لیگ 16 تیمی شده بلکه به خاطر صعودمان به جام جهانی. اگر به گذشته برگردیم می‌بینیم که فدراسیون‌های کره جنوبی و ژاپن در سال 2002 از خودگذشتگی کردند و حتی کی‌لیگ تعطیل شد. در آن سال فیلیپ تروسیه سرمربی ژاپن و گاس هیدینگ سرمربی کره جنوبی برای حضور در جام جهانی از حمایت همه‌جانبه برخوردار بودند.

وی افزود: همیشه صحبت رو در رو و ارتباط مستقیم می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند. اگر خاطرتان باشد طی دو سال گذشته در حالت خوشبینانه دو یا سه جلسه بین کی‌روش و مربیان باشگاه‌ها برگزار شده اما این رابطه دیگر قطع شده و الان هم در همین زمینه مشکلاتی به وجود آمده است. این‌که فدراسیون مشکلات مالی دارد بحث دیگری است اما درباره‌ی بازی‌های لیگ می‌شود مشکلات را از سر راه برداشت. من مطمئن هستم که با نشست‌هایی که برنامه‌ریزی می‌کنیم می‌توان این مساله را حل کرد.

محصص با اشاره به این‌که کی‌روش حق دارد از الان نگران این مسائل باشد، گفت: در حال حاضر استرس بسیار زیادی روی دوش کی‌روش و کادر فنی است. هدف کی‌روش هم واضح است. این‌که ما بتوانیم این بار به دور دوم جام جهانی راه پیدا کنیم. پیش از این ما سه بار در مرحله گروهی جام جهانی حذف شدیم و اگر امسال هم بخواهیم حذف شویم کار تازه‌ای نکرده‌ایم. از آن‌جا که کی‌روش مربی آینده‌نگری است باید به همراه او به فکر فراهم کردن مقدمات برای صعود از گروهمان باشیم. با این حال این کار با حضور تیم‌های قدرتمند دنیا به هیچ وجه ساده نیست.

این کارشناس فوتبال در ادامه گفت: بحث نحوه استفاده از ملی‌پوشان پیش از جام جهانی حل شدنی است اما این توافق زمانی اتفاق می‌افتد که بین کادر فنی تیم ملی، سازمان لیگ و مربیان باشگاه‌ها تعامل برقرار شود و این تعامل باید در کارگاه‌ها صورت گیرد. در حال حاضر نزدیک کردن قلب‌ها و فکرها باید مهم‌ترین کار ما باشد. اگر تیم ملی به جام جهانی صعود کرد نتیجه‌ی زحمات مربیان لیگ برتری هم بود و از طرفی نباید فراموش کنیم که کی‌روش و دستیارانش آن‌قدر توانایی داشتند که تیم بزرگی مثل کره جنوبی را در خانه این تیم شکست دهند. بیش از دو سال است که کی‌روش در فوتبال ایران حضور دارد. او دیگر با هیچ‌کدام از ما غریبه نیست و خیلی راحت می‌توان با برگزاری نشست‌هایی توافق را برقرار کرد.

محصص گفت: به نظر من این موضوع مشکل بزرگی نیست بلکه مشکل ما جای دیگری است و آن نداشتن حریفان تدارکاتی بزرگ و برگزاری اردوهای خوب پیش از جام جهانی است. پیدا کردن حریفان قدر سخت است. فراموش نکنیم که ما دیگر امثال دایی، مهدوی‌کیا، باقری و عزیزی را در اختیار نداریم و بازیکنان جوانی داریم که با وجود این‌که 40-30 بازی ملی دارند اما باید پرسید این بازی‌ها مقابل چه تیم‌هایی بوده است. ما باید با حریفانی بازی کنیم که خود را برای سه بازی مهم مرحله‌ی گروهی جام جهانی آماده کرده باشیم.

وی افزود: خوشبختانه هم دولت فعلی و هم آقای روحانی برای کمک به فوتبال نظر مثبت داشتند که باید این موضوع را به فال نیک بگیریم. من امیدوارم فدراسیون بتواند اردوهای خوبی را برگزار کند و بتوانیم با تیم‌هایی مثل پرتغال بازی کنیم. این برای اعتبار فوتبالمان خیلی خوب است.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در ادامه گفت‌وگویش درباره خواسته‌ کی‌روش مبنی بر عدم استفاده از ملی‌پوشان در بازی‌های جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: آن‌طور که من از صحبت‌های کی‌روش متوجه شدم او لیگ قهرمانان آسیا را جدی نگرفته است. البته این نظر اوست و من برای او احترام قائلم. اما امسال برای ما سال ویژه‌ای است و بهتر است که به جای لیگ قهرمانان روی جام جهانی تمرکز کنیم. هرچند در سال‌های دیگر باشگاه‌های ما باید به دنبال خودنمایی در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا باشند. با این وجود می‌توان همان‌طور که کی‌روش گفت با بعضی برنامه‌ها ملی‌پوشان را در اختیار تیم ملی قرار داد. مثلا باشگاه‌های ژاپن و کره جنوبی در آغاز لیگ قهرمانان آسیا با بازیکنان جوان‌تر خود به میدان می‌آیند و از تیم B خود استفاده می‌کنند؛ چیزی که ما اصلا در تیم‌هایمان نداریم. من هم مثل همه‌ی ایرانی‌ها دوست دارم که نمایندگانمان در آسیا موفق باشند اما وقتی اهمیت جام جهانی را می‌بینم حق را به کی‌روش می‌دهم.

محصص گفت: من پیش از جام جهانی همیشه راجع به تیم ملی مثبت فکر می‌کردم و می‌گفتم به جام جهانی می‌رویم. این مثبت بودن من خوش‌خیالی نیست بلکه امیدواری به آینده است. ما در تمام کلاس‌های مربیگری‌مان بحث مهمی به نام چگونه موفق شدن داریم. باید تیم‌مان را در چهار اصل ذهنی، جسمانی تاکتیکی و تکنیکی آماده نگه داریم. بدون شک کی‌روش هم می‌خواهد که ما با داشتن بهترین آمادگی در این چهار مورد وارد جام جهانی شویم. در فوتبال آمادگی یک هنر است.

وی درباره مشکلات مالی فدراسیون هم گفت: در این چند ماه گذشته فدراسیون فوتبال تحت فشار بوده است، حتی بعد از این‌که به عنوان فدراسیون آسیا انتخاب شد. من مطمئنم فدراسیون می‌تواند اردوهای مناسبی پیش از جام جهانی برگزار کند و این مشکل مالی آن‌چنان بزرگ نیست. همان‌طور که گفتم آقای روحانی هم در اظهارنظرهای خود روی فوتبال نظر مثبت دارد و فکر نمی‌کنم نیاز باشد از این لحاظ دغدغه داشته باشیم. نگرانی اصلی من این است که ما در چه کشورهایی اردو برپا کنیم و با چه تیم‌هایی بازی دوستانه داشته باشیم. من برای گابن احترام قائلم اما اگر بازی اول ما در جام جهانی با تیمی مثل ایتالیا باشد احتیاج داریم حداقل دو، سه بازی بزرگ پیش از این تورنمنت انجام دهیم؛ چرا که دیگر نسل علی دایی‌ها را نداریم و بازیکنان جوانمان مثل محسن مسلمان، پیام صادقیان، رضا حقیقی و ... احتیاج دارند پیش از میدان بزرگ جام جهانی با تیم‌های معتبری رو در رو شوند و من بیشتر نگران همین مساله هستم.

کد خبر 224967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز