همشهری آنلاین: علی‌اکبر ناطق نوری گفت: برخی مسلمانان روزه می‌گیرند و نمازشان را به جماعت می‌خوانند اما زمانی که صحبت از حقوق مردم،‌ ربا و غش در معامله می‌شود، بی‌باک می‌شوند و رعایت نمی‌کنند.

ایسنا گزارش داد: حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری شب گذشته در مراسم احیای حرم مطهر امام(ره) با بیان اینکه "میان مسلمان و مومن تفاوت‌هایی وجود دارد"، اظهار کرد: مومن با مسلمان تفاوت‌های بسیاری دارد، چراکه رسالت مومن به مراتب از مسئولیت مسلمان بودن بالاتر و سنگین‌تر است. گرچه در روایات گاهی مسئولیت‌های که برای شخص مسلمان گفته می‌شود با مسئولیت‌های که برای مومن برشمرده می‌شود یکسان است، ولی این دو با هم تفاوت‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه "دسته‌ای از مسلمانان فقط شهادتین را به زبان جاری می‌کنند"، افزود: دسته‌ای از مسلمانان هستند که با اعتقاد، اشهدان‌لااله‌الله و اشهد ان محمد رسول‌الله را به زبان جاری می‌کنند ولی به زبان آوردن این شهادتین تنها حکم مسلمانی را بر وی جاری می‌کند. یعنی او با عنوان یک مسلمان می‌تواند به طور مثال با دختری مسلمان ازدواج کند. این فرد کاری به حلال و حرام خداوند و باید و نبایدهای دین اسلام ندارد و تنها شهادتین را به جای آورده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دسته دیگر از مسلمانان هستند که مرحله بالاتر از شهادتین را به‌جا می‌آورند. این افراد علاوه بر اینکه شهادتین را به زبان می‌آورند، احکام دین را به طور ناکامل به‌جا می‌آورند. این افراد گاهی نماز می‌خواند و گاهی نیز نماز نمی‌خوانند. این افراد در مجموع به احکام و بایدها و نبایدها عبادی مقید نیستند.

ناطق نوری خاطرنشان کرد: افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند وضعشان خوب نیست، چراکه این افراد معتقدند انجام دادن احکام دین به همین اندازه کافی است. آنها می‌گویند همین که قلبمان با خداوند باشد کافی است. آنها این صحبت‌ها را در شرایطی مطرح می‌کنند که اگر اینگونه بود، دیگر نیازی به نازل شدن انبیاء الهی نبود.

وی با اشاره به برخی آیات قرآن کریم گفت: در قرآن کریم آمده است «ویل للمصلین» و «ویل لکل همزة لمزه». «ویل» در برخی تفاسیر به معنای چاهی در جهنم تعبیر شده است که این چاه نسبت به سایر جاهای جهنم خشن‌تر است و چاهی است که همگان از آن وحشت دارند. این «ویل» و این چاه برای نمازخوان‌هاست، برای آنهایی که نماز را سبک می‌شمرند و هر چیز دیگر را بر نماز مقدم می‌دانند.

رییس دفتر بازرسی بیت مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه "دسته دیگر از مسلمان هستند که هم نماز می‌خوانند و هم روزه می‌گیرند"، اظهار کرد: برخی از مسلمانان هستند که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند و چه بسا این افراد نمازشان را به جماعت می‌خوانند اما زمانی که صحبت از حقوق مردم،‌ ربا و غش در معامله می‌شود، این افراد بی‌باک می‌شوند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه "بین مومن و مسلمان فرق است"، یادآور شد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که فردی نزد ایشان می‌رود و می‌پرسد ایمان چیست؟ امام صادق(ع) در جواب این فرد می‌گویند "ایمان به خدا این است که علیه فرمان خدا و همچنین علیه خدا عصیان نشود". این فرد بار دیگر سوال می‌پرسد که معنای مسلمانی چیست؟ امام صادق در جواب می‌گویند "کسی که راه ما را طی کند و همچنین نماز، روزه و سایر اعمال مسلمانی را انجام دهد، مسلمان است".

ناطق نوری افزود: همچنین امیر المومنین علی (ع) در مورد ایمان می‌فرمایند ایمان درختی است که یقین به خداوند و قیامت ریشه آن است. ایمان درختی است که شاخه‌اش تقوا، ساقه‌اش حیا و ثمره‌اش سخاوت است.

وی در پایان تاکید کرد: به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص)، مومن هیچگاه بهتان و تهمت نمی‌زند؛ چراکه در روز قیامت کسی را که به ناحق تهمت و بهتان بزند برمی‌انگیزند و روی تپه‌ای از آتش نگه‌ می‌دارند تا این فرد اعتراف کند که غلط کرده است.

کد خبر 224893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز