گروه اقتصادی- رضا کربلایی: آمارهای رسمی که مرکز آمار ایران روز چهارشنبه گذشته از وضعیت بازار کار ایران ارائه کرد نشان از ناپایداری وضعیت اشتغال در استان‌های مختلف و دورقمی بودن نرخ بیکاری در 24 استان کشور دارد.

به گزارش همشهری، براساس یکی از اهداف کلی سیاست‌های اقتصادی برنامه پنجم توسعه که 2سال از اجرای آن گذشته است، نرخ بیکاری در ایران باید تک رقمی شود، هدفی که حالا محقق شدن آن دور از انتظار خواهد بود چرا که برآورد‌های کارشناسان این گمانه نزدیک به واقعیت را تقویت می‌کند که افزون بر حدود 3میلیون بیکار رسمی، حدود 6 میلیون تحصیل‌کرده جویای شغل در 8سال آینده وارد بازار کار ایران خواهند شد.

برخی صاحب‌نظران اقتصادی بر این باور هستند که رشد اقتصادی ایران برای پاسخ دادن به نیازهای بازار کار باید دست‌کم 10درصد شود، حال آنکه برخی می‌گویند: نرخ رشد اقتصادی ایران در 2سال اخیر دست‌کم مثبت نبوده است.مرکز آمار در گزارش اخیر خود تأیید کرده که بررسی وضعیت بیکاری استان‌ها در فاصله سال‌های 84 تا 91 نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری 18 استان افزایش یافته، همچنین در استان مازندران وضعیت بیکاری تغییر نکرده و در 11 استان نیز وضعیت بیکاری بهبود یافته است. البته در استان البرز به‌دلیل تشکیل از سال90، امکان مقایسه با سال84 وجود ندارد اما نرخ بیکاری این استان در پایان سال گذشته به میزان 14.9درصد بوده است.

یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری در استان‌تهران البته می‌تواند خارج شدن نرخ بیکاری استان البرز در سال‌های اخیر باشد.
مقایسه آمار نرخ بیکاری در فاصله سال‌های 84 تا 90 نیز نشان می‌دهد که در این دوره نرخ بیکاری در 16 استان افزایش یافته بود که در پایان سال91 این تعداد به 18 استان افزایش یافت. همچنین در فاصله سال‌های 84 تا 90 نرخ بیکاری در 3 استان گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بدون تغییر باقی مانده بود.

کد خبر 224679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز