گروه بین‌الملل: همزمان با ورود تیمی از سازمان ملل به سوریه برای تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی، گروه‌های پیکارجو کنترل منطقه خان العسل را که مکان استفاده از این سلاح بود، به‌دست گرفتند.

سوریه - سلاح شیمایی

آکی سیلتسروم رئیس گروه تحقیق در زمینه سلاح شیمیایی سازمان ملل و انگلا کین رئیس دفتر سازمان ملل در امور خلع سلاح دیروز و پس از دعوت مقام‌های سوریه وارد دمشق شدند. 2هفته پیش مقام‌های سوریه از سازمان ملل خواستند تا هیأتی را برای تحقیق درباره استفاده گروه‌های پیکارجو از سلاح شیمیایی به این کشور اعزام کند.پس از آن بود که مارتن نیسرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این نهاد دعوت دولت سوریه را برای انجام مذاکره با هدف تحقیق درباره استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی پذیرفته است.

این دو شخصیت ارشد سازمان ملل قرار است با مسئولانی از وزارت خارجه سوریه و کارشناسان متخصص با هدف دستیابی به توافقی رایزنی کنند که براساس آن، زمینه تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه فراهم می‌آید.چندی پیش روسیه مستنداتی را به سازمان ملل ارائه داده که ثابت می‌کند گروه‌های پیکارجو علیه ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. روسیه اعلام کرده بود که براساس نمونه‌گیری‌های مستقیم از مکان استفاده از سلاح شیمیایی و تجزیه و تحلیل آن در آزمایشگاهی مورد تأیید سازمان ملل، ثابت شده است که گروه‌های پیکارجو از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. اما آمریکا این مستندات را رد کرد.

در همین حال، رابرت سری فرستاده سازمان ملل برای روند صلح در خاورمیانه اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی 13گزارش درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه دریافت کرده است. وی افزود که تمامی این موارد در حال بررسی است.اما تنها 2روز پیش از ورود این دو شخصیت به سوریه، گروه‌های مسلح منطقه خان‌العسل را در حومه استان حلب در شمال سوریه به تصرف خود درآوردند. خان‌العسل همان منطقه‌ای است که گروه‌های مسلح در‌ماه مارس گذشته (اسفند‌ماه) در آن از سلاح شیمیایی علیه ارتش سوریه استفاده کرده بودند و در جریان آن 26نفر ازجمله 16نظامی سوری کشته شدند. تمرکز این گروه‌ها برای به دست‌گیری این منطقه در شرایط کنونی نشان از نگرانی از احتمال اثبات استفاده آنها از سلاح شیمیایی دارد.

این احتمال وجود دارد که گروه‌های مسلح با هدف از بین بردن آثار و نشانه‌های استفاده از سلاح شیمیایی، کنترل این منطقه را به‌دست گرفته‌اند.روسیه در گزارش خود به سازمان ملل هم اعلام کرده بود که مواد شیمیایی استفاده شده در خان‌العسل براساس آزمایش‌های صورت گرفته، به‌صورتی غیرصنعتی و به‌گونه‌ای دست ساز تولید شده است.

همزمان با ورود این تیم به سوریه، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که کشورش اهتمام جدی به تحقیق درباره هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه دارد. سرگئی لاوروف تصریح کرد که تمامی اطلاعات ارائه شده از سوی غربی‌ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مبهم و ناملموس است و نشان از یافتن موارد بسیار اندکی از مواد سمی دارد. وی خواستار تحقیق در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی بدون سیاسی کردن مسئله و بدون تلاش برای دخالت خارجی در سوریه شد.

ازسوی دیگر، 62فرد مسلح وابسته به گروه پیکارجوی ارتش آزاد در کمین ارتش سوریه در منطقه الغوطه الشرقیه در حومه دمشق کشته شدند. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، کشته شدن این شمار از افراد مسلح در یک مکان، نگرانی‌هایی را در میان ارتش آزاد دامن‌زده که اخیرا تلفات آن در هر کمین از ده‌ها نفر فراتر می‌رود. ارتش سوریه دیروز توانست کنترل مناطق خربه صنین و العبدلی و عین ذکر در حومه استان درعا و منطقه راشدین را در شهر حلب به‌دست گیرد.ارتش سوریه همچنین اعلام کرد که در درگیری‌های خان العسل ده‌ها فرد مسلح کشته شدند و تلاش گروه تروریستی النصره برای حرکت به سوی زندان مرکزی حلب هم برای دهمین بار با شکست مواجه شد.

کد خبر 224534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز