پگاه شفتی: مشکلات مزاحم و مقاوم؛ بشرچگونه می‌تواند آن‌ها را از سر راه بردارد و به زندگی بهتری دست پیدا کند؟ به دنیای فناوری برویم؛ جایی که نوآوری‌های فناوری چند تا از مزاحم‌ترین مشکلات بشری را حل می‌کنند یا حل خواهند کرد.

طرح‌هایی که آینده را عوض می‌کنند

ایمپلنت حافظه

یک عصب‌شناس، به تازگی اعلام کرده است که می‌تواند با یک تراشه سیلیکونی حافظه‌ی بلندمدت انسان را بازسازی کند.

«تئودور برگر» عصب‌شناس، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، پیش‌بینی می‌کند که یک روز در آینده‌ای نه چندان دور، انسان‌هایی که بر اثر آلزایمر، سکته‌ی مغزی یا حادثه حافظه‌ی بلندمدت خود را از دست داده‌اند، بتوانند با کمک ایمپلنت‌های الکترونیکی آن‌را بازیابی کنند. برگر اعلام کرده است که می‌تواند بر سیستمی که مغز انسان از طریق آن حافظه‌ی بلندمدت را شکل دهد، چیره شود. حدود دو دهه است که برگر بر روی تراشه‌های سیلیکونی کار می‌کند که از روش پردازش اطلاعات در نورون‌های انسانی الهام گرفته‌ است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

ساعت‌های هوشمند

طراحان ساعت‌های هوشمند معتقدند وقتی ساعت به دستمان می‌بندیم، لازم نیست فقط وقت را به ما نشان بدهد. مثلاً خوب است کار گوشی همراه را هم انجام بدهدکه مجبور نباشیم هربار برای استفاده از تلفن همراه، آن‌را از جیب خود بیرون بیاوریم. یعنی بهتر است تلفن همراه مثل یک ساعت مچی همیشه به دستمان بسته باشد.

«اریک میجیکوفسکی» یکی از اولین طراحان ساعت‌های هوشمند به این گونه ساعت‌ها، لقب «ساعت پوشیدنی» داده است. او که دانشجوی طراحی صنعتی در هلند بوده، پنج سال پیش در خوابگاهش چیزی شبیه به یک ساعت هوشمند امروزی ساخته است.این دستگاه را می‌شود مثل هر ساعت مچی دیگری به دست بست. آن‌وقت، خیلی از کارهایی را که پیش از این می‌شد با گوشی‌های هوشمند انجام داد، با همین ساعت قابل انجام دادن است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

انرژی خورشیدی دوبرابر

طرح جدیدی به بازار دستگاه‌های دریافت انرژی‌ خورشیدی ارائه شده است که می‌تواند قدرت این انرژی را چند برابر کند. شاید با این طرح ایرادی که همیشه به انرژی‌های پاک گرفته می‌شد، یعنی ضعیف بودن قدرت آن‌ها در برابر انرژی‌های سوختی بر طرف شود.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

مغزهای رایانه‌ای

رایانه‌ها حالا دیگر فقط دستگاه‌های محاسبه‌گر ساده و فرمانبردار نیستند. آن‌ها می‌توانند به لطف فناوری رو به پیشرفت هوش مصنوعی، قبل از محاسبه فکر کنند، افراد یا اشیا را از یکدیگر تشخیص دهند و منظور انسان‌ها را بفهمند. هوش مصنوعی حالا فهم را هم به هوش افزوده است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

ابر انتقال

خطوط انتقال برق، می‌توانند با مدارهای غول‌آسا برق را تا هزاران کیلومتر دورتر منتقل کنند. این خطوط حتی می‌توانند نقل و انتقال برق را در اعماق آب هم میسر کنند. این‌جا آزمایشگاهی در سوئد است. محققان در حال تست این مدارهای غول‌آسای انتقال برق هستند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

قطعه‌های چاپی هواپیما

و بازهم بحث شیرین چاپگرهای سه بعدی. شرکت جنرال الکتریک در آستانه‌ی ساخت دو قطعه از یک هواپیمای جت است که از چاپگرهای سه بعدی‌اش بیرون خواهند آمد. این شرکت که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی قطعات جت در دنیاست، در حال کار بر روی یک قطعه از موتور جت است که با فناوری لیزر توام با ریخته‌گری ومواد اولیه‌ی فلزی از چاپگرهای سه‌بعدی بیرون می‌آید. این اتفاق، انقلابی در ساخت قطعات حساس و پیچیده به‌شمار می‌آید.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

کد خبر 224058
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز