شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: این روزها بیماری به کابوسی تبدیل شده که درد ابتلا به آن قابل تحمل‌تر از نگرانی از نیافتن دارو‌های مورد نیاز آن بیماری است.

دارو

بیماران خاص و کسانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند این نگرانی را با پوست و گوشت خویش درک می‌کنند. داروهای آنها اگر در داروخانه‌های دولتی پیدا هم بشود قیمت‌های گزافی دارد که پرداخت هزینه‌های آن از توان همه برنمی‌آید. در روزهای اخیر وزارت بهداشت که روزهای پایانی دولت دهم را سپری می‌کند پیشنهادی داده که باعث تعجب بسیاری از بیماران شده است. روندی خارج از چارچوب‌های همیشگی. دولت متوجه شده است که در مدت زمان 25اردیبهشت تا 18تیر مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز را به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نکرده است و بخشی از این مابه‌التفاوت به‌حساب بیماران واریز خواهد شد.


هفته گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد: با توجه به گران‌شدن دارو بعد از تغییر نرخ ارز، یارانه دارو برای جبران این قیمت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت که از این هفته پس از گرفتن شماره حساب‌های پرداخت یارانه مردم از دولت، مستقیم به‌حساب 140هزار بیمار صعب‌العلاج واریز می‌شود. حسن طریقت‌منفرد گفت: این یارانه دارویی یا همان مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو براساس شماره حساب‌های سرپرست خانوار که در سیستم هدفمندی یارانه‌ها هست، پرداخت می‌شود و شامل گروه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج مثل سرطانی‌هاست که برآورد ما این است که حدود 140هزار نفر یا مقداری بیشتری باشند.

البته او این روند را موقت دانست و گفت: بعد از اینکه پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارویی را به این بیماران به روز کردیم بقیه اعتبار مابه‌التفاوت ارز دارویی را در اختیار بیمه‌ها قرار می‌دهیم تا براساس اصول و مقررات خودشان به بیماران پرداخت کنند و بعد از این مرحله قرار است این یارانه دارویی که مابه‌التفاوت قیمت ارز مرجع داروست از طریق بیمه‌ها در اختیاران بیماران قرار گیرد. این کار باعث می‌شود توان مالی بیمه‌ها نیز افزایش پیدا کند و بیمه‌ها بتوانند علاوه بر داروهای خارجی که قیمت آنها بعد از گران‌شدن ارز نزدیک به دوبرابر شده است، داروهای تولید داخل را نیز که حدود 50درصد گران شده‌اند بیش از گذشته پوشش بدهند.

پیگیری خبرنگار همشهری از روابط‌عمومی وزارت بهداشت در مورد پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروها در زمان افزایش قیمت ارز به نتیجه‌ای نرسید. ظاهرا مسئولان تصمیم‌گرفته‌اند که تا مدتی در مورد این مسئله صحبت نکنند.حسین کاکاوند، نماینده بیماران مبتلا به ام‌اس در گفت‌وگو با همشهری گفت: یارانه‌ای که از آن حرف زده شد هنوز پرداخت نشده است هر چند اگر این یارانه پرداخت هم بشود داروی بتافرون در بازار وجود ندارد. داروهای بیماری ام‌اس در همین دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفت ولی امروز این دارو وجود ندارد. بیمار به جای تزریق ماهانه دارو مجبور است هر 3‌ماه یک‌بار آن را مصرف کند.

اگر هم دارو به بازار بیاید با بیمه بالای یک و نیم میلیون تومان قیمت دارد. وی در مورد بازپرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو از طریق یارانه دارو گفت: ما هنوز نمی‌دانیم یارانه‌ها را برای بازپرداخت پولی که زمانی مردم از جیب خود پرداخت کرده‌اند خواهند داد یا این روشی برای آینده درمان بیماران است. اگر صرفا برگرداندن پولی باشد که دولت زمانی موظف به پرداخت آن بوده، خیلی فرقی نمی‌کند به چه روشی این کار را انجام بدهد ولی اگر پرداخت یارانه باشد به‌نظرم امکان‌پذیر نیست.

حسین کاکاوند در ادامه گفت: سؤال ما بیماران مبتلا به‌ ام‌اس این است که چطور دولت می‌تواند بین بیماری که مجبور به مصرف داروی یک میلیون و 600هزار تومان است با بیماری که داروی یک‌میلیون و 200هزار تومانی مصرف می‌کند فرق بگذارد. ممکن است بیماری به هر دلیلی مجبور به مصرف نوع دیگری از اینترفرون‌ها شود. قیمت نوع ایرانی و خارجی داروهای آلفا و بتای بیماری‌ ام‌اس نیز با هم فرق می‌کند بنابراین یارانه این دو نیز با هم متفاوت است. حتی ممکن است برخی از بیماران اوضاع وخیم‌تری پیدا کنند و مجبور به مصرف داروهای 10-12میلیون‌تومانی شوند، دولت چگونه می‌تواند یارانه این بیماران را تفکیک کند. وی تأکید کرد که هرگونه کمک و پرداخت هزینه دارو برای بیماران خاص باید از طریق بیمه باشد و گفت:

دولت باید با بیمه قرارداد ببندد و بسته به نیاز متغیر بیماران پول داروهای آنها پرداخت شود. نمی‌توان رقم مشخصی را برای بیماران درنظر گرفت. بیماری همه مبتلایان به ‌ام‌اس در یک سطح نیست و قیمت داروهای آنها نیز به یک اندازه نیست. وی با اشاره به اینکه آخرین باری که توانسته دارو تهیه کند یک میلیون و 600هزار تومان بوده، گفت: از عوارض پرداخت یارانه به سرپرست خانوار می‌توان به تنبلی آدم‌ها برای خرید دارو اشاره کرد. شاید این پول به سرپرست خانواری داده شود که برای خرید داروی فرزندش تعلل کند. درصورتی که اگر در اختیار بیمه‌ها باشد افراد مجبور به خرید دارو می‌شوند.

نماینده‌ بیماران مبتلا به ام‌اس در پاسخ به این سؤال که آیا تا‌کنون توانسته‌اند مابه‌التفاوتی را که دولت خود را موظف به پرداخت آن می‌داند دریافت کنند؟ گفت: تا‌کنون هیچ‌گونه مذاکره‌ای برای نحوه بازپرداخت پولی که از اردیبهشت تا خرداد داده‌ایم با ما نشده است.

روزهای پایانی دولت دهم است و بیماران با وجود اینکه از اقدامات این دولت در تحت پوشش قرارگرفتن برخی داروها خوشحال بودند باید این روزها را با کمبود دارو، سردرگمی در بازپرداخت پول اضافه‌ای که تغییرات نرخ ارز در قیمت داروها ایجاد کرد و یارانه‌ای که خیلی‌ها با آن مخالفند، ناهماهنگی دولت و بیمه‌ها و البته با درد به سر ببرند.

کد خبر 223927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز