زاهدان: شامگاه پنجشنبه مورخ ۲۴ تیرماه ۱۳۸۹ بعد از اقامه نماز جماعت و مولودی خوانی به مناسب میلاد حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در مسجد‌جامع زاهدان دعای کمیل با حضور محبان اهل‌بیت(ع) در حال برگزاری بود که بازماندگان گروهک ریگی با نیت اقدام تروریستی علیه خیل جمعیت به خیابان آزادی زاهدان قدم گذاشتند.

 غفلت از شهدای مسجد جامع زاهدان  در سالگرد شهادتشان

عوامل تروریستی که قصد داشتند تجمع مردم در صحن مسجد را مورد حمله قرار دهند به‌دنبال فرصتی برای ورود به مسجد و کشتار مردم بی‌دفاع بودند.منافقین هنگامی که مشاهده کردند گذر از نیروهای حفاظتی مستقر در مسجد کاری دشوار است سعی کردند تا با مخفی کردن خود زیر پوششی زنانه از قسمت بازرسی خواهران به داخل مسجد ورود پیدا کنند.

ساعت ۲۱:۱۵ شب 24تیرماه 1389بود که یکی از بازماندگان فریب خورده گروهک جندالشیطان سعی کرد بدون بازرسی وارد صحن مسجد شود که اقدام بهنگام بسیجی فداکار محمد گلدوی مانع از رسیدن این منافق به اهداف شومش شد.عامل انتحاری وقتی خود را در دستان به هم فشرده شهید گلدوی دید در همان ثانیه نخست ضامن انفجاری را کشید و موجب شهادت 5نفر از نیروهای بسیجی و انتظامی مستقر در ورودی مسجد شد. با انفجار نخست در صحن مسجد جامع زاهدان خیل بسیاری از مردم زاهدان ازجمله جوان‌های بسیجی و نیروهای امدادی برای کمک به آسیب دیدگان احتمالی به مسجد‌جامع شتافتند.این در حالی بود که عامل انتحاری دوم هنوز درصدد بود تا خود را به داخل مسجد برساند و مأموریت ننگینش را تمام کند.از آنجا که بسیاری از بسیجیان و نیروهای امنیتی با زنجیر کردن دست‌هایشان با یکدیگر مانع ورود به داخل مسجد شده بودند کمتراز 20دقیقه از انفجار نخست، دومین عامل انتحاری نیز که از رسیدن پای ناپاکش به داخل مسجد مایوس شده بود در میان جمعیت ضامن انفجاری را کشید و موجب شهادت 24نفر دیگر و زخمی شدن 270نفر شد.

غفلت از شهدا پذیرفتنی نیست

درحالی‌که هنوز ترکش‌ها و زخم‌های مانده از کینه دشمن بردر ورودی مسجد جامع زاهدان خودنمایی می‌کند و هنوز بسیاری از دوستان این شهدا به یاد هم‌ر‌زمان خود نماز را در این مسجد اقامه می‌کنند اما برگزار نشدن مراسم گرامیداشت این شهدا موجب دلشکستگی بسیاری از دوستان این شهدا شد.

یکی از اعضای فعال پایگاه امام‌خمینی (ره) زاهدان در این رابطه با اعتراض مبنی بر اینکه چرا مسئولان باید از یادآوری و گرامیداشت چنین واقعه مهمی غفلت کنند گفت: هر شخصی از شهدا غافل شود از دنیا و اسلام غافل شده‌ و این گناهی نابخشودنی است. یکی از همکاران شهید عارف شهرکی که تا لحظه شهادت در مقابل مسجد جامع زاهدان با وی بوده است نیز گفت: با وجود اینکه 2 بار دشمن قلب بچه‌های ما را با هزاران ساچمه جاسازی شده در پشت کینه و جلیقه انتحاری خود نشانه رفت اما هیچ‌یک از این بچه‌ها حتی یک قدم عقب نرفتند و هراسی به دل راه ندادند. وی افزود: همه این شهدا به عشق امام حسین(ع) به مسجد جامع آمده بودند و همچون سالارشان جان خود را سپر تیر‌های منافقان قرار دادند تا آسیبی به اسلام و انقلاب نرسد حال که دنیای مادی موجب شده تا ما از نصب یک پارچه حقیر برای یادآوری نام آنها در سالروز شهادتشان دریغ کنیم آن دنیا جواب شهدا را چگونه می‌دهیم؟ وی تأکید کرد: شهید شهرکی تا لحظه شهادت از یاد ما غافل نشد ما هم نباید یاد او و سایر سرمایه‌های معنوی شهدا را از یاد ببریم.

فرمانده یکی از حوزه‌های مقاومت بسیج زاهدان نیز اظهار داشت: سیستان و بلوچستان از زمره استان‌هایی است که در شهادت روی مردم آن گشوده است و رشادت‌های مردم پس از دوران جنگ تحمیلی برای حفظ اسلام با بسیاری از وقایع مهم در کشور برابری دارد.وی افزود: این استان افتخار داشتن 2 شهید فهمیده را دارد که نخستین آن شهید مسلم کیخا بود که او نیز همچون محمد گلدوی با گرفتن تروریست‌ها در بغل خود اجازه هرگونه تجاوز و اقدامی را از تروریست‌ها سلب کرد.وی اظهارداشت: اگر به خانواده شهید گلدوی سری بزنید و یا منزل او را ببینید مشاهده می‌کنید که این شهدا تنها از این دنیا همان افتخار و عزت و سربلندی در راه اسلام را با خود برده‌اند و دیگر هیچ چشمداشتی به دنیا نداشته‌اند حال سخت است که با این نگرش عمیق آنها ما به بهانه‌های مختلف از برگزاری یک مراسم ساده و به یاد آنها غافل شویم.وی با انتقاد از عملکرد بنیاد شهید استان سیستان و بلوچستان گفت: تعدادی از شهدا در استان پر رنگ دیده می‌شوند و مراسم و نام آنها از نظر هیچ مسئولی غافل نمی‌ماند اما تعدادی نیز همچون شهدای مسجد جامع حتی در سالروز شهادتشان به‌دست فراموشی سپرده می‌شوند و این رویه مناسب و قابل‌قبولی نیست.

یادواره شهدا به‌صورت فصلی برگزار می‌شود

در این رابطه معاون پژوهشی و ارتباطات بنیاد شهید سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سؤال که چرا امسال مراسمی برای یادبود و بزرگداشت شهدای مسجد جامع زاهدان در نظر گرفته نشده است اظهار داشت: به‌طور معمول مراسم بزرگداشت شهدا طی 3سال نخست توسط بنیاد شهید برگزار می‌شود و پس از این مدت در سایر برنامه‌های فصلی گنجانده می‌شود. حمید غلامی گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا طی 4نوبت به‌صورت بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه برگزار می‌شود که به‌منظور گرامیداشت شهدای شعبانیه نیز مراسمی به‌طور همزمان با سایر مراسم دیگر در فصل بهار برگزار شده است.

کد خبر 223512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز