همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز در گزارشی از قاهره به قلم یاسمین صالح و پیتر گراف نوشت: مصر روز شنبه تحقیقات کیفری علیه محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور را اعلام کرد.

دادستانی مصر اعلام کرد درحال بررسی شکایات درباره جاسوسی ، تحریک به خشونت و نابود کردن اقتصاد کشور است .

مرسی نخستین رئیس جمهور مصر که در انتخاباتی آزاد پیروز شده بود از زمان برکناری از این سمت درپی اقدام ارتش ، در مکانی نامشخص است . وی هنوز به هیچ جرم و جنایتی متهم نشده است . آمریکا طی چند روز اخیر آزادی مرسی را خواستار شده و از مقامات مصر نیز خواسته است بازداشت رهبران اخوان المسلمین را متوقف کنند.

دفتر دادستان عمومی مصر در بیانیه ای اعلام کرد شکایاتی را علیه مرسی و هشت نفر دیگر ازجمله محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین دریافت کرده است اما به جزئیات بیشتر در این زمینه اشاره نکرد.

این شکایات نخستین گام در یک روند کیفری است که به دادستان ها اجازه می دهد تحقیقاتی را آغاز کنند که می تواند منجر به مطرح شدن اتهاماتی علیه مرسی و دیگر رهبران اخوان المسلمین شود . اعلام چنین چیزی غیر عادی است زیرا دادستان ها معمولا منتظر می مانند تا اتهاماتی مطرح شود و پس از آن بیانیه ای را بطور علنی منتشر کنند.

بدیع و برخی دیگر از مقامات اخوان المسلمین پیشتر با اتهاماتی در ارتباط با تحریک به خشونت روبرو شده اند اما اکثر آنها هنوز بازداشت نشده اند . دادستانی مصر به این مسئله اشاره نکرد که چه کسی این شکایات را مطرح کرده است .

قانون مصر به دادستان ها اجازه می دهد درباره شکایات از پلیس یا هر عضو دیگری از جامعه رسیدگی کنند. دادستانی مصر روز چهارشنبه حکم بازداشت محمد بدیع را به اتهام تحریک به خشونت مقابل مقر گارد جمهوری که منجر به درگیری و کشته شدن 55 نفر در روز دوشنبه شد صادر کرد. حکم بازداشت چند نفر دیگر از رهبران اخوان المسلمین ازجمله محمد عزت معاون بدیع و همچنین عصام العریان و محمد البلتاجی از رهبران این جنبش صادر شده است .

اما جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین گفت هدف از مطرح کردن چنین اتهاماتی علیه محمد بدیع و برخی دیگر از رهبران این جنبش نوعی تلاش برای پراکنده کردن هزاران نفر از طرفداران اخوان المسلمین و جلوگیری از تظاهرات آنهاست که خواستار بازگشت مرسی به سمت خود هستند . وی در مصاحبه تلفنی از مسجد رابعه العدویه در شمال شرق قاهره افزود این اتهامات چیزی جز تلاش پلیس مصر برای جلوگیری از تظاهرات طرفداران مرسی نیست .

اخوان المسلمین روز شنبه اعتراض های بیشتری را خواستار شد . این درخواست پس از آن مطرح شد که از برپایی اعتراض مسالمت آمیز طرفداران مرسی جلوگیری شد . در درگیری های یک هفته اخیر بین طرفداران و مخالفان مرسی دست‌کم 90 نفر کشته شده اند .

طرفداران اخوان المسلمین که پیش از اقدام سوم ژوئیه ارتش به برکناری مرسی در نزدیکی مسجدی در قاهره تحصن کرده اند اعلام کردند تا زمانی که مرسی به قدرت بازنگردد ، خیابان ها را ترک نخواهند کرد.

ارتش مصر اعلام کرده برکناری مرسی واکنشی عادلانه به درخواست مردم پس

از اعتراض میلیونی آنها بوده آنهاست. این در حالی است که اخوان المسلمین اقدام ارتش را به برکناری مرسی یک کودتا نامیده که باعث منحرف شدن دموکراسی در مصر از مسیر خود شده است .

ناآرامی ها در مصر که پرجمعیت ترین کشور عربی به شمار می رود باعث نگرانی کمک کنندگان غربی به این کشور شده است . مصر در امتداد کانال سوئز واقع است و یک پیمان صلح مهم به لحاظ راهبردی با اسرائیل امضا کرده است .

گروه زیادی از طرفداران اخوان المسلمین قصد داشتند صبح امروز تظاهرات برپا کنند اما پلیس مصر آنها را پراکنده کرد و اجازه برپایی چنین تظاهراتی را نداد . مخالفان مرسی می گویند این اعتراض ها همچنان کوچکتر

از اعتراض هایی است که منجر به سرنگونی وی شد .

عصام العریان از رهبران بلندپایه اخوان المسلمین که حکم بازداشت او نیز صادر شده است در صفحه فیس بوک خود اعتراض های بیشتری را برای روز دوشنبه خواستار شد .

وی اعلام کرد مصر ازطریق صندوق رای ، اعتراض ها ، راهپیمایی های گسترده و تحصن های مسالمت آمیز تصمیم گیری می کند

کد خبر 223037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز