گروه حوادث: تاجر شیک‌پوش که به بهانه فروش دلار ارزان دست به کلاهبرداری میلیاردی زده بود به دام پلیس افتاد.

متهم

تصویر این مرد مدتی قبل در روزنامه‌ها منتشر شده بود و همین موضوع باعث دستگیری‌اش شد.19آذر‌ماه سال گذشته مردی به کلانتری 166لشکرک رفت و مدعی شد که هدف کلاهبرداری 200میلیون تومانی مرد جوانی قرار گرفته است.وی گفت: چندی قبل در یک مهمانی با جوانی به نام مجتبی آشنا شدم. او مدعی بود که در زمینه واردات و خرید و فروش خودروهای مدل بالا فعالیت دارد. مجتبی هر بار در مهمانی‌ها یا قرارهای ملاقات با خودروهای مدل بالای چندصد میلیون تومانی از قبیل بنز و بی‌ام و حاضر می‌شد و به‌تدریج توانست با ظاهر‌سازی‌ و چرب زبانی اعتماد من و دیگران را جلب کند.

وی ادامه داد: پس از گذشت مدت کوتاهی مجتبی مدعی شد که نه‌تنها در زمینه واردات و خرید و فروش خودروهای مدل بالا فعالیت دارد بلکه در کار خرید و فروش ارز نیز هست. او می‌گفت که می‌تواند دلار را با قیمت پایینی تهیه کند و در اختیار واردکنندگان قرار دهد. من و دوستانم در چندین نوبت از او درخواست دلار کردیم که وی هر بار 4تا 5هزار دلار در کمتر از 24ساعت آن هم با قیمت 2500تا 2600تومان برایمان تهیه کرد. این در شرایطی بود که دلار در بازار 3هزار تومان بود. همین موضوع زمینه‌ساز اعتماد کامل من و دیگران به او شد غافل از اینکه وی نقشه کلاهبرداری بزرگی را در سر دارد.

شاکی ادامه داد: 20مهر‌ماه 91مجتبی با من تماس گرفت و مدعی شد که مبلغی در حدود 50هزار دلار با قیمت بسیار مناسب، در اختیار دارد؛ پس از گذشت مدت کوتاهی مجددا تماس گرفت و مدعی شد که توانسته این مبلغ را به 80هزار دلار افزایش دهد و پیشنهاد کرد درصورتی که تمایل دارم، با استفاده از این فرصت اقدام به خرید دلارهای زیر قیمت بازار کنم.

من هم موضوع را با چند نفر از دوستانم که مجتبی را می‌شناختند در میان گذاشتم و نهایتا توانستیم مبلغ مورد درخواست وی را تهیه و به حسابش واریز کنیم. طبق روال همیشگی قرار بود که مجتبی دلارها را در فاصله زمانی 24ساعت به ما تحویل دهد اما پس از گذشت این زمان، مدعی شد که برای انتقال این مبلغ به زمان بیشتری احتیاج دارد و به این بهانه 72ساعت از ما فرصت گرفت. مالباخته افزود: پس از گذشت 72ساعت مجددا با مجتبی تماس گرفتیم اما او همه تلفن‌هایش را خاموش کرده و متواری شده بود. پس از آن دیگر از او خبری نشد و ما فهمیدیم که در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده‌ایم.

با این شکایت، تیمی از مأموران پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت با دستور قاضی دادگاه لواسانات رسیدگی به این پرونده را آغازکردند. کارآگاهان در تحقیقات خود دریافتند که مجتبی خودروهای مدل بالا را از یکی از دفاتر کرایه خودرو در شمال تهران با قیمت روزانه یک میلیون تومان اجاره کرده بود تا از این طریق اعتماد طعمه‌هایش را جلب کند. کارآگاهان در قدم بعدی به بررسی حسابی که مجتبی در اختیار طعمه‌هایش قرار داده بود پرداختند. تحقیقات نشان می‌داد که این حساب متعلق به زن جوانی است که چندی قبل توسط متهم و به بهانه فروش سیگارهای الکترونیکی استخدام شده بود؛ اما در واقع متهم از این زن سوءاستفاده کرده و از او خواسته بود که حسابی باز کند و رمز و کارت عابربانکش را در اختیار وی قرار دهد که او نیز این کار را انجام داده بود.
دستگیری
ماموران که می‌دانستند با کلاهبرداری کاملا حرفه‌ای روبه‌رو هستند، جست‌وجو برای دستگیری او را ادامه دادند و سرانجام با درخواست قاضی پرونده، عکس مرد کلاهبردار در روزنامه‌ها منتشر شد. درحالی‌که هر روز بر تعداد شاکیان پرونده افزوده می‌شد و هیچ ردی از کلاهبردار تحت تعقیب نبود، تعدادی از شهروندان با مشاهده عکس متهم در روزنامه‌ها با مأموران پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران تماس گرفتند و عنوان کردند که متهم را چندین بار در محدوده پارک ملت تهران دیده‌اند. به‌دنبال این تماس‌ها، مأموران محدوده مورد نظر را تحت مراقبت‌های نامحسوس قرار دادند تا اینکه سرانجام 20خرداد‌ماه سال‌جاری، مرد کلاهبردار درحالی‌که قصد داشت به بهانه گرفتن وام، سر یکی از طعمه‌هایش را کلاه بگذارد، شناسایی و دستگیر شد.

با انتقال او به اداره آگاهی ده‌ها مالباخته با مراجعه به پلیس از وی شکایت کردند و او که چاره‌ای جز اعتراف نداشت، به بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری اعتراف کرد.سرهنگ رحیم فرزام، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: با توجه به‌احتمال افزایش تعداد شکات پرونده، مجوز انتشار مجدد تصویر متهم از سوی قاضی پرونده صادر شده است؛ بر این اساس کسانی در دام او گرفتار شده‌اند می‌توانند برای شکایت به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 222562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز