یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

محمود مولایی: وضعیت در تیم ملی کشتی آزاد مبهم است. رقابت‌های انتخابی برگزار شده و قهرمان‌های هر وزن مشخص شده‌اند.

مسابقات کشتی

هر کشتی‌گیری که قهرمان شده خود را «ملی‌پوش» می داند اما هنوز معلوم نیست که کدام یک از این کشتی‌گیران عازم مجارستان خواهند شد. ظاهرا شرایط در برخی اوزان مثل 84 و 96کیلوگرم دگرگون خواهد شد؛ در اوزانی که اسماعیل نجاتیان و جواد دلیری قهرمان شدند. ظاهرا کادرفنی روی انتخاب دلیری، قهرمان وزن 96کیلوگرم تردید دارد. گرچه غلامرضا محمدی به صراحت از این موضوع صحبت نمی‌کند، اما یکی از دلایلی که کادرفنی را دچار «تردید» کرده سن این کشتی‌گیر است.

او نزدیک به 40سال دارد و گفته می‌شود کادرفنی فکر نمی‌کرده دلیری قهرمان این وزن شود. دلیری البته به اردوی تیم ملی دعوت شده و رضا یزدانی غایب اردوی 18تیر خواهد بود. اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از حضور یزدانی در رقابت‌های قهرمانی جهان است. یزدانی برای بودن در تیم ملی اعلام آمادگی کرده و گفته حاضر است با هر کشتی‌گیری که کادرفنی بگوید مسابقه دهد. احسان لشگری هم به‌دلیل مصدومیت در اواسط رقابت‌های انتخابی انصراف داد و کادر فنی با دعوت این کشتی‌گیر به اردوی تیم ملی شانس حضورش در مسابقات جهانی را بالا برده است. مهدی تقوی، کشتی‌گیر وزن 66کیلوگرم نیز یکی از نفراتی است که به‌دلیل فوت مادرش نتوانست در رقابت‌های انتخابی حضور پیدا کند اما به‌احتمال زیاد یکی از 7نفر اعزامی به مسابقات جهانی خواهد بود. با این حال در تغییرات اوزان مختلف به‌نظر می‌رسد صادق گودرزی، دارنده مدال نقره المپیک لندن نتواند به تیم ملی راه یابد. کشتی‌گیر وزن 74 کیلوگرم به‌دلیل مصدومیت و مشکلات مالی در رقابت‌های انتخابی حاضر نشد و ظاهرا کادرفنی به این نتیجه رسیده که روی نفرات دیگر حساب کند. غلامرضا محمدی، مربی تیم ملی کشتی آزاد در گفت‌وگو با همشهری درباره ابهامات این اوزان، حاشیه‌های به‌وجود آمده بعد از برگزاری رقابت‌های انتخابی و مسائل دیگر صحبت کرده است.

  • آقای محمدی! قبل و بعد از رقابت‌های انتخابی اظهار نظر های متفاوتی داشتند، می‌شود درباره مسابقات انتخابی توضیح بیشتری بدهید؟

درباره برگزاری انتخابی تیم ملی، شخصا زمانی که سرمربی تیم ملی بودم و حتی قبل از آن که به‌عنوان مربی در خدمت تیم ملی بودم، همیشه اعتقاد داشتم که مسابقات انتخابی باید برگزار شود. یکی از نکته‌هایی که می‌تواند روی صحبت من صحه بگذارد، مسابقات انتخابی قبل از قهرمانی جهان استانبول در سال 2011 است. آخرین مسابقات جهانی را ما پشت سر گذاشتیم و همه سرشناس‌ها در مسابقات انتخابی کشتی گرفتند غیراز فردین معصومی. اگر خاطرتان باشد او هم با مصدومیت چشم روبه‌رو بود و یک عمل جراحی چشم داشت. این نشان می‌دهد که خود من به برگزاری مسابقه انتخابی اعتقاد دارم. حالا هم شرایط فرقی نکرده و مسابقات انتخابی برگزار می‌شود. همین که امسال هم اراده‌ای برای انجام رقابت انتخابی وجود داشت، ارزشمند بود. در این رقابت‌ها هم شکست و پیروزی‌هایی هست که طبیعی است. دیدید که حتی قهرمان‌های بزرگ هم شکست خوردند ولی آمدند و قهرمان شدند؛ مثل کمیل قاسمی و مسعود اسماعیل‌پور. جوان‌های جویای نامی هم مثل عزت‌الله اکبری بودند که از این فرصت استفاده کردند و مقام اول را کسب کردند. در این میان 2، 3 چهره دیگر هم غایب بودند که غیبت مهدی تقوی موجه بود (جا دارد من همین‌جا بازهم به او و خانواده‌اش تسلیت عرض کنم) ؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم او را به تیم ملی دعوت کنیم.

  • ظاهرا قرار است تقوی مسابقه دهد و اگر پیروز شد تیم ملی را در مسابقات جهانی همراهی کند؟

او تنها کشتی‌گیری بود که کادرفنی مشخصا برایش تصمیم گرفت. حالا قرار است این کشتی‌گیر در وزن 66کیلوگرم روز 25مرداد مسابقه دهد. بدین‌ترتیب که او با نفر اول و دوم کشتی می‌گیرد و نفر برتر به رقابت‌های جهانی اعزام خواهد شد؛ فکر کنم حق تقوی باشد که به تیم ملی برسد.

  • تکلیف نفراتی چون صادق گودرزی و رضا یزدانی که در انتخابی شرکت نکردند، چه می‌شود؟

من قبلا در مورد وزن 96کیلوگرم صحبت کردم و اینجا هم تأکید می‌کنم که در رقابت این وزن اتفاقات عجیبی رخ داد؛ آسیب‌دیدگی یزدانی در المپیک اتفاقی بوده که افتاده و واقعی هم بوده. او دلخور بود که چرا زودتر اعلام نکردند که باید انتخابی شرکت کند. او شرکت نکرد و در کنار آن واقعا اتفاقات استثنایی‌ای افتاد؛ مثلا علیرضا گودرزی مسئله‌ای برایش پیش آمد و کشتی آخر را نگرفت.

  • چه مسئله‌ای؟ آیا بحث دوپینگ این کشتی‌گیر واقعی بود؟ توضیح بیشتری بدهید؟

من در مورد دوپینگ گودرزی نمی‌توانم نظر دهم؛ چون در این مورد خیلی وارد نشدم. خودِ دکتر طاهری و ستاد مبارزه با دوپینگ فدراسیون کشتی کاملا در جریان کار او هستند. از اینکه بگذریم، جمال میرزایی آسیب دید و دیگر نتوانست به کشتی آخر برسد؛ یعنی اینها اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بود.

  • با این حساب چه تصمیمی برای وزن 96کیلوگرم می‌گیرید؟ گفته می‌شود رضا یزدانی با توجه به اینکه سرشناس‌ترین کشتی‌گیر این وزن است، شانس زیادی برای تصاحب دوبنده تیم ملی دارد؟

حالا این صحبت‌هایی که صرفا در مورد وزن 96کیلوگرم شد، به منزله این نیست که می‌خواهیم راهی باز کنیم تا کسی وارد شود. من به جرأت می‌توانم بگویم که با قانونی که وضع کردیم، حتی اگر قرار باشد هزینه‌اش را هم پرداخت کنیم، این کار را خواهیم کرد.

  • شما این صحبت‌ها را قبل از برگزاری انتخابی انجام دادید و به‌نظر می‌رسید روی حرف خود ایستاده باشید اما پس از اتفاقات مسابقات انتخابی در مصاحبه‌ای گفتید که منظور شما یزدانی نبوده و کلی گفته‌اید. نمی‌شد با توجه به شرایط یزدانی رقابت وزن 96کلوگرم را چند روز با تأخیر برگزار می‌کردید؟

ببینید! اینها بحث‌هایی بود که بعد از انتخابی مطرح شد. اکثر کارشناس‌ها هم روی این موضوع تأکید داشتند. متأسفانه در المپیک‌برای یزدانی اتفاقی افتاد که قابل‌درک است. در حال حاضر هم این کشتی‌گیر تمام مدارک پزشکی خود را جمع‌آوری کرده و چیزی که من اطلاع دارم اینها را فرستاده‌اند به هیأت کشتی مازندران که مسئولان این هیأت شخصا با آقای رسول خادم جلسه بگذارند.

اصحاب رسانه هم روی حضور یزدانی نظر مثبتی دارند.با توجه به اینکه او سرمایه‌ کشتی ما به حساب می‌آید، خیلی‌ها معتقدند که او می‌تواند به تیم ملی برگردد. قانون هم در اینجا شکسته نمی‌شود و فقط انعطافی نشان خواهد داد. ما هم در روزهای گذشته جلسه‌ 3‌، 4 ساعته‌ای داشتیم و با خادم، علیرضا رضایی، رضا لایق، بیات و... صحبت کردیم. بعد 28کشتی‌گیر را به تیم ملی دعوت کردیم و امیدواریم که بتوانیم تیم خوبی را راهی رقابت‌های جهانی کنیم.

  • آیا برای یزدانی هم مثل تقوی مسابقه می‌گذارید یا تصمیم دیگری خواهید گرفت؟

طبق تصمیم کادرفنی کسانی که درمسابقات انتخابی شرکت نکردند، شانسی برای حضور در تیم ملی ندارند. اما این را هم بگویم که وضعیت وزن 74و 96کیلوگرم با هم فرق می‌کند. همانطور که گفتم بر این باور هستم که در کنار مسابقات انتخابی اگر موضوع خاصی هم بود باید با درایت کادرفنی برطرف شود. این دیگر هنر کادرفنی است که با تدبیر و اندیشه گره وزن 96کیلوگرم را باز کند. فکر می‌کنم دیگر مشکلی نباشد. البته ما قبل از انتخابی هم اعلام کردیم که ملاک حضور در تیم ملی، قهرمانی در این رقابت‌ها نیست؛ یعنی هر کسی که اول شده، حتما نباید به مسابقات جهانی اعزام شود.

  • فکر نمی‌کنید با این سیاست مسابقات انتخابی ماهیت خود را از دست می‌دهد و کشتی‌گیران انگیزه خود را برای انتخابی از دست خواهند داد؟

سعی ما بر است که چنین اتفاقی نیفتد. همانطور که می‌دانید در بین اسامی دعوت‌شدگان به تیم ملی نامی از یزدانی و گودرزی نیست. به‌نظر من هم نباید ماهیت مسابقات انتخابی از دست برود؛ مثلا در مورد وزن 96کیلوگرم الان درخواست‌هایی از سوی هیأت کشتی مازندران و برخی کارشناسان شده مبنی بر اینکه فرصتی به یزدانی بدهیم. گفته‌اند آسیب‌دیده بوده و این‌جور مسائل. گودرزی هم کشتی‌گیری است که در المپیک مدال گرفته و کشتی‌گیر بزرگی است اما باید در مسابقات انتخابی شرکت می‌کرد.

  • به غیراز مسابقات انتخابی، چه ملا‌ک‌های دیگری برای انتخاب ملی‌پوشان دارید؟

پیشینه کشتی‌گیران مد نظر بوده که مثلا در طول یک سال گذشته چه عملکردی داشتند. یکی دیگر از ملاک‌ها همین حضور در رقابت‌های انتخابی است که مهم‌ترین ملاک‌ کادرفنی به حساب می‌آید. نظم و انضباط در اردو هم خیلی مهم است و در نهایت حضور در یک تورنمنت برون‌مرزی نفرات تیم ملی را مشخص خواهد کرد.

  • احسان لشگری در وزن 84کیلوگرم عملکرد خوبی داشت اما به‌دلیل مصدومیت نتوانست قهرمان شود. او به اردوی تیم ملی دعوت شده. آیا این به منزله احتمال حضور در مرحله پایانی اردوی تیم ملی است؟

ببینید هیچ‌ کشتی‌گیری ملی‌پوش نیست. احسان لشگری هم همین وضعیت را دارد و او را به اردو دعوت کردیم تا وضعیتش را ارزیابی کنیم. قبل از رقابت‌های جهانی بوداپست در یک تورنمنت شرکت خواهیم کرد و مطمئنا در آنجا به نتیجه بهتری در مورد کشتی‌گیران خواهیم رسید. در واقع 15روز قبل از اعزام تیم به بوداپست 7کشتی‌گیر ملی‌پوش را رسما اعلام خواهیم کرد.

چرا باید قهرمان آسیا می‌شدیم؟

بعد از رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا انتقادهای بسیاری به تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران شد؛ اینکه چرا هر دو تیم مقام دوم را کسب کردند.محمدی که به عنوان سرمربی موقت تیم کشتی آزادجوانان به این رقابت‌ها رفته بود می‌گوید: « اصولا چرا باید قهرمان شویم؟ آنهایی که انتقاد می‌کنند، باید پاسخ این سؤال را هم بدهند که با چه معیاری ما باید قهرمان آسیا می‌شدیم؟ برای اینکه ما قهرمان آسیا شویم، چه تمهیداتی اندیشیدند؟ چه امکاناتی به تیم جوانان دادند و آنها در چه تورنمنتی حضور یافتند که بتوانند با قدرت در مسابقات آسیایی شرکت کنند. واقعیت این است که هیچ کاری صورت نگرفته. ما با هزاران مشکل دست به‌گریبان هستیم ولی به‌صورت جهادی و به‌خاطر عشق به مردم علاقه‌مند به کشتی کار می‌کنیم. البته ما وظیفه داریم که کار کنیم و به‌نظرم در شرایط سخت کار کردن هم هنر است، به خصوص درتیمی که یک شب قبل از اعزامش مقامات بلندمرتبه ورزش کشور اعلام می‌کنند تیم اصلا به مسابقات نرود. چون مشکل مالی داشتیم فکر می‌کنم اگر نایب‌قهرمان شدیم کار بزرگی کردیم. البته ما در این رقابت‌ها یکسری بدشانسی‌ها هم آوردیم.» او درباره رقابت‌های جهانی مجارستان نیز عنوان می‌کند:«هیچ‌چیزی در صحنه کشتی قابل پیش‌بینی نیست. اما مطمئن باشید که ما تلاش زیادی خواهیم کرد تا بهترین عملکرد را داشته باشیم. تیم‌های مدعی زیاد هستند ولی امیدوار هستیم بچه‎‌ها با کشتی ایرانی، یعنی کشتی روبه‌جلو بهترین نتیجه را بگیرند.»

کد خبر 220993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز