شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: ظاهرا این سامانه پزشک خانواده طلسم شده است. مدتی پیش نیز که این طرح در تهران راه‌اندازی شد سامانه اینترنتی ثبت‌نام مردم و پزشکان، دارای اشکالات زیادی بود که در همان زمان نیز روزنامه همشهری یادداشت‌های متعددی نوشت و موضوع را تذکر داد.

روز گذشته در خبرها به نقل از وزیر بهداشت از راه‌اندازی سامانه پزشک خانواده در تهران به آدرس www. 1590.ir خبر داده شد اما وقتی به این سامانه رجوع می‌شود در بخش ثبت نام خانواده‌ها چنین آمده است: «بخش مربوط به ثبت نام مردم از طریق سایت در هفته دولت آغاز به‌کار خواهد نمود، هموطنان گرامی می‌توانند جهت انتخاب پزشک خانواده به مراکز طرح پزشک خانواده یا مطب‌های منتخب مراجعه نمایند».

جالب اینکه در متن اطلاعیه‌ها و خبرهای وزارت بهداشت نیز به مردم توصیه شده برای ثبت‌نام به مطب‌ها و درمانگاه‌هایی مراجعه کنند که تابلوی پزشک خانواده نصب کرده‌اند! معنای این حرف این است که خانواده‌ها باید تمام درمانگاه‌ها و مطب‌های اطراف محل سکونت خود را به‌صورت حضوری جست‌وجو کنند تا از مراکز ثبت‌نام پزشک خانواده اطلاع حاصل کنند.

اکنون یک سؤال از وزارت بهداشت باقی می‌ماند: در عصر اینترنت و فضای مجازی که ظاهرا همه‌‌چیز وزارت هم الکترونیکی شده است امکان گذاشتن یک فایل اکسل شامل مراکز و مطب‌های پذیرش‌کننده طرح پزشک خانواده روی سایت 1590وجود ندارد؟ آیا فایل مذکور را در اختیار ندارید یا می‌خواهید مردم را به زحمت بیندازید؟ چرا برای مردم حق و قدرت انتخاب پزشک خانواده را قائل نمی‌شوید؟ چرا فرایند ثبت‌نام خانوارها را نیز الکترونیک نمی‌کنید؟ شما که شبکه ملی سلامت را راه انداخته‌اید و از فرایند‌های اجرای طرح دولت الکترونیک نیز مطلع هستید چرا بازمی‌خواهید مردم را به صف کنید و پشت درهای مطب‌ها و درمانگاه‌ها معطل نگاه دارید؟

باور کنید مردم هزار و یک مشکل دارند لطفا همه را وادار به مراجعه حضوری به مراکز درمانی نکنید.اگر حتی یک کارشناس فناوری اطلاعات در وزارت بهداشت وجود داشته باشد قادر خواهد بود این فرایند را در وب‌سایت مذکور الکترونیک کند. اینجا تهران است و بیشترین ضریب نفوذ اینترنت و بالاترین سواد دیجیتال در همین شهر است. اگر نتوانید پزشک خانواده را در تهران الکترونیک کنید در هیچ شهری نخواهید توانست این پروژه را اجرا کنید.

نگویید که برای ثبت نهایی اطلاعات خانوار در این طرح نیاز به معاینه حضوری هست. بله این را می‌دانیم اما این را هم شما بدانید که خود این فرایند مستلزم نوبت‌گیری و درج اطلاعات اولیه است و اغلب نیاز به چندبار مراجعه وجود دارد. لطفا هر مقدار که می‌توانید این فرایند‌ها را کاهش دهید. بگذارید مردم مدارک و اطلاعات اولیه را به‌صورت آنلاین وارد سامانه کنند. بعد شما روی آن کار کنید و پزشکان خانواده نیز دسترسی به این پرونده‌ها داشته باشند. طبق اعلام معاون فنی ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده تا‌کنون از 32میلیون نفر افراد ثبت‌نام شده در طرح پزشک خانواده در کل کشور، تنها 500هزار نفر ویزیت پایه شده‌اند.

دست‌کم اگر در این سامانه هیچ اطلاعات و خدماتی برای مردم وجود ندارد از راه‌اندازی و اعلام عمومی آن خودداری کرده و هر وقت راه افتاد، تبلیغات و اطلاع‌رسانی کنید. حس مردمی را درک کنید که بعد از این همه تبلیغات به سایت 1590مراجعه می‌کنند و با آن 2 خط مطلب مواجه می‌شوند که «بروید هفته دولت بیایید» یعنی زمانی که مأموریت دولت فعلی به اتمام رسیده است!

کد خبر 220908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز