همشهری آنلاین: رئیس جمهور منتخب ملت گفت: در خلق حماسه عظیم سیاسی ۲۴ خرداد، دست قدرت، حکمت و رحمت الهی را به خوبی مشاهده می‌کنیم.

حسن روحانی

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در همایش افق رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، از سالار شهدای حزب جمهوری اسلامی به عنوان نمونه اعتدال یاد کرد.

وی با اشاره به حضور پرشکوه مردم در انتخابات افزود: بهترین زبان و بیان مردم صندوق اراست حضور و رای مردم بسیار گویاست هیچ ابهامی وجود ندارد .به همه مردم که پای صندوق رای امدند احترام می کنیم دولت باید درچارچوب رای اکثریت حرکت کند پیام انتخاب مرد، خردورزی، اعتدال، مشورت، راه کارشناسی و دوری از افراط و خودسری بود پیام این رای کاملا روشن است هیچ ابهامی وجود ندار د همه باید تسلیم این رای باشیم دولت هم باید تسلیم این رای باشد و درچارچوب اعتدال حرکت کند و از افراط و تفریط پرهیز کند . این پیام برای همه است.

روحانی ادامه داد: پیام انتخاب مردم صلح و آشتی، وحدت و انسجام ملی ، دوری از خشونت و افراط ، قانونگرای و شفافیت بود. بنابراین رای اکثریت مردم مبنای حرکت آینده در کشور خواهد بود و دولت خود را موظف می داند به نظر اکثریت و رای مردم احترام بگذارد و پاسدار حقوق همه افراد ملت باشد. دولت باید و موظف است همه مردم را دراجرای قانون و دادن فرصت ها برابر بداند. راهی که دولت برمی گزیند برمبنای رای اکثریت و راه اعتدال است.

رئیس جمهور منتخب مردم با اشاره به این که طیف اعتدال گسترده و وسیع است، از همه صاحب نظران روشنفکران و اهل تحقیق خواست تا در این زمینه تلاش کرده و این گفتمان را بارور کنند.

وی گفت: ملت ایران همواره راه میانه روی را می پسندیده و از افراط و تفریط رنج برده اند، مشکلات فراوانی را تحمل کرده اند تا دراین انتخابات به همه بگویند همه باید حول قانون، اخلاق و اعتدال حرکت کنند. همه ذیل قانون تعریف می شوند و  قانون گرایی مبنای حرکت مردم و دولت آینده خواهد بود.

روحانی اعتدال را بدون قانون گرایی بدون شفافیت و بدون ارتباط دوسویه مردم با دولت و دولت با مردم ، بدون واگذاری امور به صاحبان صلاحیت امکان پذیر ندانست و در زمینه اعتدال اقتصادی گفت: اعتدال در اقتصاد بین جایی است که گروهی می خواهند دولت فربه و تصدی گری اش  بیشتر شود و یا کسانی که میخواهند دولت هیچ نظارت و هدایتی در امر اقتصاد نداشته باشد ،اعتدال، دنبال اقتصاد ازاد مردمی و عادلانه است دولت باید نظارت ، هدایت و حمایت کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به این که مردم ما خوبند و فطرتهای پاک دارند به شادی مردم پس از انتخابات و پیروزی تیم ملی فوتبال اشاره کرد و گفت: شادی حق مردم است. خیلی سخت گیری نکنید مردم ما خودشان اخلاق مدارند و چارچوبهای اخلاقی سیاسی اسلامی را می دانند و مراعات می کنند حالا اگر کسی هم حواسش نبود تذکر دوستانه باید داد همه پسرا ن دختران مردم پسران دختران خود ما هستند باید با انها همانطور حرف بزنیم که در خانه با بچه های خود حرف میزنیم عزت مردم با ید محفوظ باشد . تذکر اشکالی ندارد اما تحقیر مردم قابل قبول نیست، امیدواریم شادیها مستدام باشد و همیشه شرایط شادمانی مردم فراهم باشد.

رئیس جمهور منتخب از صداو سیما خواست تا در موضوع اعتدال به ترویج آن کمک کند و صاحب نظران دعوت بعمل آورد تا اعتدال را در جامعه نهادینه کنند.

روحانی در ادامه به اعتدال در سیاست خارجی اشاره کرد و گفت اعتدال در سیاست خارجی نه تسلیم است نه ستیز، نه انفعال است نه تقابل بلکه تعامل موثر و سازنده با جهان است.

وی شرایط ایران در روابط خارجی یک شرایط ویژه دانست و گفت: جهان دوران گذار و انتقالی را طی می کند زیرا ساختار دو قطبی حاکم بر نظام بین الملل در پایان قرن 20 تمام شده  اما نظام جدید هنوز استقرار نیافته است. عده ای میخواهند جهان تک قطبی بسازند دیگرانی هم  میخواهند جهان چند قطبی درست کنند، همه در حال کنش گری در سیاست بین الملل هستند دوران حساسی است هنوز نظام جدید استفرار نیافته است دراین دوران اگر محاسبه قدرت درست انجام نشودو قدرت ملی را کمتر از آنچه هست ببینیم بسیار خطرناک است اگر قدرت را بالاتر از واقعیت هم تعریف کنیم بازهم میتواند خطرناک باشد.

وی افزود: درهمین دوره در منطقه خودمان کشوهایی که دچار اشتباه محاسبه شدند  دیدیم سرنوشت انها چه شد. کشورهایی هم محاسبه درست انجام دادند اکنون شاهد پیشرفت آنها هستیم، ما در این دوره باید برداشت منطبق بر شرایط جهانی داشته و رفتار سایر بازیگران و تواناییهای ملی خودمان را بشناسیم.اگر محاسبه دقیق دراین زمینه صورت گیرد و واقعیات برای ما روشن باشد می توانیم رفتارمحاسبه شده تر و بهتری برای تامین منافع ملی خود داشته باشیم. و می توانیم نقش تاریخی خودر ا ایفا کنیم . جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه در شرایط گذار تاریخی قرار دارد و باید بتواند با قدرت نقش خود را ایفا کند و برای اینکار نیاز به اعتدال داریم .

روحانی به تاکید براینکه در سالهای گذشته موفقیتها یا عدم موفقیتهایی داشته ایم که  می توان سرجای خود آنها را بررسی کرد گفت: امروز باید فکر فردای کشور باشیم کشور ما شرایط خاصی دارد که باید  از آن عبور کنیم. دشمن خواسته است ایران را در صحنه جهانی با چهره امنیتی معرفی کند باید نقشه اورا بشکنیم برای اینکار نیاز به تدبیر و برنامه و برداشتن قدمهای مطمئن و اساسی داریم.

رئیس جمهور منتخب افزود: در گفتمان اعتدال واقع بینی یک اصل است البته با توجه به ارزشهاو آرمانهای جمهوری اسلامی ایران. باید بین ارمانها و واقع بینی توازن برقرا ر کرد. خود باوری، اتکا به قدرت عظیم ملت ایران، فرهنگ بسیار غنی و انگیزه های قوی کشور سرمایه ملی ماست. کدام کشوراست که می تواند درعرض یکی دو هفته صحنه کشور را  عوض کند مردم را قانع کند که 73 درصد  پای صندوق رای حاضر شوند. این حضور بسیار افتخار امیز است. عده ای می گویند اگر میدانستیم انتخابات اینقدر قشنگ برگزار می شود  می امدیم . کسانی که نیامدند و رای ندادند پشیمانند. من خود از آنها مکرر شنیدم  که گفته اند ما نمیدانستیم انتخابات اینقدر زیبا و جذاب برگزار می شود.

روحانی اعتدال در سیاست خارجی را تعامل با دیگران ازجایگاه برابر و منافع و تنش زدایی متقابل عنوان کرد و گفت : به اذن الهی و با حمایت مردم و رهنمودهای رهبری انشالله این اعتدال انجام خواهد شد.

روحانی در ادامه به برنامه های انتقالی دولت اشاره کرد و گفت : در دوره انتقال تا زمان تحلیف و معرفی وزیران و .... تلاشمان این است که به بهترین وجه این  دوره طی شود، کارگروههای تشکیل شده،  با رئیس جمهور محترم مذاکره کردیم گزارشهای وزارتخانه ها را دریافت می کنیم و کار انتقال بخوبی در حال انجام است. در عین حال بعضی کارها نیازمند هماهنگی بیشتر است اما  لازم می‌دانم به مردم بگویم دولت به وعده هایش وفادار است و قدم به قدم به کمک شما مردم و لطف خدا مشکلات را پشت سرخواهیم گذاشت . البته مشکلات انباشته نیاز به زمان دارد توفعات مردم درچارچوب امکانات دولت خواهد بود .

روحانی بر فراجناحی بودن کابینه آینده تاکید کرد و گفت: طبق وعده یک کابینه فراجناحی با تکیه بر شایسته سالاری تشکیل خواهم داد. این دولت هیچ تعهدی به هیچ حزب و جناحی نداده و شایسته ترین افراد را از هر طیف و جناحی که باشند به شرط اعتدال و میانه روی برخواهد گزید. من از هم اکنون از همه کارشناسان و مدیران دولتی درخواست می کنم خودشان رابرای خدمت در  دولت آینده آماده کنند فکر و نظرشان را منتقل کنند تا خدمت بیشتر و بهتری برای کشور و مردم داشته باشیم.

علیرعم همه مشکلاتی که برخی از آنها را در تبلیغات انتخاباتی مطرح کردم کاملا به آینده امیدوارم و مطمئن هستم خواهیم توانست از مشکلات عبور کینم و اینده بهتری بسازیم. از صدا وسیما که در غیبت احزاب قدرتمند و فعال بار انتقال نظرات دولت و مردم را بر دوش کشیده میخواهم که تمام تلاشها یش را  برای دولت آینده و مردم انجام دهد و با توجه به حفظ استقلال رسانه ملی و افزایش اعتبار و اثر بخشی صدا و سیما برای پیشبرد برنامه های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و تحقق مطالبات بحق آنها انجام وظیفه کند .

وی افزود: از صدا و سیما می خواهم گفتمان اعتدال را که مورد رای و نظر مردم بوده با حضور صاحب نظران بیشتر تبلیغ کند.

روحانی با اشاره به گمانه زنیهای که در مورد افراد کابینه می شود گفت: اینها صرفاگمانه زنی است هیچ تصمیمی گرفته نشده دنبال مشورت هستم بنابراین انچه گفته میشود گمانه زنی است و نه بیشتر.

وی با اشاره به نقش رسانه ها و وظایف آنها گفت: در روند اجتماعی شدن زندگی انسان هیچ عاملی به اندازه رسانه اهمیت و تاثیرش نافذتر نشده است،  تصور نادرست یا نافص  از نقش رسانه این است که آن را  صرفا یک تربیون و مونولوگ بدانیم درحالی که  دوران مونولوگ رسانه ای سپری شده است باید با مخاطب رابطه دوسویه برقرا ر کرد هم نور اگاهی تابانده شود هم آینه ای باشد که واقعیات را بازتاب دهد. سفره ای که رسانه برای مخاطب پهن می کند باید ترکیبی متعادل ، موزون و سودمند از نیازهای دینی ، فکری ،فرهنگی، رفتاری و اخلاقی مردم باشد باید مضمون پیام رسانه سطح اگاهی مردم را افزایش دهد سطحی نگری و قشری نگری یکی از مشکلات جامعه ماست، رسانه باید از آسیب خطرناک معبار دوگانه در بازتاب واقعیات پرهیز کند . اگر ظلم بد است برای همه بد است فرقی بین مرکز کشور و دورترین روستا نیست. فرقی بین اقوام مختلف وجود ندار د اگر تعدی و توهین و افترا بد است برای همه بد است افترای خوب و بد نداریم . بداندیشی است که بعضیها گروهی را تشویق کردند که می توان در برابر دیگران هرکاری کرد ازجمله توهین و تحقیر . ماحق نداریم نه در برابر کشورهای دیگر سرفرود آرویم و نه آنها را تحقیر کنیم افراد هر کشور شهروند آن کشورند، ظلمی اگر در کشور دشمن بود بگوییم ظلم است اگر در کشور دوست بود بگوییم ظلم نیست در حالی که حقوق بشر، حقوق بشراست معیاردوگانه نباید باشد.

وی در ادامه به این پرسش اشاره کرد که سرمایه رسانه چیست؟ نیروی انسانی حرفه ای و کارامد؟ البته،  امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ؟ البته ،اما اعتماد مخاطب بالاترین سرمایه است . سرمایه ارزشمندی است که  در بستر زمان و درتعامل مردم و مخاطبین قطره قطره جمع می شود مبادا بخاطر یک اشتباه آنچه را رفته رفته جمع کرده ایم از دست بدهیم. آیا شاخص اعتماد به میزان شنونده یا ببینده است؟ مخاطب ممکن است فیلمی را یا ستون روزنامه ای را بپسندد اما سبد رسانه ای مردم امروز تک رسانه ای نیست با توجه به این مساله باید برنامه ریزی کنیم. بهنگام اعلام کردن خبر و محتوای خوب می تواند مهم باشد رقابت رسانه ای اکنون از حیطه قدرت دولتها فراتر رفته است.

روحانی آنگاه چند توصیه به صدا و سیما مطرح کرد و گفت: چند جمله راجع به رسانه ملی بگویم. من هم جزو خانواده صدا و سیما و از 1359 تا 62 رئیس شورای سرپرستی صدا و سیما بودم ، در آن زمان اداره این سازمان با شورای سرپرستی بود که مدیرعامل تعیین می کرد برنامه ها را تصویب می کرد بیش از سه سال خدمتگزار بودم در صداوسیما تازه فوندانسیون همین ساختمان در ان دوره ریخته شد لذا چند جمله راجع به رسانه ملی بگویم تعبیر امام از صدا و سیما دانشگاه عمومی بود این سخن امام چشم انداز دقیقی بود که باید مورد توجه باشد باید صدا وسیما برپایه نقد عالمانه وخردورزی انجام وظیفه کند. باید با همه لایه ها و اقشار جامعه همراه و با سلیقه ملی هماهنگ باشد.  ما یک اقلیم به نام ایران و یک ملت به نام ملت ایران داریم، البته آداب و رسوم و خرده فرهنگها در کشور ما وجود دارد ولی همه گلهای باغ ایران هستند و دریک فضای معنوی اسلام تنفس می کنیم همه زیر یک چتر قرار دارند باید رسانه ملی به گونه ای عمل کند که هرشهروند ملی احساس کند سهم نیازش را می تواند از این رسانه داشته باشد باید به ارزشهای دینی و ملی وخواست ملت توجه داشته باشد،

روحانی اولویت فعلی را بازآفرینی اعتماد به رسانه های داخلی و خوش امدگوبی به همه تنوعات فکری و فرهنگی عنوان کرد و گفت: باید  فضارا امن و  برای افراد و تولیدات مختلف باز کنیم تا نشاط بیشتر داشته و تولیدات جدیدتر بسازیم .

رئیس جمهور منتخب امیدبخشی واقع گرایانه نسبت به روندهای پیشرفت کشور،  تلاش برای پرکردن شکافهای ارزشی، اندیشه ای و  رفتاری میان اقشار جامعه و جامعه وحاکمیت و بویژه شکافهای میان نسلی ، ترویج و وفاداری به مشی اعتدال به معنای منطقی تر کردن نگرشها و درکلام آخردولتی که حمایت مردم را دارد و از حضور رای دهندگاه مشروعیت می یابد نه تنها از رسانه ازاد نمی هراسد بلکه از ازادی قانونمند رسانه استحکام بیشتری می یابد.

کد خبر 220831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز