گروه سیاسی: کمتر از یک هفته پس از اعلام خبر تشکیل گروهی از سوی رئیس‌جمهور منتخب برای بررسی مذاکرات هسته‌ای، در اتفاقی دیگر گفت‌وگوهای ایران و 1+5 و آخرین تحولات سیاست خارجی با حضور نمایندگان وزارت خارجه و دولت منتخب و با حضور حسن روحانی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

روحانی

در این نشست عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه به‌عنوان نماینده وزارت امور خارجه برای ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت امور خارجه به دولت منتخب حضور یافته بود. عراقچی که خود به‌عنوان نماینده وزارت‌خارجه در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با گروه 1+5حاضر است در گروهی که از سوی روحانی تشکیل شده ابعاد مذاکرات را با حضور کارشناسان دولت منتخب مورد بحث‌وبررسی قرار می‌دهد.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه روز چهارشنبه پنجم تیر اعلام کرده بود که «آقای روحانی گروهی را تعیین کردند که این گروه موضوع مذاکره با 1+5 با تمامی ابعاد آن را بررسی می‌کنند. وزارت امور خارجه نیز در این‌باره کمک می‌کند و به‌طور قطع آقای روحانی زمانی که عهده‌‌دار این مسئولیت شوند، تصمیمات لازم را اعلام می‌کنند.»

عراقچی پیش از این دیدار این موضوع را که گروه مورد اشاره به چینش جدیدی در تیم مذاکراتی دست یافته است تکذیب کرده بود. در عین حال بررسی وضعیت پرونده هسته‌ای ایران همچنان یکی از کارویژه‌های دولت جدید حسن روحانی محسوب می‌شود، چنان که او از منتقدان جدی وضعیت کنونی پیشرفت مذاکرات با گروه 1+5محسوب می‌شود. صالحی گفته بود که 2تا 3هفته فرصت نیاز است تا زمان و مکان دور بعدی مذاکرات در آینده مشخص است و این شاید در توضیح سخنان قربان صیفی سفیر ایران در قزاقستان بود که احتمال برگزاری دور بعدی مذاکرات را در آلماتی داده بود. علی‌اکبر صالحی تصریح کرده بود که مسئولیت به‌عهده آقای روحانی است و ایشان باید تصمیم بگیرند در چه زمانی آمادگی برای نشست با 1+5وجود دارد.

روحانی چندی قبل در نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که اگر از جانب 1+5پیشنهادی برای تعلیق بخشی از غنی‌سازی‌ اورانیوم داده شود آن را قبول می‌کنید، گفته بود: سؤالات جزئی باید در فرصت خودش بحث شود مسائلی که ما با 1+5داریم اصل آن مذاکره است که آن را فعال‌تر ادامه خواهیم داد. معتقدیم موضوع هسته‌ای صرفا و صرفا راه‌حل مذاکراتی دارد. نه تهدید مؤثر است و نه تحریم. راه‌حل، راه مذاکره است. اعتماد متقابل امکان‌پذیر است و از تجربیات گذشته نیز استفاده می‌شود. حقوق مسلم ملت ایران همواره مدنظر خواهد بود و تلاش می‌کنیم تحریم‌های ظالمانه رفع شوند و بتوانیم روابط بهتری برقرار کنیم.

کد خبر 221113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز