گروه ادب و هنر: کارگردانی سریال‌های‌ماه مبارک رمضان به‌دست کارگردان‌های مختلفی سپرده شده‌است؛ کارگردان‌هایی که یا تجربه‌های متعدد و متفاوتی در ساخت سریال‌های مناسبتی‌ماه مبارک رمضان دارند یا برای نخستین‌بار است که به سمت ساخت سریال‌های مناسبتی روی آورده‌اند.

سعید آقاخانی، محمدحسین لطیفی،  جواد افشار و مهدی صباغ‌زاده، 4 کارگردانی هستند که ساخت سریال‌های مناس


تنوع در کارنامه کاری

امسال شبکه اول سیما برای بار سوم محمد‌حسین لطیفی را به‌عنوان کارگردان سریال مناسبتی ‌ماه رمضان انتخاب کرده‌است. محمدحسین لطیفی پس از 4سال دوری از تلویزیون با ساخت «دودکش» به رسانه ملی بازگشته است. سریال‌های «وفا»، «صاحبدلان» و«نردبام آسمان» ازجمله آثار لطیفی در تلویزیون است. او سال 85با ساخت سریال صاحبدلان توانست مخاطبان زیادی را پای تلویزیون نگه دارد. سریال خوش ساخت صاحبدلان بارها از تلویزیون پخش شد.‌ماه رمضان سال 88سریال نردبام آسمان از این کارگردان پخش شد که البته نتوانست محبوبیت و موفقیت سریال صاحبدلان را برای این کارگردان تکرار کند. این‌بار این کارگردان به سراغ داستانی طنز رفته تا با بازی بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، سیما تیرانداز، الناز حبیبی و نگار عابدی داستان زندگی 2خانواده را روایت کند که زندگی ساده‌ای دارند و یک قالیشویی را اداره می‌کنند، اما هربار ماجرا‌ها و مسائلی برای آنها اتفاق می‌افتد.

اما سعید آقاخانی با سریال «خروس» در شبکه2حضور پیدا می‌کند. آخرین ساخته این کارگردان سریال‌‌‌«دزد و پلیس» بود که سال گذشته از شبکه 3سیما پخش شد. ساخت سریال خروس به نیت ایام نوروز شروع شد اما به‌دلیل پخش سریال «آب‌پریا» این سریال در کنداکتور پخش برای ایام رمضان قرار گرفت. با توجه به اینکه این سریال برای ایام نوروز ساخته شده، طبیعی است که داستانی طنز داشته باشد. از سوی دیگر حضور بازیگرانی همچون حمید لولایی، جواد رضویان و یوسف تیموری به طنز کار دامن می‌زند. اکبر اکبری مبارکه، مرضیه صدرایی، سپند امیرسلیمانی، مهسا کریم‌زاده، ملیکا شریفی‌نیا، دانیال معصومی، سیروس میمنت، بهشاد شریفی، حمید لیقوانی، کریم قربانی، عاطفه قربانی و عزت‌الله مهر‌آوران از دیگر بازیگران این سریال هستند که روایتی از زندگی پدری است که دچار مشکل غیرمنتظره‌ای شده است. این مشکل خانواده را به تکاپو می‌اندازد و پسر خانواده با دوستانش تلاش می‌کنند تا چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشند. در نقشه بچه‌ها، مغز متفکر یک خروس است. با پخش سریال خروس در ایام‌ماه مبارک رمضان می‌توان سعید آقا‌خانی را در لیست کارگردان‌های سریال‌های مناسبتی ایام‌ماه رمضان قرار داد.

با ساخت سریال «سی‌امین روز» در سال 90جواد افشار هم به جمع کارگردان‌های سریال‌های‌ماه‌رمضانی پیوست. او امسال سریال «مادرانه‌» را برای شبکه 3سیما ساخته ‌است. کارگردان سریال‌های «لبه آتش»، «پول کثیف»، «روزهای زیبا»، «جابربن‌حیان»، «گل یا پوچ» و «روز رفتن» اگر در ساخت سریال‌های مناسبتی قبلی خود به سراغ داستان‌های ماورایی رفت، این‌بار به سراغ داستانی خانوادگی رفته‌است. اردلان تمجید ۲۰ سال پیش، پس از‌‌ رها کردن نامزد سابقش مریم، با زنی متمول به نام رعنا ازدواج می‌کند. حالا این ازدواج به جدایی رسیده و زن، بچه‌هایش را می‌خواهد، ولی مرد امتناع می‌کند. در این سریال مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، شقایق فراهانی، مهرداد ضیایی، عباس غزالی و هستی مهدوی‌فر بازی می‌کنند.

در بین اسامی کارگردان‌های این دوره اسم مهدی صباغ‌زاده هم با کارگردانی سریال «غریب آشنا» برای سریال مناسبتی شبکه تهران به چشم می‌خورد. صباغ‌زاده که بیشتر در عرصه سینما با فیلم‌های «پرونده»، «مارال»، «خانه خلوت»، «راه بهشت» و غیره شناخته‌شده‌است برای مخاطب دهه 70تلویزیون با سریال «دزدان مادر بزرگ» شناخته می‌شود. سریال طنز ‌آن سال‌ها هنوز در ذهن مخاطب جای خود را دارد. او این‌بار هم به سراغ داستانی طنز رفته‌است تا با حضور اکبر عبدی، مجید مظفری، شهره لرستانی، لاله اسکندری، مریم امیرجلالی، افشین هاشمی، زهیر یاری، رامتین خداپناهی، سحر آروین و کیوان محمودنژاد داستان پسری را روایت کند که به خواستگاری دختری می‌رود که در دانشکده پزشکی درس می‌خواند. «دروازه‌بهشت» نام قبلی این سریال است.

موازی‌کار ممنوع

به‌نظرمی رسد کمبود بودجه باعث شده که تلویزیون از موازی کاری و تصمیم پخش در دقیقه 90خودداری کند. تا چند سال قبل شبکه‌های مختلف تلویزیون برای یک مناسبت چند سریال همزمان می‌ساختند و در آخرین لحظه یک سریال را روانه آنتن می‌کردند. امسال این موضوع به چشم نمی‌خورد. گرچه پیش از این عنوان شد که سریال «بچه‌های نسبتا بد» به کارگردانی سیروس مقدم برای پخش در ایام‌ماه رمضان ساخته می‌شود، اما این خبر از سوی مدیر شبکه اول سیما تکذیب شد.

سیروس مقدم که تجربه زیادی در ساخت سریال‌های مناسبتی‌ماه رمضان دارد، سال 81سریال «عروج» را برای شبکه 3و در 2سال پیایی (86و 87) سریال‌های «اغما» و «روز حسرت» را برای پخش در ایام‌ماه رمضان از شبکه اول ساخت. با این حال قرار است سریال دودکش از شبکه اول سیما پخش شود و آنطور که مهدی فرجی به فارس گفته سریال بچه‌های نسبتا بد قطعا یکی دیگر از سریال‌های موفق شبکه یک سیما خواهد بود، اما به‌طور حتم سریال دودکش در‌ماه رمضان به روی آنتن خواهد رفت.

2 کارگردان غایب

سال‌ها پیش گویا بدون حضور علیرضا افخمی و رضا عطاران در مقام کارگردان برنامه‌های مناسبتی‌ماه رمضان تلویزیون چیزی کم داشت. افخمی سریال‌های «او یک فرشته بود» در سال 84، «زیر زمین» در سال 85، «پنجمین خورشید» در سال 88 و «پنج کیلومتر تا بهشت» را ساخت که جز سریال زیر زمین بقیه سریال‌ها داستان‌های ماورایی داشتند و ساخت سریال‌های طنز‌«خانه به دوش» در سال 83، «متهم گریخت» در سال 84 و«بزنگاه» در سال 87توسط عطاران نشان می‌دهد که نزدیک به 5سال است که این دو کارگردان برای این ایام هیچ سریالی نساخته‌اند. گرچه زمان کمی تا‌ماه مبارک رمضان مانده‌است و فهرست این سریال‌ها هنوز قطعی اعلام نشده‌است اما باید امیدوار بود که تلویزیون با گزینش درست بتواند مخاطبان را راضی پای تلویزیون نگه دارد.

کد خبر 219197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز