همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد: عبدالله اوجالان، رهبر مخالفان کرد ترکیه، به رغم همراهی با دولت آنکارا برای استقرار صلح، حمایت خود را از اعتراضات ضددولتی در این کشوراعلام کرد.

عبدالله اوجالان

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از استانبول، وی در پیامی اعلام کرد: برای من جنبش مقاومت بسیار معنادار است و به آن احترام می گذارم.

یکی از مقامات بلندپایه حزب سیاسی بی ان پی، ترکیه و از طرفداران کردهای این کشور بعدازدیدار با اوجالان در زندان جزیره امرالی این پیام را به اطلاع مخالفان کرد رساند.

اوجالان هشدار داد معترضان که خواستار استعفای رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شده اند اجازه ندهند ملی گرایان ترکیه جنبش آنها را به دست بگیرند.

اردوغان نیز روز گذشته گفته بود دولت اسلام گرای وی در برابر مطالبات دموکراسی خواهانه مردم منعطف پذیر است و درعین حال انتقادات اتحادیه اروپا را در مورد شیوه مدیریت اعتراضات محکوم کرد.

ناآرامی ها در ترکیه زمانی شروع شد که پلیس اعتراض مسالمت آمیز مردم این کشور را به دلیل تخریب پارک گیزی به شدت سرکوب کرد.این اعتراض ها بتدریج به درخواست برای کناره گیری حزب عدالت و توسعه اردوغان از قدرت منجر شد.

مخالفان کرد ترکیه هفته گذشته به یک پایگاه نظامی این کشور در نزدیکی مرز عراق شلیک کردند که به واکنش و تبادل اتش سربازان مستقر در آن انجامید.

این نخستین درگیری میان نیروهای آنکارا و مخالفان کرد بعد از آتش بس ماه مارس (اسفند/فروردین) به شمار می آید.

کد خبر 217809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز