پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۱۰ قلاده از گونه نادر و کمیاب پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده این استان زیست می کنند

سیستان و بلوچستان، زیستگاه امن پلنگ ایرانی

به گزارش ایرنا، خسرو افسری افزود: پلنگ ایرانی از راسته گوشتخواران(carnivopa) و تیره گربه سانان (felidae) دارای بدن بزرگ، دراز و باریک، دست‌ها و پاهای قوی، پنجه‌ها و ناخن‌های بزرگ، گوش‌هایی کوتاه و دم دراز است.

وی اظهار داشت: بر اساس شواهد به دست آمده عمده زیستگاه این گربه سان در استان سیستان و بلوچستان، ارتفاعات 'منطقه حفاظت شده بیرک' در محدوده شهرستان‌های سراوان و نیکشهر و مناطق نصرت آباد، بزمان و کنارک است.

او گفت: محیط‌بانان سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه زیستگاه پلنگ ایرانی را تحت پوشش دارند به صورت مستمر این مناطق را مورد بازدید قرار می‌دهند اما با توجه به وسعت زیاد و وجود مناطق بکر و دست نخورده بررسی میدانی برای برآورد آمار دقیق این گونه نادر جانوری در استان وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی و از بین رفتن حیات وحش در سیستان و بلوچستان تهیه خوراک از محیط طبیعی برای این گونه جانواری مشکل است، به همین دلیل به دام‌های روستاییان مستقر در محدوده‌های حفاظت شده حمله می‌کنند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل با حمایت سازمان مرکزی به منظور جبران ضرر و زیان روستاییان ساکن در کوه بیرک در سه مرحله به آنان خسارت پرداخت کرده است.

افسری بیان کرد: رنگ بدن پلنگ ایرانی سفید مایل به زرد یا خاکستری با خال‌های مشکی می‌باشد و طول بدن این حیوان تا ۱۶۰ سانتی‌متر گاهی تا ۱۸۰ سانتی‌متر و طول دم آن نیز تا ۱۱۰ سانتی‌متر است.

وی افزود: این جانور در نقاط جنگلی، کوهستان‌ها در ارتفاعات زیاد تا سه هزار و ۵۰۰ متر زندگی می‌کند و نواحی پردرخت، صخره‌ای و نزدیک به رودخانه‌ها را ترجیح می‌دهد، کمتر به پایین کوهپایه‌ها می‌آید و به ندرت در دشت‌ها دیده می‌شود.

او گفت: خوراک اصلی این جانوار سم دارانی مانند گوسفند، بز کوهی و گاهی خوک وحشی است و هنگامی که این نوع شکارها کمیاب باشند از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک تغذیه می‌کند.

وی اظهار داشت: پلنگ از گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود و در 'فهرست قرمز IUCN' در معرض خطر قرار دارد که روند جمعیتی آن رو به کاهش است.

او گفت: پلنگ ایرانی بر اساس ضمائم 'CITIS' به عنوان گونه در معرض نابودی طبقه بندی شده است.

کد خبر 217555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز