چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت میانمار وعده داده است تا به عنوان بخشی از اصلاحات سیاسی به زودی تمامی زندانیان عقیده را آزاد کند.

میانمار

به گزارش شبکه پرس تی وی، تین شین، رئیس جمهوری میانمار، روز سه شنبه ( ۱۴ خرداد) در نطق رادیویی ماهانه‌اش گفت، وی تمامی زندانیان عقیده را آزاد خواهد کرد.

رئیس جمهوری میانمار تصریح کرد، « ما سرگرم بررسی تمامی موارد جرایم سیاسی و جنایی هستیم.»

تین شین در عین حال افزود، آن دسته از افرادی که در ارتباط با اقدامات سیاسی به جرایم خشونت آمیز محکوم شده‌اند،دوران محکومیت خود را سپری خواهند کرد.

در همین حال، بسیاری از فعالان، اقدام دولت برای عفو زندانیان سیاسی را تلاشی تبلیغاتی با هدف کسب اهداف سیاسی در جامعه بین‌المللی ارزیابی کرده‌اند.

مارک فارمانر، مدیر «کمپین حقوق بشری برمه در انگلیس» گفت،« ما از این حقیقت که دولت برمه به وجود زندانیان سیاسی در این کشور اذعان کرده است، استقبال می‌کنیم. اما بهترین ملاک قضاوت دولت میانمار نه با گفته‌ها بلکه عمل است. تین شین قبلا نیز وعده داده بود زندانیان را آزاد می‌کند اما چرا هنوز صدها نفر زندانی هستند؟»

کمیپین حقوق بشری برمه در امریکا نیز روز سه شنبه از دولت امریکا خواست تا از اعطای مزایای تجاری جدید به میانمار خودداری کند.

جنیفر کوئیگلی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشری برمه در امریکا گفت،« برمه همچنان برای حفاظت از حقوق شهروندان مکانی امن نیست و برای اجرای حکومت قانون به ویژه در مناطق اقلیت‌نشین که دارای ذخائر غنی است، تضمینی وجود ندارد»

گروههای قومی و اقلیت‌های مذهبی میانمار در سال‌ها گذشته همواره از بهره برداری از حقوق شهروندی محروم بوده اند و همین امر به مدت چندین دهه برخی از شورش‌های مسلحانه را علیه دولت به همراه داشته است.

اما دولت مرکزی اخیرا تلاش‌هایی را برای برقراری صلح با جدایی‌طلبان مسلح به کار گرفته است.

دولت میانمار در ۳۱ ماه می با میانجیگری ویجیای نامبیار، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در میانمار و همچنین نمایندگانی از «گروه قومی شورای فدرال ملل متحد» با شورشیان در ایالت کاچین توافقنامه‌ای امضا کرد .

این توافقنامه به توافق سازمان استقلال کاچین- شاخه سیاسی ارتش استقلال کاچین- رسید.

با این حال،مسلمانان روهینگیا از زمان تصویب قانون جدید شهروندی در سال ۱۹۸۲ میلادی از این حقوق محروم بوده اند. مسلمانان روهینگیا همچنین در سال گذشته بارها مورد حمله قرار گرفته اند.

این در حالی است که اخیرا وضعیت برای دیگر مسلمانان در میانمار نیز وخیم شده است.

به گزارش تارنمای« مسلمانان برمه » ( burmamuslims.org) خشونت علیه مسلمانان روهینگیا که در ابتدا درغرب میانمار آغاز شد اکنون دیگر نقاط کشور رانیز فراگرفته است . بنابر این گزارش، مسلمانانی که به آن‌ها شهروندی اعطا شده، هدف حملات خشونت آمیز قرار می گیرند .»

به خاطر اتخاذ سیاست تبعیض آمیز از سوی دولت و عدم اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا که آنان را در برابر اقدامات خشونت آمیز و آزار و اذیت، اخراج و آوارگی آسیب پذیر کرده است، حدود ۸۰۰ هزار مسلمان روهینگیا از حق شهروندی محروم شده‌اند.

دولت میانمار با وجود فشارهای بین المللی برای اعطای وضعیت قانونی به مسلمانان روهینگیا، تاکنون از اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین امتناع کرده است.

مسلمانان روهینگیا سال‌هاست که با شکنجه، بی‌توجهی و آزار و اذیت روبرو بوده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صدها تن از مسلمانان روهینگیا در حملات اخیر گروههای افراطی که خود را بودائیست می‌خوانند، کشته و هزاران تن دیگر، بی‌خانمان شده‌اند.

گروه‌های افراطی بودایی مکررا به مسلمانان روهینگیا حمله کرده و خانه‌های آنان را در چندین روستای ایالت راخین به آتش کشیده‌اند. همچنین گفته می‌شود که نیروهای ارتش میانمار بنزین در اختیار گروه‌های افراطی بودایی قرار می‌دهند تا بتوانند خانه های روستاییان مسلمان را به آتش بکشند و آن‌ها را مجبور به فرار از این مناطق کنند.

دولت میانمار به ناتوانی در حفاظت از اقلیت مسلمانان این کشور متهم شده است.

آئونگ سان سوکی، رهبر مخالفان میانمار و رهبر مخالفان میانماری نیز به خاطر موضعی که در قبال خشونت‌های رایج علیه مسلمانان اتخاذ کرده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

سوکی که برنده جایزه صلح نوبل محسوب می‌شود تا کنون از محکوم کردن ارتش میانمار به خاطر اعمال خشونت و تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا، خودداری کرده است. وی صرفا اخیر تصمیم مقام‌های رسمی محلی را در اجرای سیاسیت دو فرزندی برای مسلمانان میانمار در ایالت راخین، محکوم کرد.

گفته می‌شود،مسلمانان روهینگیا دارای اصلیت پارسی، ترک، بنگالی و پشتون هستند که اوایل قرن هشتم میلادی به میانمار مهاجرت کردند.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه از دولت میانمار خواسته‌اند تا در زمینه محفاظت از جمعیت مسلمان روهینگیا در مقابل حمله بودائیان افراطی، اقداماتی اتخاذ کند.

کد خبر 217468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز