گروه بین‌الملل: در تحولی که نشان از احتمال تبدیل‌شدن جنگ داخلی سوریه به جنگ فرقه‌ای و مذهبی دارد، دیروز یک شخصیت دینی سنی، مسلمانان اهل سنت را به جهاد علیه سوریه فراخواند.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوسف قرضاوی از سلفی‌های مقیم قطر، در واکنش به آنچه دخالت حزب‌الله لبنان در جنگ جاری در سوریه خواند، اهل سنت را به حمل سلاح و جنگ با حاکمیت سوریه فراخواند.این نخستین اظهارنظر قرضاوی در به جان هم انداختن مسلمانان نیست؛ وی که تباری مصری دارد و از طریق حضور مکرر در شبکه الجزیره شهرت یافته، تاکنون از طریق این شبکه چندین بار فتواهای متنوع در مسائل مختلف جنگ صادر کرده و به شیوه‌های مختلف مسلمانان را به عزیمت به سوریه تحت عنوان جهاد برانگیخته و تشویق کرده است. وی در جهان عرب به روحانی تلویزیونی مشهور است.

این فتوای قرضاوی در حالی صادر می‌شود که ارتش سوریه تاکنون کنترل بخش اعظم شهر استراتژیک را به‌دست گرفته و گروه‌های مسلح تکفیری تنها در بخش شمالی این شهر محاصره شده‌اند و فتوای قرضاوی بیش از همه‌‌چیز، نشان‌دهنده تلاش مقام‌های قطری برای واداشتن ارتش سوریه به عقب‌نشینی از این شهر صادر شده است.

قرضاوی پیش از این و در سفر به نوار غزه، با تحریف سخنان پیامبر، به جای شهر قدس اشغالی، شهر غزه را سرزمین جهاد دانسته بود و پیش از آن در فتوایی حرکت مسلمانان به شهر قدس اشغالی را تحریم کرده، اما در حال حاضر مسلمانان را به جهاد در سوریه فرامی‌خواند.

نشانه‌های منازعات فرقه‌ای در سایه بحران سوریه پس از درگرفتن رویارویی فرقه‌ای میان سلفی‌ها و علوی‌ها در شهر طرابلس در شمال لبنان کم‌کم نمود یافت و اکنون با این فتوا قوت بیشتری گرفته است. اما در عرصه میدانی در سوریه، دیروز ارتش این کشور 2شیشه گاز کشنده سارین را در استان حماه کشف کرد. یک مقام نظامی سوریه با اشاره به این موضوع تصریح کرد که ارتش در جریان ورود به یکی از مقرهای گروه‌های مسلح در منطقه الفرایه در حماه این شیشه‌ها را کشف کرده است.

گاز سارین یکی از مواد اساسی به‌کار رفته در تولید سلاح شیمیایی است. پیش از این هم، ارتش سوریه اعلام کرده بود که گروه‌های مسلح از گاز سارین در مقابل ارتش در منطقه خان‌العسل در نزدیکی حلب استفاده کرده‌اند. دیروز هم یک خودروی بمبگذاری‌شده در پایتخت سوریه منفجر شد اما تلفاتی در پی نداشت. منابع نظامی تأکید کردند که این انفجار در نزدیکی مقرهای دولتی در کوی جوبر روی داد و در پی آن میان ارتش و گروه‌های مسلح تبادل آتش درگرفت. این درحالی است که گروه‌های مخالف از کشته شدن 8تا 10نفر در این انفجار خبر دادند. در همین حال، یکی از گروه‌های زیرمجموعه ائتلاف مخالفان سوریه از این ائتلاف خارج شد. گروه موسوم به سازمان کل انقلاب سوریه در بیانیه‌ای علت این اقدام را حمایت از مصالح «انقلاب» دانست و افزود:

در زمان ایجاد ائتلاف قرار بود یک‌سوم کرسی‌های آن به مخالفان داخل تعلق گیرد اما در عمل این اتفاق هیچ‌گاه حاصل نشد. از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره اوضاع جاری در شهر القصیر در نزدیکی مرز لبنان ابراز نگرانی کرد. روپر ماردینی، مدیر عملیات خاورمیانه صلیب سرخ در بیانیه‌ای تمامی طرف‌های مسئول را به پذیرش مسئولیت‌های خود درقبال احترام به شهروندان و فراهم‌کردن امنیت برای آنها فراخواند. صلیب سرخ همچنین بر آمادگی خود برای ورود به شهر القصیر برای ارائه کمک به شهروندان تأکید کرد.

روسیه هم مانع از صدور بیانیه‌ای در شورای امنیت علیه سوریه درباره شهر القصیر شد. قرار بود این بیانیه ارتش سوریه را به‌علت محاصره و ورود به شهر القصیر محکوم کند اما روسیه مانع از این اقدام شد. روسیه علت این اقدام را طرفداری آشکار این بیانیه از یک گروه مشخص دانست و تأکید کرد که به هنگام سیطره گروه‌های مسلح بر این شهر، شورای امنیت چنین اقدامی را صورت نداده بود.

به موازات این اخبار، دیروز یک روزنامه لبنانی به نقل از سفیر یک کشور عربی از نافرجام ماندن یک طرح قطری ترکی برای ترور بشار اسد خبر داد. روزنامه الدیار به نقل از این سفیر که تابعیت وی را ذکر نکرد، نوشت که در طرح سرویس‌های اطلاعاتی قطر و ترکیه، قرار بود هواپیمای رئیس‌جمهور سوریه به هنگام فرود در فرودگاه لاذقیه هدف قرار گرفته شود. اما سرویس‌های اطلاعاتی اردن که این عملیات را از طریق شنود کشف کرده‌اند، موضوع را با همتایان سوری خود در میان گذاشته و مانع از انجام آن شده‌اند. هنوز معلوم نیست بشار اسد با چه انگیزه‌ای قرار بوده به شهر لاذقیه برود و هنوز هیچ مقام رسمی این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده است.

کد خبر 217154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز