همشهری آنلاین: معترضان ترک در اعتراض به اقدام دولت در تخریب یک پارک به سوی دفتر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در استانبول سنگ پرتاب کرده‌اند.

ترکیه

 

به گزارش شبکه پرس تی وی به نقل ازشین هوا، حدود ۵ هزار معترض شنبه شب (۱۱ خرداد) با محاصره دفتر نخست وزیری در بیشکتاش استانبول واقع در سواحل اروپایی تنگه بسفر، سنگ پراکنی کردند که دست‌کم هفت نفر زخمی شدند.

این درحالی بود که نیروهای ویژه پلیس برای متفرق کردن معترضان به شلیک گاز اشک آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شدند.

اوایل روز شنبه نیز ، یک‌صد هزار تظاهرکننده با تجمع در میدان تقسیم، استعفای اردوغان راخواستار شدند. تظاهرکنندگان همچنین دولت اردوغان را دولتی « فاشیستی» خواندند.

هزاران نفر نیز در حمایت از معترضان در استانبول در دیگر شهرهای ترکیه از جمله آنکارا، ازمیر، موغله و آنتالیا به خیابان‌ها آمدن .

تظاهرات ضد دولتی در استانبول روز جمعه (۱۰ خرداد) پس از آن شروع شد که معترضان در اعتراض به تخریب پارک « گزی» در میدان استانبول تحصن کردند.

معترضان می‌گویند، «پارک گزی» که کانون سنتی برگزاری تجمعات و تظاهرات وهمچنین پایگاه گردشگران است، آخرین فضای سبز باقی مانده در شهر استانبول است.

عفو بین‌الملل نیز اقدام پلیس ترکیه را در توسل به این شیوه‌ها با هدف کنترل معترضان محکوم کرده است.

جان دلهویزن، مدیر برنامه اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل روز شنبه اعلام کرد، « به کار گیری این حد خشونت از سوی پلیس ترکیه علیه معترضان با هدف تضییع حق آن‌ها در برگزاری اعتراضات صلح آمیز و همچنین ترساندن دیگران برای شرکت در این اعتراضات، انجام شده است.»

مدیر برنامه اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل یادآور شد،« مقام‌های دولتی ترکیه باید به پلیس دستور دهند تا هرگونه توسل به خشونت را متوقف کند، دولت ترکیه همچنین باید درباره تمامی موارد خشونتی که گزارش شده تحقیق کند.وظیفه آن‌ها این است تا اطمینان دهند، مردم می‌توانند از حق آزادی بیان و حق خود در برگزاری اجتماعات استفاده کنند.»

کد خبر 217011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز