همشهری آنلاین: ترکیه و اسرائیل در اقداماتی جداگانه نزدیک مرز سوریه که از دست کم دو سال قبل تاکنون درگیر نبرد با تروریسم مورد حمایت خارج است، مانور نظامی آغاز کرده‌اند.

ترکیه

به گزارش شبکه پرس تی وی، بر اساس بیانیه ستاد ارتش ترکیه، مانور ده روزه این کشور موسوم به «تمرین‌های بسیج ییلدریم ۲۰۱۳»، روز دوشنبه (۶ می، ۱۶ اردیبهشت) در استان آدانا در جنوب ترکیه نزدیک مرز سوریه آغاز شده است و تا ۱۵ می‌ادامه خواهد یافت.

ارتش ترکیه هدف از اجرای این تمرین‌های نظامی را آمادگی برای نبرد و نیز هماهنگی با وزیران دولتی هنگام بسیج یا هرگونه جنگ احتمالی عنوان کرده است.

در همین حال، نظامیان رژیم اسرائیل نیز روز دوشنبه در اقدامی جداگانه به اجرای مانور نظامی در بلندی‌های اشغال‌شده جولان، نزدیک مرز سوریه، پرداختند.

یکی از مدیران سابق سرویس امنیتی رژیم اسرائیل گفته است، این رژیم باید برای هرگونه جنگ احتمالی در هر زمان ممکن، آمادگی کامل داشته باشد.

اسرائیل همچنین دو فروند موشک «گنبد آهنین» Iron Dome را در نزدیکی مرز لبنان مستقر کرده است.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

دمشق همچنین برخی از کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه را به تامین بودجه و تجهیز تسلیحاتی شورشیان معارض با دولت سوریه متهم کرده است.

برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه‌ای که اخیرا در تلویزیون ترکیه پخش شد، هشدار داد، اگر شبه‌نظامیان معارض دولت سوریه قدرت این کشور را در اختیار گیرند، ممکن است کل منطقه خاورمیانه تا ده‌ها سال با بی‌ثباتی مواجه شود.

وی تصریح کرد: «اگر ناآرامی در سوریه به تجزیه این کشور منجر شود یا اگر نیروهای تروریست کنترل این کشور را در اختیار گیرند... اوضاع به طور اجتناب‌ناپذیر به کشورهای همسایه سرایت خواهد کرد و دومینویی ایجاد خواهد شد که کل خاورمیانه و فراتر از آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

کد خبر 213009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز