همشهری آنلاین: رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران با اشاره به زمان اعلام نهایی نتایج تائیدشدگان انتخابات شوراهای شهر تهران نسبت به آغاز تبلیغات زودهنگام به کاندیداها تذکر داد.

حسین طلا

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین طلا رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران در حاشیه همایش مسئولان برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری و شوراها در جمع خبرنگاران گفت: 10 روز بعد از ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا تمام دستگاه‌ها، قوه مجریه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال بررسی‌های خود را انجام دادند و در برخی از موارد تحقیقات محلی و همچنین بررسی مدارک اعضای داوطلبین صورت گرفت.

وی افزود: در استان تهران 4175 داوطلب عضویت برای حدود 460 شورای روستا برای 460 روستا ثبت‌نام کرده بودند و 4539 داوطلب برای حضور در شورای 41 شهر در استان تهران داوطلب انتخابات شورای شهر بودند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران افزود: از بین 4539 کاندیدا برای کرسی‌های شورای شهر در 41 شهر استان تهران، 644 نفر صلاحیتشان توسط هیئت اجرایی تائید نشد.

طلا در همین زمینه افزود: از این تعداد 600 نفر اعتراض خود را به هیئت عالی نظارت اعلام کرده‌اند و پس از بررسی‌های مربوط با حضور دستگاه‌های مربوطه، 314 نفر تائید شدند و 286 نفر تائید صلاحیت نشدند.

وی تاکید کرد: به 286 نفر تائید صلاحیت‌نشده، موضوع ابلاغ شد که اگر چنانچه اعتراض به بررسی صلاحیت خود دارند، مرحله دیگری در هیئت مرکزی نظارت برای آنها پیش‌بینی شده است البته در حال حاضر کار بررسی صلاحیت آنها در هیئت نظارت استان تهران تمام شده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران ادامه داد: در شهر تهران با احتساب 150 نفری که فرمانداری ری برای شورای شهر در شهرستان ری ثبت‌نام کرده بودند، پس از ابلاغ قانون مجلس حدود 1960 نفر یعنی حدود 62 نفر برای یک کرسی شورای شهر تهران ثبت‌نام کردند که هیئت اجرایی صلاحیت 210 نفر را تائید نکرد که پس از اعتراض 200 نفر از این افراد در نهایت 91 نفر صلاحیتشان تائید شد و 109 نفر تائید نشده‌اند.

طلا تاکید کرد: تاکنون 1611 نفر از 1960 نفر تائید شده‌اند یعنی به ازای هر کرسی شورای شهر 51 نفر تا به حال تائید صلاحیت‌شان قطعی شده است.

وی خاطرنشان کرد: صلاحیت تائید‌شدگان را هیئت اجرای هیئت نظارت در شهرستان بررسی و در کل استان تهران، 218 نفر تائیدشدگان هیئت اجرایی بودند که هیئت نظارت صلاحیت آنها را بررسی کرده و حجم بالایی از آن به فرمانداری‌ها اعلام شده است اما چون فرآیند بررسی‌ها اتمام نیافته است و زمان نهایی برای اعلام تائیدشدگان نهایی 12 خرداد یعنی یکشنبه هفته آینده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت‌شده‌ها و اینکه چرا بحث رد صلاحیت در این دوره در انتخابات شوراها بیشتر از دوره قبل بود، گفت: انتخابات شوراها در شهرستان استان تهران یک انتخابات حساس و محلی بوده و دارای پتانسیل عظیمی است و می‌تواند برآیند و ماحصل مهمی داشته باشد.

طلا با بیان اینکه شورای شهر تهران قرار است بودجه‌بندی و مقررات و نظارت بر یک شهرداری عظیمی را انجام دهد، تاکید کرد: بودجه 11 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران 10 برابر بودجه لندن است و این شورا ارتباط وسیعی با مسائل اجتماعی، رفاهی و فرهنگی مردم دارد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران ادامه داد: برای ما مهم نیست چه کسی انتخاب می‌شود اما مهم این است که کسی که در یک فرآیند بررسی برابر قانون قرار می‌گیرد، در برابر قانون تمکین کرده و طبق قانون با آن رفتار شود.

طلا با تاکید بر اینکه محکومین به حد و یا حتی افرادی که تابعیت مضاعف و دو‌گانه‌ای دارند، نمی‌توانند در انتخابات شوراها حضور پیدا کنند، گفت: ما نگرانیم که انتخابات شورای شهر که یک انتخابات محلی است و طبق قانون فقط قرار است رای پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و رفاهی اظهار نظر کند، در کنار یک انتخابات، سیاسی شود.

وی تاکید کرد: ما از سیاسی شدن انتخابات شوراهای شهر خاطره خوشی نداریم.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران با بیان اینکه طبق قانون انتخابات، فرآیند تبلیغات قانون شورای شهر از 16 خردادماه تا روز 23 خرداد امکان‌پذیر است، گفت: طی چند روز آینده مراسم برگزاری رحلت امام (ره) را در پیش داریم و به کاندیداها توصیه می‌کنیم که مراقب باشند زیرا ناظران و نمایندگان ما در چنین برنامه‌هایی حضور دارند و چنانچه شاهد تبلیغات زودرس آنها باشیم، طبق قانون به آنها برخورد می‌کنیم.

طلا تاکید کرد: انتخابات شوراها مانند برگزاری مسابقه دومیدانی می‌ماند که برخی با تبلیغات زودرس خود، علاوه بر بی‌اعتنایی به حق دیگران، استارت شروع بازی خود را زودتر از دیگران رقم می‌زنند. ما چنین روندی را غیراخلاقی و غیرقانونی می‌دانیم.

کد خبر 216699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز