چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: شروع فصل نام‌نویسی مدارس، همواره مسائل و مشکلات خاصی در پی دارد که بارزترین آنها موضوع دریافت پول یا تعهد مالی از اولیای دانش‌آموزان است.

وزارت آموزش و پرورش با توجه به آغاز زمان نام‌نویسی دانش‌آموزان، برای رفع دغدغه‌های اولیا، با ارسال بخشنامه‌ای به سازمان‌های آموزش و پرورش، اخذ هرگونه وجه و یا ایجاد تعهد مالی تحت هر عنوان به استثنای وجه بیمه و بهای کتاب درسی را خلاف قانون اعلام کرد.

البته وزیر آموزش و پرورش سال گذشته اعلام کرد: «از نگاه شرعی و قانونی نیز دریافت کمک اجباری به وزارت آموزش و پرورش مفهومی ندارد و با افرادی که از والدین تقاضای کمک ناخواسته دارند برخورد خواهد شد.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش صبح دیروز در جمع خبرنگاران در این باره گفت: دریافت هرگونه وجه یا تعهد مالی تحت هر عنوان به استثنای وجوه مربوط به بیمه، کتاب‌های درسی و طرح سنجش نوآموزان پایه اول دبستان هنگام ‌نام‌نویسی در مدارس دولتی ممنوع و جرم است و طبق اصل 30 قانون اساسی مدیران واحدهای آموزشی و اولیا باید به این امر نظارت کنند؛ چرا که آموزش و پرورش باید تحصیلات را به صورت رایگان تا دوره متوسطه به همه دانش‌آموزان ارائه کنند.

عباس رهی  با بیان این‌که دستورالعمل نام‌نویسی سال تحصیلی87-86  ابلاغ شده است، افزود: در ایام ‌‏نام‌نویسی بازرسان ویژه آموزش و پرورش به صورت نامحسوس به این مدارس سرکشی می‌‏کنند تا دریافت وجه و تخلفات این مدارس را بررسی و به آموزش و پرورش گزارش دهند.

به گفته وی امسال همه دانش‌آموزان میان‌پایه بدون حضور دانش‌آموز و اولیا ‌نام‌نویسی می‌شوند.

همچنین ‌نام‌نویسی در همه پایه‌های تحصیلی در مدارس دولتی باید بدون برگزاری آزمون، مصاحبه، شرط معدل و نمره، تنها بر اساس محدوده جغرافیایی سکونت صورت ‌گیرد.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اظهار داشت: الزام صرف هزینه سرانه دوره‌های تحصیلی در همان دوره و کنترل این امر توسط بازرسان و توزیع همسان کادر تخصصی و امکانات در مناطق مختلف آموزش و پرورش به منظور این‌که اولیا اجباری برای ‌نام‌نویسی فرزندان خود در مناطقی دور از محل سکونت نداشته باشند، از دیگر موارد ذکر شده در این دستورالعمل است.

وی با اعلام این‌که مدارس غیرانتفاعی، شاهد و استعدادهای درخشان از این بند مستثنی هستند، اظهار کرد: امسال به‌طور جدی بر شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی توسط معاونت توسعه و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش نظارت می‌شود؛ چرا که اخذ هرگونه وجه خارج از شهریه مصوب، غیرقانونی است.

آغاز نام‌نویسی پایه اول دبستان

رهی درباره آغاز ‌نام‌نویسی مقاطع مختلف تحصیلی، گفت: ‌نام‌نویسی پایه اول ابتدایی از نیمه دوم اردیبهشت شروع شد و سایر پایه‌های تحصیلی بعد از اعلام نتایج امتحانات و معمولاً در نیمه دوم تیر ماه انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به مشکل برخی دانش‌آموزان که محل سکونت آنها در مرز 2 منطقه واقع است گفت: امسال تشخیص منطقه ‌نام‌نویسی دانش‌آموزان، بر عهده مسئول ستاد ثبت‌نام استان‌هاست. همچنین مدیران مدارس موظف‌اند بخشی از ظرفیت مدرسه را برای دانش‌آموزانی که در شهریور ماه نمره قبولی گرفته یا منزل مسکونی آنها تغییر می‌کند، خالی بگذارند.

17 هزار تومان؛ سرانه دانش‌آموزی

وی ابلاغ دستورالعمل واضح و به‌موقع و نظارت مستقیم بر مدارس را از عوامل کاهش تخلفات ‌نام‌نویسی امسال در مدارس خواند و تأکید کرد: لازمه پیشگیری از اخذ شهریه‌های غیرقانونی رفع کمبود تجهیزاتی مدارس و پرداخت به‌موقع کمک سرانه  به آنهاست.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش سرانه هر دانش‌آموز را به‌طور متوسط را 17 هزار تومان عنوان کرد و گفت: امسال 4 میلیارد تومان کمک سرانه در اختیار مدارس تهران قرار گرفته است.

معافیت خانواده‌های محروم از پرداخت هزینه طرح سنجش

وی با اعلام این‌که مناطق محروم و روستایی از پرداخت مبلغ 2500 تومان در طرح سنجش نوآموزان سال اول دبستان، معاف هستند، افزود: حذف محدودیت منطقه‌ای برای ‌نام‌نویسی فرزندان ایثارگران، جانبازان و فرهنگیان اعم از شاغل یا بازنشسته، در نظر گرفتن محل کار علاوه بر محل سکونت به عنوان محدوده ثبت‌نام، الزام نصب دستورالعمل ثبت‌نام در معرض دید دانش‌آموزان، الزام عزل و نصب مدیران واحدهای آموزشی تا پایان تیر ماه و قبل از شروع سال تحصیلی از بندهای جدید دستورالعمل ‌نام‌نویسی امسال است.

کلاس‌های فوق‌برنامه

رهی درباره زمان و نحوه برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه گفت: این برنامه معمولاً در نیمه دوم مهر و اوایل آبان ماه بررسی می‌شود؛ اما هیچ تعهدی قبل از ‌نام‌نویسی برای کلاس‌های فوق‌برنامه و هیچ اجباری برای دانش‌آموزان جهت ‌نام‌نویسی در این کلاس‌ها وجود ندارد، علاوه بر این ساعات این کلاس‌ها  جدا از ساعات درس رسمی باشد و سقف آن باید بیش از ساعات رسمی در نظر گرفته نشود.

وی با اشاره به این‌که هزینه نام‌نویسی در کلاس‌های فوق‌برنامه برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت باید از طریق انجمن اولیا و مربیان پرداخت شود، در ادامه به روش نظارتی امسال دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: تمرکز نظارتی امسال به مدارس شهر تهران، مدارس مراکز استان‌ها و مدارس مشهور غیرانتفاعی قرار دارد و تعداد بازرسان با وجود 8 هزار ناظر رسمی و 1000 بازرس ویژه و غیرمحسوس به‌گونه‌ای است که این افراد هر روز در مدارسی که سابقه تخلف داشته‌اند، حضور پیدا کنند.

شهریه آموزشگاه‌های آزاد

وی در ادامه به وضعیت اخذ شهریه در آموزشگاه‌های علمی آزاد اشاره و بیان کرد: متاسفانه به دلیل این‌که مجوزهای این آموزشگاه‌ها از حوزه‌های مختلف مثل وزارتخانه‌های ارشاد، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ارائه می‌شود، هنوز دستورالعمل مشخصی برای تعیین شهریه ثبت‌نام در آموزشگاه‌های علمی آزاد تصویب نشده است.

نظارت بر مدارس غیرانتفاعی

رهی، با تاکید بر این‌که در شهر تهران نظارت بیشتری بر مدارس غیرانتفاعی اعمال می‌‏شود، افزود: در سال گذشته 59 مدرسه غیرانتفاعی در شهر تهران نسبت به اخذ وجه خارج از چارچوب تعیین شده اقدام کرده بودند که به استثنای 5 مدرسه کلیه آنها نسبت به بازگرداندن وجوه دریافتی اقدام کردند و با این پنج مدرسه نیز برخورد قانونی شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد بازرسان آموزش و پرورش در مدارس غیرانتفاعی به تعداد کافی است و حتی این امکان وجود دارد که این بازرسان در مدارس دارای مشکل مراجعه مستمر داشته باشند.

کد خبر 21632

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز