دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ناحیه مرکزی پایتخت سوئیس در ساعات اولیه بامداد روز یکشنبه در ابری از گاز اشک‌آور پوشیده شده بود که حاصل درگیری کم‌سابقه‌ای بین مأموران پلیس و شرکت‌کنندگان در جشنی بود که ناگهان به اعتراض و خشونت گرایید.

خشونت

در این درگیری بیش از 61معترض بازداشت و 21مأمور پلیس زخمی شدند. به این ترتیب بعد از تظاهرات و خشونت در چندین کشور اروپایی در ماه‌های اخیر، اکنون کشور آرام سوئیس نیز شاهد درگیری و زد و خورد خیابانی میان مردم معترض و نیروهای امنیتی و پلیس شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار بود این جشن خیابانی با مسالمت‌ همراه باشد، اما به دلایلی ده‌ها نفر از اعضای گروهی که خود را بلوک سیاه‌پوش می‌نامند، با پلیس درگیر شدند. نیروهای امنیتی به سرعت موانع امنیتی پیرامون ساختمان مجلس سوئیس برپا کردند تا مانع از نزدیک شدن معترضان به آن شوند. هنگامی که معترضان کوشیدند از این موانع بگذرند، پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به مقابله با تظاهرات‌کنندگان پرداخت.

در این هنگام یک هلی‌کوپتر هم از بالا اوضاع را زیرنظر داشت. شماری از معترضان به طرف مأموران بطری و وسایل آتش‌بازی پرتاب کردند. منابع پلیس گفتند این معترضان بخش کوچکی از 7هزار نفری بودند که در چارچوب این جشن به خیابان آمده بودند. این سومین سالی است که این جشن با سازماندهی در شبکه‌های اجتماعی در خیابان‌های شهر برن برگزار می‌شود. با وجود اینکه این جشن مجوز ندارد اما مقامات شهر با اکراه آن را تحمل می‌کنند. سازمان‌دهندگان این جشن می‌گویند حق جشن‌گرفتن مانند دیگر مسائل و حقوق شهروندی که از آن دفاع می‌کنند، اهمیت دارد.

آنان از مستقرشدن افراد طبقه متوسط به بالا در برخی نواحی برن که به بیرون رانده شدن افراد فقیر از این محلات منجر شده، انتقاد می‌کنند. این فرایند سبب بالا رفتن قیمت ملک در این نواحی شده است. آنان همچنین از سرمایه‌داری، اقتصاد نولیبرال، بازرگانی‌گرایی و قیمت‌گذاری تحمیلی انتقاد می‌کنند. شهر برن حدود 126هزار نفر جمعیت دارد و پارسال در جشن یادشده حدود 20هزار نفر شرکت کردند. پارسال معترضان به ساختمان مجلس رنگ پاشیدند.

آنان همچنین روی دیوارهای فروشگاه‌ها، بانک‌ها و سفارت سوئد رنگ پاشیدند و شیشه‌های آنها را شکستند. گروهی هم برخی مغازه‌ها را غارت کردند. ناآرامی در سوئیس به ندرت رخ می‌دهد، اما هفته گذشته و در جریان مسابقه نهایی لیگ برتر فوتبال این کشور نیز خشونت‌هایی رخ داد. سوئد نیز هفته گذشته شاهد درگیری‌هایی بین معترضان و مأموران پلیس در محلات مهاجرنشین پایتخت این کشور بود. معترضان ده‌ها خودرو را در استکهلم به آتش کشیدند و به زد و خورد با پلیس مشغول شدند. آنان به تیراندازی به یک پیرمرد توسط پلیس معترض بودند. این درگیری‌ها چندین شب ادامه یافت.

کد خبر 216236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز