همشهری آنلاین: سهیلا خلجی - کارشناس رسانه - درباره‌ی مفهوم بی‌طرفی رسانه‌ها گفت: بی‌طرفی رسانه‌ها معنا و مفهوم خاصی ندارد و بیشتر یک شعار و ژست سیاسی است.

 رسانه

سهیلا خلجی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که استفاده از عبارت «بی‌طرفی رسانه» دارای کاربرد مقطعی است، تأکید کرد: این عبارت زمانی استفاده می‌شود که رسانه به‌دنبال جلب اعتماد در افکار عمومی است. به هر حال، وجود یک رسانه یعنی افراد و گروهی در جامعه هستند که احساس می‌کنند در فضای موجود رسانه‌یی، زمینه‌ای برای رساندن صدای آن‌ها وجود ندارد و از این رو، خود اقدام به راه‌اندازی یک رسانه می‌کنند و این به آن معناست که این گروه یا افراد برای ارائه‌ی یک دیدگاه و یک ایدئولوژی به تریبون نیاز دارند.

این کارشناس رسانه با اشاره به این‌که بنا بر این تعریف، رسانه‌ی بی‌طرف وجود ندارد، ادامه داد: از این منظر، هر رسانه‌ای می‌تواند نماینده‌ی یک دیدگاه و ایدئولوژی خاص باشد که او را از سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند. از سوی دیگر، آن رسانه وام‌دار آن ایده و ایدئولوژی است که خواه‌ناخواه باعث وابستگی او می‌شود. در چنین حالتی سخن گفتن از بی‌طرفی رسانه‌یی بی‌معناست.

خلجی درباره‌ی نحوه‌ی جانبداری صحیح رسانه‌ها، بیان کرد: تمام رسانه‌ها جانبدارانه عمل می‌کنند از جمله در حوزه‌ی دین، اقتصاد، سبک‌های سیاسی، قشربندی‌های اجتماعی و مانند آن و این طبیعت رسانه است؛ اما این‌که تا چه حد یک رسانه بتواند حرفه‌یی عمل کند و در اقناع مخاطب موفق باشد می‌توان گفت که از این مرحله با ظرافت عبور کرده است. در واقع، این‌که نحوه‌ی جانبداری به چه شکل باشد به میزان حرفه‌یی بودن، رعایت قاعده‌ی بازی در فضای رسانه و احترام به شعور مخاطبان بستگی دارد.

او با اشاره به تأثیرات جانبداری یک‌سویه‌ی رسانه‌ها بر ذهن مخاطب، یادآوری کرد: در فعالیت‌های حرفه‌یی رسانه موضوعی به نام اعتبار منبع وجود دارد که اصطلاحا از نان شب برای رسانه‌ها واجب‌تر است. رسانه‌ای که از سوی مخاطبان به جانبداری یا از آن بدتر، به دروغگویی شناخته شود به آسانی از آستانه‌ی اعتبار فرو می‌افتد و این به معنای پایان کار رسانه است.

این کارشناس با تأکید بر این‌که عامل اقتصادی تنها مقوله‌ای نیست که باعث اقدامات جانبدارانه‌ی رسانه می‌شود، اظهار کرد: به‌عنوان مثال، اگر در جریان انتخابات آینده به رسانه‌ای که حامی یک نامزد خاص است میلیون‌ها تومان پول بدهند هم حاضر نیست برای کاندیدای رقیب تبلیغ کند. بسیاری از اوقات جانبداری رسانه‌ها، دلایل غیراقتصادی دارد و اتفاقا دلایل بسیار قوی و ماندگارتری نیز هست.

خلجی در پاسخ به این‌که رسانه‌ها چگونه می‌توانند در انتخابات پیش‌ رو حرفه‌یی عمل کنند؟ گفت: برای چنین مواردی نمی‌توان باید و نباید تعیین کرد. یک دوره‌ی چهار ساله است و یک انتخابات. هیچ رسانه‌ای چنین فرصتی را از دست نمی‌دهد، این قاعده‌ی بازی است؛ اما به هر حال، خط قرمز هر نوع جانبداری، منافع ملی و اصول اخلاقی است که این هم چیزی نیست که فقط رسانه‌ها ملزم به رعایت آن باشند.

 

کد خبر 215804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز