چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-زهره بانی: سرطان دهانه رحم، رتبه دوم سرطان‌های شایع دستگاه تناسلی زنان و بعد از سرطان‌های ریه، سینه، روده و رحم، جایگاه پنجم سرطان‌های جهان را داراست

مفاهیم: سرطان دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم به قسمت باریک پایین رحم گفته می‌شود و در بیماری سرطان رحم، رشد و تکثیر سلول‌های بدخیم از این ناحیه شروع می‌شود.

more

 سرطان رحم چیست؟

سرطان گردن رحم بر اساس نشانه‌ها، عوارض و سلول‌های درگیر به دو نوع سرطان بافت بشره‌ای و سرطان غدد مترشحه مخاطی تقسیم می‌شود.

سرطان بافت بشره‌ای: این سرطان از لایه سطحی دهانه رحم آغاز شده و سرعت گسترش آن کند است به طوری که ماهها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد تا بافت‌های مجاور را درگیر کند اما از شیوع بالایی برخوردار است به طوری که تا 75 درصد سرطان‌های رحم را شامل می‌شود. شیوع این نوع سرطان دهانه رحم بیشتر در سنین 40 تا 60 سالگی است.

سرطان غدد مترشحه مخاطی: این نوع سرطان، سلول‌های بدخیم در زیر بافت پوششی دهانه رحم رشد و تکثیر پیدا می‌کنند. این نوع سرطان دهانه رحم در زنان 25 تا 35 ساله بیشتر دیده می‌شود.

علل

علت اصلی سرطان دهانه رحم، آلودگی ویروس پاپیلومای انسانی است و رفتارهای پرخطر جنسی می‌تواند زمینه آلودگی به این ویروس را مهیا کند.

به طور کلی ضعف سیستم ایمنی بدن چه به صورت اکتسابی (ابتلا به ایدز) و استفاده از داروهای سرکوب ایمنی را می‌توان از عوامل مستعد کننده ابتلا به سرطان دهانه رحم نام برد.

از دیگر علل ابتلا به سرطان گردن رحم می‌توان به استفاده طولانی مدت از داروهای ضد بارداری، زایمان‌های متعدد، استعمال دخانیات اشاره کرد.

سابقه عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی، احتمال ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

علایم

این سرطان در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای ندارد و زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند علایم آن ظاهر می‌شود که عموما به صورت خونریزی غیرطبیعی (غیر عادت ماهیانه)، خونریزی شدید و طولانی مدت هنگام عادت ماهیانه، عفونت‌های شدید و مکرر، ترشحات زرد و بدبوی مهبل، درد یا خونریزی هنگام نزدیکی، درد هنگام دفع ادرار و خونریزی حین انجام معاینات پزشکی و کمر درد.

یبوست و گرفتگی مجرای ادرار و کم خونی زمانی تظاهر می‌کند که این سرطان به بافت‌های مجاور هم حمله می‌کند.

درمان

این سرطان هم مانند سایر سرطان‌ها بسته به میزان گسترش آن به روش‌های جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا در صورت لزوم ترکیبی از این شیوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

webmd.com

کد خبر 215427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز