سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان عظیم اوکلاهاما که به عنوان یکی از قدرتمند‌نرین توفان‌هایی که تاکنون به ثبت رسیده شناخته شده‌است، تاکنون دهه‌ها کشته و صدها مجروح از خود به جا گذاشته‌است.

گردباد

براساس گزارش اسکای، تعداد قربانیان این گردباد مرگبار و مخرب که با سرعتی بیش از 321 کیلومتر بر ساعت بخش‌های جنوبی شهر مور را به طور کامل با خاک یکسان کرده، خانه‌ها و مدارس را نابود کرده و بخشهایی از شهر را به آتش کشیده، به بیش از 91 نفر رسیده‌است.

تعدادی از کودکان از زیر آوارهای به جا مانده از مدارس از جمله دبستان پلازا تاور زنده بیرون کشیده شده‌اند و از طریق زنجیره‌ای انسانی که توسط مددکاران ایجاد شده‌بود، به مراکز درمانی انتقال داده شدند. این مدرسه درحدود 500 دانش‌آموز داشته است و مشخص نیست که آیا پیش از وقوع توفان تلاشی برای تخلیه آن انجام گرفته است یا خیر اما برخی از رسانه‌های محلی خبر داده‌اند که تعدادی از این دانش‌آموزان به یک کلیسا در نزدیکی مدرسه انتقال داده شده‌اند.

تلاش برای بیرون کشیدن کودکان از زیر خرابه‌های این مدرسه و مدرسه‌ای دیگر در این شهر همچنان ادامه دارد. این درحالی است که بیمارستان این شهر نیز به شدت آسیب دیده‌است.

مقامات بهداشتی این شهر تعداد مرگ‌های به ثبت رسیده را 50 نفر اعلام کرده‌اند اما به گفته این مقامات 40 جسد دیگر نیز از زیر خرابه‌ها بیرون کشیده شده‌اند.

بیش از 140 مجروح در دو بیمارستان این شهر تحت درمان قرار دارند که بیش از 70 نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. وضعیت ده‌ها نفر از مجروحان نیز وخیم اعلام شده‌است. باراک اوباما طی مکالمه‌ای تلفنی با فرماندار اوکلاهاما این توفان را فاجعه‌ای عظیم خوانده و اعلام کرده که از هیچ کمکی به این شهر کوتاهی نخواهد شد.

با آسیب دیدن دکل‌های مخابراتی و برق در این شهر برقراری ارتباط دچار نقص شدید شده است،‌با این‌همه جستجو برای یافتن قربانیان همچنان ادامه دارد.

مرکز آب‌و هوای ملی شدت این گرد باد را در مقیاسی پنج درجه‌ای، در درجه چهارم دسته‌بندی کرده‌است، این درحالی است که به گفته متخصصان گردبادهای محدودی هستند که می‌توانند به چنین درجه‌ای دست بیابند.

کد خبر 215224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز