شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سال گذشته وقتی خبرنگار یکی از شبکه‌های خبری از وزیر خارجه عربستان پرسیدآیا نسیم انقلاب‌های عربی به عربستان هم خواهد وزید، او پاسخ مثبت داد اما گفت که هیچ‌کس آن را پوشش نمی‌دهد.

عربستان

دیروز اما همان شبکه، خبری را مخابره کرد که براساس آن یک جوان عربستانی در پی اقدام پلیس در بازرسی و تفتیش وی، اقدام به‌خودسوزی در قلب عربستان یعنی پایتخت کرده است.به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی، یک جوان سبزی فروش عربستانی روز چهارشنبه در اعتراض به شیوه برخورد نیروهای پلیس با وی، اقدام به‌خودسوزی کرده و روز پنجشنبه، بیش از 100 نفر از شهروندان عربستانی در مقابل مقر پلیس ریاض دست به تجمع زدند.

خودسوزی روز چهارشنبه عربستان، مشابه با اقدام محمد البوعزیزی جوان تونسی است که 3سال پیش با آتش زدن خود در اعتراض به بیکاری‌اش در پایتخت تونس، آتش اعتراض و انقلابی را شعله ور ساخت که خرمن نظام حاکم در این کشور را به باد داد و باعث شد تا موجی از اعتراضات مردمی در گوشه و کنار جهان عرب رخ دهد که عربستان هم دیرگاهی است که در مناطق شرقی با آن درگیر است.

منابع خبری اعلام کردند این جوان که محمد علی جابری الحریصی نام دارد، در پی خودسوزی به بیمارستان منتقل شد اما در بیمارستان جان باخت. براساس گزارش‌های خبری، مقام‌های عربستانی چندی پیش وی را سلب تابعیت کرده بودند و وی به هنگام بازخواست افراد پلیس، مدرکی برای معرفی خود نداشته بود و در پی آن، اقدام به‌خودسوزی کرد. هنوز علت سلب تابعیت از وی معلوم نشده است اما براساس گزارش‌ها، مقام‌های عربستانی ده‌ها نفر دیگر را هم سلب تابعیت کرده‌اند. سلب تابعیت یکی از مجازات‌ها و ترفند‌هایی است که 2نظام عربستان و بحرین معمولا در قبال مخالفان خود، آنها را به‌کار می‌گیرند.

در همین حال، منابع خبری به شبکه خبری بی‌بی سی گفتند که خانواده الحریصی از تحویل گرفتن پیکر فرزندشان از بیمارستان خودداری می‌کنند. پدر این جوان پیش از این در ارتش عربستان فعالیت می‌کرده است.این نخستین باری نیست که فردی در اعتراض به اوضاع نامناسب خود در عربستان خودسوزی می‌کند. 2سال پیش هم یک فرد 60 ساله در منطقه جازان در جنوب غرب این کشور خودسوزی کرده بود اما به‌علت دورافتادگی منطقه از پایتخت، این خبر چندان در رسانه‌ها منعکس نشد.

علاوه بر این، عربستان در پایتخت و مناطق شرقی هم صحنه تجمعات و اعتراضات مردمی بوده است. در ریاض، اغلب شهروندان سعودی در اعتراض به زندانی کردن فرزندانشان بدون تفهیم اتهام یا بدون محاکمه، هر از گاهی مقابل مقر وزارت کشور دست به تجمع می‌زنند. در مناطق نفت‌خیز یعنی در شرق عربستان، مناطق شیعه‌نشینی نظیر القطیف و العوامیه و الاحساء به‌علت تبعیض‌های دینی و بیکاری و مشکلات فراوان اقتصادی، تظاهرات‌های گسترده‌ای برگزار می‌کند که تاکنون چندین نفر در جریان سرکوب این تظاهرات‌ها، کشته شده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. معمولا مقام‌های ریاض شیوه سرکوب و تهدید را برای حل و فصل این مشکلات درپیش می‌گیرند.

عربستان سعودی به مانند دیگر کشورهای عربی با مشکلات فراوانی نظیر فساد مالی و اداری درگیر است و به‌علت جوان بودن جمعیت این کشور، میزان بیکاری در آن هم بالاست. هرچند حاکمیت این کشور اعلام کرده که بودجه‌های کلانی را برای مبارزه با بیکاری درنظر گرفته است، اما این بودجه‌ها اغلب به‌علت رقابت میان شاهزادگان متعدد سعودی، به جای آنکه برای حل مشکلات بیکاری در استان‌های کشور هزینه شود، بیشتر برای همین رقابت‌ها و دستیابی به سمت‌ها و پست‌های بالاتر مصرف می‌شود.
همزمان با این خودسوزی، دیروز یک مقام مسئول در مرکز ملی امنیت الکترونیک عربستان اعلام کرد که بسیاری از سایت‌های مراکز دولتی ازجمله وزارت کشور طی روزهای گذشته به‌صورت هماهنگ هک شده‌اند. در نخستین واکنش رسمی به این اقدام، عبدالعزیز خوجه وزیر اطلاع‌رسانی عربستان، این اقدام را تجاوز به امنیت ملی عربستان دانست.

کد خبر 214787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز