شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: درصورت تأمین منابع مالی لازم، بانک بورس تأسیس می‌شود.

بورس

حامد سلطانی نژاد در گفت‌وگو با همشهری در مورد دلایل توقف طرح تأسیس بانک بورس که از2سال پیش مطرح شده بود گفت:طرح تأسیس بانک بورس با الگو برداری از تاکاس بانک ترکیه ارائه شده بود و حتی ترکیب سهامداران این بانک نیز مشخص شده بود، اما به‌دلیل اینکه منابع مالی راه‌اندازی این بانک در بازار سرمایه تأمین نشد تأسیس این بانک فعلا متوقف شده است. او در مورد ترکیب سهامداران این بانک توضیح داد:

طبق قوانین بانک مرکزی هیچ‌کس نمی‌تواند بیش از 10درصد از سهام یک بانک را داشته باشد، با استناد به این قوانین ترکیب سهامداری این بانک، برای ارکان بازار یعنی بورس تهران، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، کارگزاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درنظر گرفته شده بود، بخشی از سرمایه این شرکت نیز از طریق پذیره نویسی عمومی تأمین می‌شد اما منابع اولیه لازم برای تأسیس این بانک را ارکان بازار سرمایه تأمین نکردند.

او با بیان اینکه براساس قوانین این بانک حداقل به 400میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، تأکید کرد: در مذاکراتی که با ارکان اصلی بازار سرمایه برای تأسیس بانک بورس انجام شد در نهایت منابع مالی مورد نیاز این بانک تأمین نشد. اما طرح تأسیس این بانک همواره مطرح است و اگر یک روز منابع مالی‌اش تأمین شود این بانک تأسیس خواهد شد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه بانک بورس یک بانک اختصاصی تسویه و پایاپای است و حتی یک تفاهمنامه با تاکاس بانک ترکیه در این زمینه امضا شده بود، تأکید کرد: نمونه چنین بانکی تاکاس بانک ترکیه است که فقط به بازارسرمایه ترکیه خدمات می‌دهد و فعالیت‌های این بانک به بخش تسویه و پایاپای بازار سرمایه اختصاص دارد و این موضوع در سایت تاکاس بانک نیز قابل مشاهده است. او در پاسخ به این پرسش که یکی از مشکلات فعالان بازار سرمایه مشکلاتی است که با بانک‌های تجاری دارند، آیا بهتر نبود این بانک یک بانک تجاری باشد، گفت: تأسیس بانک تجاری نیاز به مجوز‌های لازم دارد. در مورد زمینه درآمد‌زایی این بانک باید بحث‌های بیشتری شود.

به گفته سلطانی نژاد بانک بورس قراراست فقط برای بازار سرمایه، توزیع سود و قرض دادن یکشبه و یکروزه بین کارگزاران فعالیت کند و در آینده فعالیت‌هایش را در ابعاد دیگر گسترش دهد، ولی اینکه درآینده آیا قرار است که این بانک وارد حوزه تجاری هم شود یا خیر، شاید اصلا مأموریت این بانک این نباشد.مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: بانک‌های تخصصی تسویه و پایاپای مانند تاکاس بانک ترکیه یا یورو کلیر، فعالیت بانکداری تجاری یا سرمایه‌گذاری را با آن مفهومی که ما در حال حاضر می‌شناسیم انجام نمی‌دهند و فقط در حوزه تسویه کار می‌کنند چون آن قدر ارقام تسویه درشت و بزرگ است که برای آنها سود کافی به همراه دارد.

کد خبر 214766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز