گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران که دو سال پیش با اقدامی ناگهانی به هم پیوستند، هم‌اکنون روی کاغذ از هم جدا شده‌اند.

دانشگاه

 جلسات مکرر و پیگیری‌های مجدانه‌ اعضای دانشگاه ایران باعث شد که پس از برکناری وزیر بهداشت سابق، موجبات این جدایی فراهم شود. شورای گسترش آموزش پزشکی در کشور چندی پیش دوباره تصمیم گرفت که این دو دانشگاه از هم جدا شوند ولی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به تازگی گفته است که جدا شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعلا متوقف است. محمدرضا منصوری در گفت‌و گو با خبرگزاری تسنیم گفت:

مجلس هنوز در بودجه سال 92، تکلیف بودجه دانشگاه علوم پزشکی ایران را مشخص نکرده است. اما آنطور که گفته است، تا پایان بررسی دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات درباره قانونی بودن احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران، این جداسازی فعلا متوقف است.

وی گفت: انتزاع که به طور کامل صورت نپذیرفته است چون از اول هم گفته بودیم که تا آخر تیرماه هیچ چیزی تغییر نمی‌کند و فعلأ چیزی که در جریان است مذاکراتی است که برای گروه‌های آموزشی، اداری و پژوهشی است که در حال صحبت کردن هستند تا درباره نحوه این جابه‌جایی به توافق برسند و پس از این توافق نامه‌ها را به کمیسیون‌ 7 نفره می‌آورند و وقتی تصویب شد ابلاغ خواهد شد. به گفته او چیزی که در حال حاضر کمی این روند انتزاع را دچار مشکل کرده است و شاید این انتزاع با تاخیر صورت پذیرد این است که هم دیوان عدالت اداری و هم دیوان محاسبات رای به توقف این قضیه داده‌اند و گفته‌اند فعلاً دست نگه داریم تا بررسی‌های بیشتری صورت پذیرد تا اگر مغایرت با قانون نداشت این کار انجام شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که بودجه دو دانشگاه چه زمانی تقسیم‌بندی نهایی آن صورت می‌پذیرد، گفت: بودجه هم هنوز اعلام نشده است و اگر اعلام شود احتمالأ برای دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین می‌شود و اگر کد بدهند درصدی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی ایران می شود ولی چون قبل از بودجه نویسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود خارجی نداشت چیزی قاعدتأ به این دانشگاه تعلق نمی‌گیرد.

اظهارات سرپرست دانشگاه تهران در حالی است که دکتر سیامک مره‌صدق عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و گو با همشهری گفت: جدایی این دو دانشگاه قطعی است و به نظر من تصمیم مجدد برای این جدایی کاملا درست بوده است. این که بخواهیم دانشگاهی را با سابقه تاریخی به دلیل بالا بردن رتبه علمی دانشگاهی دیگر در منطقه از بین ببریم، کار اشتباهی است و ارزش علمی چندانی ندارد. وی در مورد بودجه این دانشگاه گفت: تا آنجا که من می‌دانم برای این دانشگاه بودجه جداگانه درنظر گرفته شده است.

دکتر شاه‌حسینی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه ایران نیز به همشهری گفت: بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی این دو دانشگاه از هم جدا خواهند شد. این شورا در مورد تشکیل یا انحلال دانشگاه‌ها اختیارات تام دارد. این شورا صورت‌جلسه قبلی خود را لغو کرده است و این ارتباط به هیچ فردی ندارد. شورای گسترش در مورد تقسیم اموال دانشگاه‌های مادر با دانشگاه‌های کوچک‌تر نیز تصیمم‌گیری می‌کند. در مورد دانشگاه ایران نیز چنین تصمیمی گرفته شده است.

از سوی دیگر یک فرد معارض از دانشگاه ایران به دلیل ضرر و زیان و خسارت مالی شکایت کرده است. دیوان عدالت اداری حکم به توقف جابه‌جایی اموال تا سی‌ویکم تیرماه داده است. بنابراین دانشگاه ایران حق جابه‌جایی اموال را نداشته و اشاره سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران به این مسئله است. از سوی دیگر هنوز هیچ جابه‌جایی اموالی در این دانشگاه صورت نگرفته است. ما تا 31.4 .92 زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهیم بود.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و گو با همشهری گفت: جدایی این دو دانشگاه در فصلی که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد اتفاق نیفتاد ، بنابراین بعید می‌دانم بودجه‌ای برایش در نظر گرفته شده باشد. هنوز تصمیم گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه این دو دانشگاه به طور حتم از هم جدا شده‌اند گفت: دانشگاه‌ها توسط هیات امنا اداره می‌شوند و اختیارات اداره آن بر اساس ماده 20 قانون برنامه به آنها سپرده شده است. باید دید این موضوع از سوی آنها چگونه پیگیری می‌شود. وی در مورد ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران و جدایی آنها گفت: این اقدام از ابتدا اشتباه بود ولی از آنجایی که شورای گسترش که اختیارات قانونی در این زمینه دارد، چنین تصمیمی گرفته بود، ما پذیرفتیم. ای کاش نه دو سال پیش ادغام صورت می‌گرفت و ای کاش الان هم این جدایی صورت نمی‌گرفت. هر دو این تصمیمات هزینه‌بردار است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سرانجام بودجه‌ این دانشگاه گفت: تصمیم به جدایی این دو دانشگاه گرفته شده است و رئیس جمهور احکام هیات‌امنای دانشگاه ایران را صادر کرده است. در مورد بودجه نیز، رئیس جمهور خودش تصمیم گرفته‌است، خودش هم برای این مسئله راه حل پیدا کند. تصمیم به ادغام این دانشگاه‌ها با نظر رئیس‌جمهور بوده و برداشت من این است که الان هم که این دو دانشگاه از هم جدا شدند به دستور خود ایشان صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: عده‌ای معتقدند که در دولت فعلی که رو به پایان است، اتفاق جدید دیگری نخواهد افتاد. امید کسانی که موافق ادغام هستند این است که کمی صبر کنند تا در دولت بعدی دوباره موضوع ادغام را ازسر بگیرند. از آنجایی که این عدم ثبات در مدیریت، در سیستم درمان آشفتگی ایجاد خواهدکرد این تصمیمات ناگهانی جز به ضرر مردم و سلامت آنها نخواهد بود. تصمیمانی که بر اساس خرد جمعی اتخاذ نشود به ضرر مردم است.

کد خبر 214587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز