یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

محمدعلی پورمختار * با پایان مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گام اول برای خلق یک حماسه سیاسی محکم برداشته شد.

مولفه‌های متعددی اما برای خلق یک حماسه بزرگ سیاسی لازم است؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند انتخابات پیش رو مصرع برجسته خلق حماسه سیاسی است پس در این بزنگاه باید ملاحظاتی را برای خلق یک حماسه درنظر گرفت. حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی در مرحله نخست از مصادیق بارز خلق حماسه سیاسی است که ان‌شا‌ءالله شاهد باشیم در لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب مردم قدرشناس و هوشمند ایران اسلامی در 24خرداد92 حضوری بیش از انتخابات سال88 را رقم بزنند؛

چرا که میزان آمار حضور در هر انتخاباتی بیانگر میزان علاقه، اعتماد و مشارکت مردم در مدیریت سیاسی کشور است. در عین حال از دیگر مولفه‌های خلق حماسه سیاسی این است که انتخابات در فضایی آرام و با اعتقاد کامل همه کاندیداها و طرفداران آنها به مجموع قوانین و مقررات انتخاباتی و رعایت قوانین تبلیغات برگزار شود.

مولفه مهم دیگر این است که باید برای خلق حماسه سیاسی اخلاق سیاسی را در این دور از انتخابات بیش از انتخابات گذشته رعایت کنیم. صرف حضور در انتخابات گرچه مؤثر و ضروری است اما اگر شاهد بد اخلاقی سیاسی و رفتارهایی چون بردن حیثیت و آبروی کاندیداها یا انجام اقداماتی که برخلاف شأن و منزلت نامزدها یا مقامات است، باشیم طبیعتا اثر منفی در خلق حماسه دارد.

کشور نیازمند خلق حماسه‌ای سالم، کامل و اخلاق مدارانه همراه با رعایت تقوای سیاسی و انتخاباتی است. در این صورت هیچ شائبه‌ای برای هیچ‌کس در داخل و خارج باقی نمی‌ماند و حجت برگزاری انتخابات سالم بر همه تمام می‌شود. این نکته نیز قابل تامل است که زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات و فراهم کردن شرایط حضور تاحد زیادی به حضور کاندیداهای صاحب صلاحیت بازمی‌گردد.

البته نباید شرایط طوری باشد که ازدیاد نامزدها انتخاب اصلح را برای مردم دچار مشکل کند، در عین حال اینکه نماینده سلایق مختلف در انتخابات حضور داشته باشد و این سلایق وفادار به قانون اساسی، آرمان‌های امام و رهبری باشند برای خلق حماسه سیاسی ضروری است و می‌تواند باعث ایجاد شوق انتخاباتی و همچنین ایجاد موجی از حضور در پای صندوق‌های رأی باشد. نکته بعدی که در خلق حماسه سیاسی اهمیت دارد این است که اگر نامزدهای حاضر در انتخابات توانمند و دارای برنامه مدون اقتصادی با هدف رفع مشکلات مردم باشند و شعارهای خود را براساس آرمان‌های انقلاب و اسلام تنظیم کنند، انگیزه مردم برای حضور در انتخابات با دیدن شعارهایی که در چارچوب مطالبات به روز مردم است بیشتر می‌شود.

* رئیس کمیسیون اصل 90مجلس

 

کد خبر 213882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز