همشهری آنلاین: اخضر ابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه، از توافق روسیه و آمریکا برای تلاش جهت آغاز مذاکرات میان طرف های مناقشه سوریه و حل و فصل سیاسی مسایل استقبال کرد

جان کری و سرگئی لاورف

به گزارش ایرنا، ریانوستی روز چهارشنبه به نقل از بیانیه دفتر اخضر ابراهیمی اعلام کرد: تصمیم مشترک روسیه و آمریکا برای استفاده از تمام امکانات موجود برای آغاز مذاکرات میان دولت سوریه و گروه های مخالف آن قابل توجه است.

وی افزود: این نخستین خبر نویدبخش در باره کشور مصیبت زده سوریه در مدت طولانی است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه گفت: اظهارات مقامهای روسیه و آمریکا در باره سوریه، گام نخست به پیش است که باید تداوم یابد.

سرگئی لاوروف  وزیر امور خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی روز سه شنبه برضرورت تلاش برای حل وفصل سیاسی مسایل سوریه از طریق مذاکره و گفت وگو تاکید کردند.

لاوروف در پایان دیدار با کری درجمع خبرنگاران گفت: روسیه و آمریکا توافق کردند ازتمام امکانات موجود برای آغاز مذاکرات میان دولت سوریه و گروه های مخالف آن استفاده کنند.

وی با اشاره به گفت وگوی تلفنی اخیر خود با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه اظهارداشت: همتای سوری بر پایبندی کشورش به توافقنامه ژنو تاکید کرده و برای آغاز مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: دراین مرحله وظیفه ما متقاعد کردن دولت سوریه و گروه های مخالف آن به آغاز مذاکرات می باشد.

وی اضافه کرد: دولت سوریه پس ازامضای توافقنامه ژنو درماه ژوئن سال گذشته برای اقدام مطابق این سند اعلام آمادگی کرد و برای این منظور کمیته ای دولتی برای مذاکره با همه طرف های مخالف خود تشکیل داد.

توافقنامه ژنو در روز سی ام ماه ژوئن سال 2012 توسط کشورهای عضو گروه اقدام سوریه تنظیم وتایید شد وتوقف خشونت ها درسوریه، آغاز مذاکرات ملی در این کشور ودسترسی همه افراد نیازمند به کمک های انسانی ازجمله بندهای این توافقنامه می باشد.

وزیر خارجه آمریکا هم بر ضرورت آغاز روند حل و فصل سیاسی مسایل سوریه تاکید کرد وگفت: در صورت خودداری سوریه ازحل و فصل سیاسی بحران این کشور ممکن است فرو پاشد ومنطقه را هرج و مرج فرا گیرد.

وی افزود: مسیر غیر از حل وفصل سیاسی بحران سوریه تشدید خشونت ها است.

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد سوریه در لبه پرتگاه قرار گرفته است که ممکن است هرج و مرج این کشور را فرا گیرد.

روسیه برحل وفصل مسایل سوریه از راه سیاسی وتوقف خشونت ها در این کشور و آغاز مذاکرات ملی بدون مداخله خارجی ومطابق توافقنامه ژنو تاکید دارد.

اما آمریکا به سرکردگی کشورهای غربی سعی دارد از مسایل سوریه برای مداخله در امور داخلی این کشور سوء استفاده کرده وحکومت این کشور را سرنگون کند.

واشنگتن ومتحدان غربی وعربی آن در راستای اجرای این سیاست از گروه های تروریستی ومزدوران خارجی درسوریه که مرتکب موارد متعدد اعمال تروریستی و ضد بشری شده اند حمایت کرده وتاکنون صدها میلیون دلار کمک های مالی و تسلیحاتی و تدارکاتی در اختیار این گروه ها قرار داده اند.

روسیه و آمریکا کنفرانس بین المللی در باره سوریه برگزار می کنند

سرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه از توافق با همتای آمریکایی خود برای برگزاری کنفرانس بین المللی در باره سوریه خبر داد.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات گسترده در باره بحران سوریه با جان کری همتای آمریکایی خود گفت: دو طرف برای تشویق دولت سوریه و گروه های مخالف آن به برگزاری مذاکرات و یافتن راه حل سیاسی برای مسایل این کشور توافق کردند.

وی افزود: همچنین توافق کردیم که هر چه سریعتر حتی تا پایان ماه جاری کنفرانس بین المللی درباره سوریه برگزار کنیم که در راستای کنفرانس ژنو در ماه ژوئن سال گذشته خواهد بود.

کنفرانس ژنو را گروه اقدام سوریه شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت و برخی کشورهای همسایه سوریه در سی ام ماه ژوئن سال 2012 برگزار کردند و در آن توافقنامه ای امضا شد که توقف خشونت ها در سوریه و آغاز مذاکرات ملی در این کشور از مفاد آن می باشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: معتقدیم در کنفرانسی که برگزار خواهیم کرد باید نمایندگان دولت سوریه و گروه های مخالف آن را متقاعد کنیم که با یکدیگر راههای اجرای کامل توافقنامه ژنو را بررسی کنند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود در باره ادعای برخی کشورهای اروپایی در مورد بکارگیری سلاح شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه گفت: روسیه همانند آمریکا نگران بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه است و این موضوع بسیار پیچیده و حساس است.

وی افزود: در صحت ارزیابی های خود در این باره باید 100 درصد اطمینان داشته باشیم که گرفتار شایعات یا توطئه ها نمی شویم.

لاوروف گفت: در این باره با طرف آمریکایی توافق کردیم که سازمان های اطلاعاتی دو کشور برای دریافت حقایق در باره بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی طرف های مناقشه در سوریه با یکدیگر تماس های نزدیک تری داشته باشند.

کد خبر 213280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز