مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین همواره در معرض بمباران سنگ‌های کیهانی بوده‌است،‌اما انسان‌ها به ندرت به این موضوع توجه کرده‌اند، تا آنجایی که تاکنون تنها هزار و 14 شهاب‌سنگ در حین برخورد با زمین مشاهده شده‌است.

براساس گزارش گیزمگ، ثبت برخورد این سنگ‌های درخشان که با سرعت و حرارتی بالا به سوی زمین شیرجه می‌زنند، از چند صد‌سال پیش آغاز شده‌است و از آن زمان به بعد بود که توجه انسان‌ها به این سنگ‌های کیهانی جلب شد.

کارلو زاپونی طراح داده‌ با جمع‌آوری داده‌های مرتبط با تمامی شهاب‌سنگ‌هایی که از ابتدای تاریخ تاکنون با زمین برخورد کرده‌اند، فیلمی انیمیشن ایجاد کرده که در آن می‌توان برخورد‌هایی که هرگز دیده‌ نشده‌اند را نیز مشاهده‌ کرد.

اطلاعاتی که در این انیمیشن استفاده شده‌اند از بولتن شهاب‌سنگ، متعلق به کمیته اصطلاحات و نامگذاری انجمن شهاب‌سنگ به دست آمده‌اند. واژه Bolide که به عنوان نام این اینفوگراف متحرک استفاده شده،‌به یونانی به معنی گلوله‌ است و برای نامیدن سنگ‌های کیهانی آتشین استفاده می‌شود.

شهاب‌سنگ

این مخزن داده‌ها هنوز اطلاعات جدید از قبیل اطلاعات شهاب‌سنگ چلیابینسک که در اوایل سال جاری بر روی روسیه سقوط کرد را وارد نکرده‌است. بر اساس این اطلاعات، تا سال 2012 میلادی برخورد هزار و 42 شهاب‌سنگ با زمین به چشم دیده‌ شده‌است و تعداد کلی شهاب‌سنگ‌هایی که تاکنون با زمین برخورد کرده‌اند نیز 34 هزار و 513 تخمین زده‌ شده‌است.

در صفحه وبی که این اینفوگراف متحرک را می‌توان تماشا کرد، لیستی از شهاب‌سنگ‌هایی که برروی زمین کشف شده‌اند و لیستی از شهاب‌سنگ‌هایی که به زمین برخورد کرده‌اند قرار گرفته است. بزرگترین شهاب‌سنگ کشف شده برروی زمین شهاب‌سنگی به نام هوبا است که در سال 1920 در نامیبیا کشف شده‌است. وزن این شهاب‌سنگ 60 تن بوده و جنس آن از آهن است. بزرگترین شهاب‌سنگی که با زمین برخورد کرده و در انیمیشن نیز به خوبی مشهود است، شهاب سنگ Sikhote-Alin است که با وزنی برابر 23 تن در سال 1947 با روسیه برخورد کرده‌است.

اینفوگرافیک انیمیشن سیر تاریخی برخورد شهاب‌سنگها با زمین را اینجا ببینید.

کد خبر 212935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز