شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پارلمان صربستان توافق‌نامه این کشور با کوزوو را تصویب کرد.

بیشتر گروه‌های پارلمان با این توافق‌نامه موافق بودند به‌جز حزب دموکراتیک صربستان که معتقد بودند باید برای اجرایی‌‌شدن این سند رفراندوم برگزار شود تا مردم در‌این‌خصوص رای دهند.

این توافق‌نامه که به‌تازگی بین نسخت‌وزیر دو کشور در بروکسل، پایتخت بلژیک به امضا رسید با 173 رای موافق و 24 رای مخالف تصویب شد.

براساس این موافقت‌نامه،‌ نیروهای امنیتی کوزوو اجازه گشت‌زنی در منطقه صرب‌نشین نخواهند داشت مگر در مواردی که بلایای طبیعی روی دهد و با تایید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مقام‌های مسئول صربستان.

به‌گزارش "این‌صربیا"،این موافقت‌نامه در پی 10 دور مذاکر بین مقامات ارشد صربستان و کوزوو با نظارت کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امضا شد و موفقیتی تاریخی و بزرگ برای دیپلماسی اروپاست.

داچیچ نسخت‌وزیر صربستان در سخنرانی خود در پارلمان پیش از رای‌گیری در این‌خصوص گفت این موافقت‌نامه استمرار روند عضویت صربستان در اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند.

او افزود در صورت خودداری پارلمان از تصویب این موافقت‌نامه، کوزوو به تنهایی به سوی اتحادیه اروپا حرکت خواهد کرد و صربستان از مسیر، خارج و منزوی خواهد شد.

نخست وزیر صربستان گفت: "کسی باید به گذشته، بدبختی و شکست‌های بی‌پایان خاتمه دهد".

کوزوو سال 2008 به‌طور یک‌جانبه استقلال خود را از صربستان اعلام کرد اما صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته است و این منطقه را یکی از استان‌های خود می‌داند.

کد خبر 211211
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز