همشهری آنلاین: طرح موضوع مربوط به عضویت کوزوو در سازمان ملل متحد، موجب بروز جنجال سیاسی در محافل سیاسی صربستان شد.

kosovo map

به گزارش ایرنا، هاینس ویلهلم سفیر آلمان در صربستان اخیرا به موضوع عضویت کوزوو در سازمان ملل متحد که احتمالا نتیجه مذاکرات آینده سیاسی بلگراد و پریشتینا خواهد بود، اشاره کرده و گفته است که پرونده طرح این موضوع را برای صربستان گشوده است.

ویلهلم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عضویت کوزوو در سازمان ملل اکنون در دستور کار مذاکرات بلگراد و پریشتینا در بروکسل نیست، افزود: آلمان خواهان این است که صربستان برای عضویت و کرسی کوزوو در سازمان ملل مانع ایجاد نکند.

سفیر آلمان اضافه کرد که در مراحل پایانی مذاکرات بین بلگراد و پریشتینا احتمالا موضوع مربوط به کرسی کوزوو در سازمان ملل مطرح خواهد شد.

ˈمیلووان درتسونˈ رییس کمیته پارلمان صربستان درامور کوزوو، اظهارات سفیر آلمان در رابطه با کرسی کوزوو در سازمان ملل را تحریک آمیز خواند و گفت که چنین اظهاراتی در مذاکرات بلگراد و پریشتینا و مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا اختلال وارد می کند.

ˈایویستا داچیچˈ نخست وزیر صربستان نیز در این راستا در گفت وگو با خبرنگاران در بلگراد تاکید کرد که این کشور مساله کرسی کوزوو در سازمان ملل را در هیچ نشستی از جمله در جلسات بروکسل، باز نکرده است.

وی افزود که در این رابطه فشارهای یاسی بر بلگراد وجود دارد و به طور علنی نیز در اتحادیه اروپا سخن گفته شده است که برای عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی مانعی ایجاد نشود.

نخست وزیر صربستان تاکید کرد: برای ما، این موضوع بدون یک راه حل جامع برای مساله کوزوو غیر قابل قبول است.

وی گفت قبلا اشاره کرده ام که در باره کرسی کوزوو در سازمان ملل، تنها زمانی می توان صحبت کرد که راه حل جامعی در باره آن اتخاذ شود.

اعلام استقلال کوزوو توسط پارلمان این منطقه در فوریه سال 2008، تاکنون تایید 96کشور از جمله آمریکا و 22 کشور عضو اتحادیه اروپا را کسب کرده است.

صربستان، کوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راههای صلح آمیز و دیپلماتیک است.

از ژوئن سال 1999، کوزوو تحت قیمومیت هیأت غیر نظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیروهای ˈکی فورˈ نیز مسئولیت تأمین امنیت را برعهده دارند.

مذاکرات پیشبرد حل و فصل مسأله کوزوو از نیمه دوم سال 2012پس از مدتی توقف، در سطوح بالای سیاسی بین نخست وزیران صربستان و کوزوو ادامه یافت و تاکنون این مذاکرات در چهار نوبت در بروکسل با وساطت ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده است.

در کنار موضوع مربوبط به شمال کوزوو، مقررات مرزی، حفاظت از میراث فرهنگی صرب‌ها در کوزوو، افراد مفقود شده و انتصاب نماینده دفتر اتحادیه اروپا در بلگراد و پریشتینا نیز از دیگر موضوع‌های مورد بحث نخست‌وزیران صربستان و کوزوو در مذاکرات بروکسل به شمار می‌رود.

صرب های کوزوو که حکومت مرکزی در پریشتینا را به رسمیت نمی شناسند، با هرگونه کنترل گمرکی در مرز با صربستان مخالف هستند و کوزوو را قسمتی از صربستان می دانند و از حکومت بلگراد پیروی می کنند.

نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا این نشست‌ها را گامی مثبت به سوی عادی‌سازی روابط بلگراد و پریشتینا می‌دانند.

عادی‌سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا یکی از شرایط مهم برای ادامه پیشبرد مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا عنوان شده است.

کد خبر 198946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز