گروه بورس: ارزش بورس‌های جهان در سه‌ماه نخست سال‌جاری میلادی پنج درصد افزایش یافت و از مرز 57هزار میلیارد دلار عبور کرد.

بورس جهان

به گزارش همشهری، با وجود بحران‌های مالی که برخی نقاط دنیا ازجمله اروپا را درگیر خود کرده است، بازار‌های مالی جهان روند رو به رشدی را سپری می‌کنند و بخش زیادی از این رشد را مدیون رشد بازار‌های مالی واقع در وال‌استریت هستند؛ چراکه آمار‌ها نشان می‌دهد که شتاب رشد بورس‌های نیویورک و نزدک همچنان از دیگران بیشتر است؛ هرچند این بحران از سال2008 همزمان با بحران مالی اروپا آغاز شد اما نزدیک به سه سال است که بحران مالی اروپا ابعاد تازه تری پیدا کرده و پس از بروز مشکلاتی در کشورهای یونان، پرتغال و اسپانیا در‌ماه مارس امسال نوبت به قبرس که منطقه بانکداری اروپاست رسید و مشکلات مالی این شرکت ناحیه یورو را به بحران عمیق‌تری فروبرد و حتی سیستم بانکداری این کشور را مختل کرد.

آمار‌های فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد؛ همزمان با وقوع بحران مالی قبرس بازار‌های مالی اروپا و آسیا با نزول مواجه شده‌اند اما بازار‌های مالی آمریکا کماکان روند روبه‌رشدی را دنبال می‌کنند. فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: بورس‌های منطقه آسیا، اروپا و حتی آسیای جنوب شرقی در‌ ماه فوریه نزدیک به یک درصد نزول کرده‌اند که رقم زیادی را شامل می‌شود اما در همین مدت بازار‌های مالی منطقه آمریکا بیش از 2.6درصد بر میزان ارزش‌شان افزوده شده است.

در این گزارش آمده است؛ ارزش کل بورس‌های دنیا در طول سه ‌ماه نخست سال‌جاری میلادی با پنج درصد افزایش به 57هزارو388میلیارد دلار رسیده که عمده این رشد مربوط به بورس نیویورک است. در حال حاضر بازار‌های مالی منطقه آمریکا با ارزشی معادل 24هزارو793میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا را در اختیار دارد و پس از آن بورس‌های لندن و کشورهای آسیای جنوب شرقی نظیر هنگ‌کنگ، ژاپن و چین در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

فدراسیون جهانی بورس اوراق بهادار در گزارش خود همچنین اعلام کرد: در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی ارزش بورس‌های آمریکا هفت درصد و ارزش بورس‌های منطقه اروپا و آسیا سه درصد رشد کرده است. در طول این مدت عملکرد بورس‌های آسیای جنوب‌شرقی نیز مثبت بوده و درمجموع چهار درصد به ارزش کل سهام شرکت‌های این منطقه اضافه شده است. در حال حاضر بورس نیویورک با ارزشی معادل 15هزارو223میلیارد دلار بزرگ‌ترین بورس دنیاست و بورس نزدک که یک بازار فرابورس محسوب می‌شود، با ارزشی معادل چهارهزارو991میلیارد دلار دومین بورس بزرگ دنیاست.

کد خبر 211135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز