چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کنفرانس شرم‌الشیخ برای بررسی اوضاع عراق در حالی قرار است از روز پنجشنبه با حضور نمایندگان 50 کشور به همراه بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، هیأت‌های اعزامی اعضای دائم شورای امنیت و سازمان‌های منطقه‌ای فعالیت خود را در منطقه تفریحی شرم‌الشیخ در سواحل مصر در دریای احمر آغاز کند

 که وزارت امور خارجه عراق اعلام کرده مخالف تعیین جدولی زمانی برای خروج نیروهای خارجی از عراق در ضمن این نشست است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه لبید اباوی، دستیار وزیر امور خارجه عراق از مخالفت بغداد با تدوین جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از عراق در بیانیه پایانی شرم‌الشیخ خبر داد.

به گفته اباوی در نشتی با حضور نمایندگان ارشد کشورهای حاضر در نشست شرم‌الشیخ بر روی 90 درصد محتوای بیانیه پایانی این نشست که از سوی مصر پیشنهاد شده، توافق شده اگرچه هنوز در مورد گنجاندن بندی که برای خروج نیروهای خارجی از عراق جدولی زمانی را پیشنهاد می‌دهد، اختلاف‌نظر وجود دارد.

امیدواری مصری‌ها

به اعتقاد مصری‌ها پیش‌نویس منشور بین‌المللی حمایت از عراق که از سوی قاهره پیشنهاد شده در نشست کاری روز پنجشنبه که دو مورد آن پشت درهای بسته برگزار می‌شود به تصویب می‌رسد.

به ظاهر علاوه بر این نشست‌ها قرار است نشستی نیز میان شش کشور همسایه عراق شامل ایران، اردن، ترکیه، کویت، عربستان سعودی و ترکیه به‌علاوه بحرین، مصر، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان ملل متحد و نمایندگانی از ایالات متحده و انگلیس برگزار ‌شود.

عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه به علت گرفتاری ناشی از بحران انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در شرم‌الشیخ حضور پیدا نکرده و تنها غایب این نشست است.

کردها و مسأله کرکوک

ائتلاف کردستان عراق در پارلمان عراق قصد دارد مسأله آینده کرکوک را در نشست‌های امروز کنفرانس شرم‌الشیخ مطرح کرده و خواستار عدم مداخله قدرت‌های خارجی در تعیین سرنوشت کرکوک شود.

فریاد روانه‌زی، از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق روز چهارشنبه تأکید کرد اعضای کردهیأت دولت عراق در نشست شرم‌الشیخ شرکت کرده و خواستار اجرای اصل 140 قانون اساسی ترکیه در مورد سرنوشت کرکوک می‌شوند.

این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود دیندار زیباری، هماهنگ‌کننده امور اقلیم کردستان با سازمان ملل متحد به‌ عنوان تنها نماینده این منطقه در شرم‌الشیخ حضور خواهد داشت.

دولت عراق طرحی پیشنهادی را برای همکاری با جامعه بین‌المللی برای حرکت به سوی صلح پایدار و نوسازی اقتصادی در این کشور تهیه کرده که تأمین نیازهای پایه مردم عراق، تأمین حقوق اساسی مردم و استفاده درست از منابع این کشور در آن گنجانده شده و این طرح در نشست‌های شرم‌الشیخ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 21083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز