سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش های نقض حقوق بشر برای دومین سال متوالی چین و آمریکا را رویاروی یکدیگر قرار داده است.

به گزارش ایرنا، پس از آن که وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی بسیاری از کشورها ازجمله چین را به نقض حقوق بشر متهم کرد، پکن این سوال را مطرح می کند که گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا کجاست و چرا منتشر نمی شود؟

اداره اطلاع رسانی شورای دولتی چین به عنوان کشوری که خود را در قبال جامعه بین الملل مسوول می داند برای اینکه این سوال همچنان بی پاسخ نماند این هفته و طبق روال گزارشی مفصل از نقض حقوق بشر در آمریکا منتشر کرده است.

این سند سال گذشته نیز منتشر شده بود و در اسناد و آرشیوها موجود است اما امسال وقایعی را از درون آمریکا مطرح می کند که به گفته کارشناسان زنگهای خطر را به صدا در آورده است.

دولت چین نیز به ابعاد مختلف نقض حقوق بشر در آمریکا اشاره کرده و آن را مخاطره آمیز دانسته است.

از محورهای مهمی که چین در سال جاری افشا کرده نقض حقوق شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تقلب در این مساله مهم است که دولتمردان آمریکایی از آن به عنوان شاخص دمکراسی در کشورشان یاد می کنند.

بحث هایی مانند پایمال شدن حقوق فردی و جمعی، زندان گوانتانامو، کشتار در کشورهای عراق و افغانستان و بدرفتاری با زنان و بهره کشتی از کودکان، موضوعی است که قبلا نیز مطرح شده است.

در گزارش اخیر اداره اطلاع رسانی شورای دولتی چین درج شده که برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از پول استفاده شده است.

این گزارش با اشاره به حضور کمرنگ مردم در انتخابات عمومی به دلیل عصبانیت از سیاستهای غلط دولت آمریکا و نفوذ لابی های خطرناک، آورده است که شش میلیارد دلار پول ارگان های حامی و ذی نفع در انتخابات ریاست جمهوری نیز از موارد نقض حقوق مدنی شهروندان بوده است.

بهره گیری دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا از این پولهای بادآورده که تجار و شرکتهای خاص و وابسته، آن را تهیه کرده اند ازجمله موضوع های سوال برانگیز و قابل بررسی است که حقوق مردم آمریکا را در انتخابات نادیده گرفته است.

هر چند در گزارش چین به عنوان یک عضو مهم شورای امنیت سازمان ملل متحد به ناامنی در داخل آمریکا طبق روال سالهای قبل اما با آمار و ارقام جدید اشاره شده اما یک محور جدید نیز چشمها را به کشور مدعیان دمکراسی خیره می کند.

استراق سمع و جلوگیری از رد و بدل شدن یک میلیارد و 700 میلیون پیام الکترونیکی، ورود پلیس به حریم خصوصی مردم و زیر پا گذاشتن حقوق مدنی آنان از مواردی است که نشان می دهد پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا بر رفتارهای خشونت آمیز خود افزوده اند.

چین به عنوان یک کشور نوظهور در جهان که می گوید صلح و عدالت را باید مبنای همکاریها و مناسبات بین کشورها قرار داد، توهین به مقدسات مسلمانان و به آتش کشاندن کتاب مقدس قرآن را از مصادیق بارز نقض حقوق بشر در آمریکا دانسته است.

موارد نقض حقوق بشر درآمریکا به قول خانم خوا چون اینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین آنقدر زیاد و مخاطره آمیز شده که جامعه بین الملل باید به آن واکنش درخور نشان دهد.

چین ادعاهای آمریکا در باره حقوق بشر را اکنون به داوری افکار عمومی کشانده و وزارت امور خارجه این کشور روز دوشنبه این هفته بخشی از برنامه کنفرانس خبری روزانه سخنگوی خود را به این مهم اختصاص داد.

وزارت امور خارجه چین سه محور اساسی را مطرح کرده است: نخست اینکه، چرا آمریکایی ها از وضعیت حقوق بشر در داخل کشور خود حرفی نمی زنند.

دوم، آمریکا حقوق بشر را که نیازمند گفت وگو براساس معیارهای هر کشوری است به عنوان ابزاری برای دخالت در امور داخلی سایر کشورها استفاده می کند.

سوم اینکه، هیچ کشوری در جهان مجری حقوق بشر نیست و دولت چین مایل است بر اساس برابری و احترام متقابل، با کشورهای دیگر درباره مساله حقوق بشر به تبادل نظر بپردازد.

کد خبر 210720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز