گروه شهری: از نظر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، فلسفه نظام اسلامی، خوب فکر کردن است و در نظام آموزشی و فرهنگی خود باید خوب فکر کردن را به شهروندان بیاموزیم.

مدیریت شهری

قالیباف که در مراسم اختتامیه دومین جشنواره آیینی شمسه در برج میلاد شرکت کرده بود طی سخنانی اظهار داشت: اگر فلسفه حکومت‌های غربی، امنیت است در نظام اسلامی خوب فکر کردن، فلسفه است و می‌توانیم در سایه قرآن و عترت و مسیری که قرآن برای ما روشن کرده است به رشد و تعالی برسیم. وی تفاوت در ارزش‌ها را مهم‌ترین وجه ممیزه مدیریت در جامعه اسلامی با جامعه غیراسلامی دانست و گفت: در حوزه مدیریت شهری در محیط‌های غیراسلامی هر چقدر شهر از بعد فعالیت‌های رفاهی، خدماتی، عمرانی، فضای سبز، توسعه حمل‌ونقل و مادیات که به حق یک جامعه به آن نیاز دارد، پیشرفت کند طبیعتا آن مدیر خوب و موفق خواهد بود.

از نظر قالیباف اما در نظام و مدیریت اسلامی کار به اینجا ختم نمی‌شود زیرا ما از بزرگان دین آموخته‌ایم که همه فعالیت‌ها را خوب انجام دهیم مثلا پل، بزرگراه، تونل ایجاد کنیم، فضای سبز را توسعه دهیم، شهر را نظافت کنیم، به حمل‌ونقل عمومی توجه کنیم اما اگر این کارها در جامعه منتج به این شود که شهروندان آن شهر عبادت خدا را انجام ندهند و رشد و تعالی نیابند ما به هدفمان نرسیده‌ایم بنابراین توقف در موضوعات مادی اگر ما را از عبادت خدا باز دارد، جامعه موفق نخواهد بود.

شهردار تهران قرآن را کتاب انسان‌ساز و جامعه‌ساز دانست که باید با آن زندگی کنیم و بدانیم کلید زندگی ما در قرآن است و وجود مشکلاتی مانند آسیب‌های اجتماعی، پرده‌دری‌ها، ریاکاری‌ها، خلف وعده‌ها و... نتیجه فاصله گرفتن از قرآن است. بنابراین گزارش در اختتامیه دومین جشنواره آیینی شمسه، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر و حجت‌الاسلام محمد علی زم نیز شرکت داشتند.

شمسه، زمینه مشارکت مردم در تمامی عرصه‌ها را فراهم می‌کند

یکی دیگر از سخنرانان مراسم اختتامیه شمسه سیدمحمد ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بود. وی با اشاره به اینکه سازمان خدماتی شهرداری به نهادی اجتماعی بدل شده است اظهار امیدواری کرد این رویکرد در کل شهر جریان یابد تا زمینه مشارکت مردم در تمامی عرصه‌ها فراهم شود.ایازی افزود: در پی راهنمایی‌های شهردار تهران تلاش گسترده‌ای برای درگیر کردن شهروندان با مسائل فرهنگی شهر در محلات انجام دادیم به‌طوری که تمام مردم شامل زن و مرد و پیر و جوان درگیر مسائل فرهنگی شوند و همه سلایق در عرصه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره حوزه‌های دعا و نیایش، خوشنویسی، گرافیک و کاریکاتور به جمع رشته‌ها اضافه شده‌اند، گفت: در برخی از رشته‌ها 200هزار اثر برای ما ارسال شد و در این دوره علاوه بر برگزاری اختتامیه این دوازده رشته، از برگزیدگان به شکل ویژه تقدیر می‌شود. وی با اشاره به اظهارات شهردار تهران درباره اضافه کردن حوزه‌های جدید همچون IT به جشنواره‌های فرهنگی، گفت: ما جشنواره شکوفا را که به شهروند کارآفرین و فناوری اطلاعات اختصاص داشت، در هفت رشته برگزار کردیم. این جشنواره با حضور نخبگان حوزه IT در بالاترین سطح کشور برگزار شد.

معاون شهردار تهران در ادامه جشنواره تسنیم ویژه فعالیت‌های بانوان، جشنواره سلامت در حوزه سلامت، جشنواره پویا در حوزه فعالیت‌های ورزشی محلات در قالب 25 هزار تیم و جشنواره مشکات در حوزه آموزش شهروندی را از دیگر جشنواره‌های برگزار شده در محله‌های تهران خواند و افزود: در سال91 با همت شهرداری تهران و زمینه‌سازی‌‌های لازم، یک میلیون نفر در محله‌های تهران، درگیر مسائل فرهنگی اجتماعی بودند. براساس این گزارش، روز گذشته از 90برگزیده نهایی در رشته‌های قرآن، نیایش و نهج‌البلاغه تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 210160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز