سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روند نزولی و با شتاب بهای طلا در بازارهای جهانی که از روز جمعه گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و در معاملات امروز نیز کاهش 10 درصدی نسبت به دیروز را تجربه کرده و وارد کانال 1300 دلار در هر اونس شده است.

کاهش شدید قیمت طلا همچنان ادامه دارد

به گزارش ایرنا، بهای طلا در معاملات روز سه شنبه بازارهای جهانی بیشترین کاهش خود از سپتامبر2011 تاکنون را تجربه کرد. در تابعیت از کاهش بهای طلا، قیمت فلزات باارزش دیگر مانند نقره، پلاتین و پالادیوم نیز با افت مواجه بود.

بهای طلا برای تحویل در ماه فوریه 2014 (بهمن 92) در ساعت 11:14 صبح روز دوشنبه در بازار توکیو 10 درصد کاهش یافت و به یک هزار و 324 دلار در هر اونس(چهار هزار و 132 ین در هر گرم) رسید که کمترین قیمت میان روزی از ماه اوت 2012(مرداد 91) تاکنون رسید.

براساس اعلام پایگاه خبری بلومبرگ، بهای نقدی طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 21 درصد کاهش داشته است.

ˈهیرویوکی کیکاکاواˈ مدیرکل تحقیقات شرکت نایهون یونیکام در توکیو در واکنش به کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی گفت: بازار سلف طلا در توکیو با دو عامل تاثیرگذار منفی روبرو شده که یکی کاهش قیمت نقدی طلا و دیگری نرخ بالاتر ین در مقابل دلار است.

به گزارش بلومبرگ، پس ازآنکه نرخ برابری ین در مقابل دلار دیروز 6/1 درصد گرانتر شد، روز جاری سه دهم درصد کاهش پیدا کرد و به 06/97 ین در مقابل هر دلار رسید.

در بازار کالای توکیو امروز همچنین، قیمت نقره برای تحویل در ماه فوریه 11 درصد کاهش یافت و به 70 ین در هر گرم رسید.

بهای پلاتین برای تحویل در ماه فوریه نیز 2/5 درصد کاهش ارزش پیدا کرد و به چهار هزار و 412 ین در هر گرم رسید و قیمت پالادیوم 4/5 درصد کاهش یافت و به دو هزار و 43 ین در هر گرم رسید.

بازار جهانی طلا از روز جمعه گذشته با روند کاهشی قیمت مواجه شد که به اصطلاح بازار خرسی می گویند، به این معنا که سرمایه گذاران بر این باورند، قیمت برای یک مدت طولانی کاهش می یابد.

تحلیلگران بازار در واکنش به شروع روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی اظهار داشتند که با بروز علایم رشد در اقتصاد جهانی، سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام و ارز را دارند.

در معاملات روز جمع گذشته ، نرخ برابری دلار در مقابل یورو پنج دهم درصد بالا رفت و شاخص استاندارد اند پورز در بازار سهام آمریکا رکورد زد. اندازه شاخص یاد شده از کمترین مقدار خود در 12 سال گذشته در مارس 2009 تا کنون بیش از دو برابر شده است.

همچنین بازخرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا و سه سال رشد پی در پی سود بازار سهام، به افزایش شاخص مذکور کمک کرد.

احتمال اینکه قبرس برای جبران زیان احتمالی ناشی از وامهای اضطراری، داراییهای طلای خود را بفروشد، بر افت قیمت طلا در بازارهای جهانی اثرگذار بود.

براساس اعلام بلومبرگ،دارایی اتحادیه سرمایه گذاری ˈاس.پی.دی.آر گلدˈ، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری اوراق بهادار با پشتوانه طلا در جهان، پنج شنبه گذشته به یک هزار و 181 تن و 400 کیلوگرم رسید که کمترین میزان در تقریبا سه سال گذشته است.

ˈروبین بارˈ تحلیلگر شرکت سوسایت جنرال در لندن ، در خصوص علت کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی به بلومبرگ گفته بود که اینکه وضع اقتصادی جهان به آرامی بهتر می شود، تاثیر منفی بر روی قیمت طلا می گذارد و کاهش آن را بدنبال دارد و احتمال دارد بانک مرکزی آمریکا نیز شتاب اجرای سیاست پولی انبساطی را کاهش دهد.

وی افزود: همه این عوامل موجب شده است که طلا اکنون در سبد دارایی سرمایه گذاران جای خود را به دلار و سهام بدهد.

قیمت سلف طلا در ساعاتی از معاملات روز جمعه نیویورک به سطح یک هزارو 501 دلار و 40 سنت نیز رسیده بود که در مقایسه با رکورد یک هزار و 891 دلار و 90 سنتی آن در اوت 2011 ، معادل 21 درصد کاهش یافته بود.

به گزارش بلومبرگ، اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال 2013 سه درصد رشد کرد و بر اساس متوسط پیش بینی اقتصاددانانی که از سوی بلومبرگ از پنجم تا نهم آوریل (16 لغایت 20 فروردین) مورد پرسش قرار گرفتند، در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، 5/1 درصد رشد خواهد کرد.

بر اساس اعلام وزارت کار آمریکا در تاریخ پنج آوریل (16 فروردین) ، سطح اشتغال جدید در این کشور در ماه مارس (11 اسفند تا 11 فروردین) 88 هزار واحد افزایش یافت که کمترین میزان در 9 ماه است.

گلدمن ساچز قیمت هدف سه ماهه طلا را که پیش تر یک هزار و 615 دلار درهر اونس تخمین زده بود، یک هزار و 530 دلار در هر اونس پیش بینی کرد و تخمین قیمت سالانه این فلز گرانبها را از یک هزار و 550 دلار به یک هزار 390 دلار در هر اونس کاهش داد.

تحلیلگران بازار ، رشد اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد آمریکا ، احتمال کاهش سیاستهای تحریک اقتصادی از سوی بانک مرکزی آمریکا، احتمال فروش طلا از سوی کشورهای بدهکار منطقه یورو از جمله قبرس، رشد درآمد شرکتها و جذابیت بازار سهام برای سرمایه گذاران را از جمله دلایل کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی عنوان می کنند.

ˈپیتر ریچاردسونˈ تحلیلگر مورگان استنلی نیز به بلومبرگ گفته بود: بازار طلا احتمالا شروع به ارزیابی این چشم انداز کرده که کشورهای درگیر بدهی منطقه یورو ممکن است مجبور به فروش طلای خود شوند تا بخشی از بودجه خود را تامین کنند و کشورهای دیگری در این رابطه هستند که دارایی طلای آنها بسیار بیشتر از قبرس است.

ˈمارک فیبرˈ ناشر گزارش ˈتاریکی، رونق و فناˈ در تاریخ 12 آوریل در برنامه ˈاستریت اسمارتˈ تلویزیون بلومبرگ گفت: من این حقیقت را دوست دارم که قیمت طلا سرانجام شکسته شد زیرا این یک فرصت عالی برای خرید به دست می دهد.

ˈجورج سوروسˈ سرمایه گذار میلیاردر آمریکایی در مصاحبه با روزنامه صبح جنوب چین که در تاریخ هشت آوریل (19 فروردین) منتشر شد، گفت: بهای طلا پس از آنکه منطقه یورو در سال گذشته به ورشکستگی نزدیک شد، کاهش یافت و ویژگی دارایی مطمئن بودن خود برای سرمایه گذاران را از دست داد.

سوابق نشان می دهد، سوروس در سه ماهه چهارم سال 2012، سهام طلای خود را نزد اتحادیه اوراق بهادار دارای پشتوانه طلا (بزرگترین صندوق سرمایه گذاری اوراق بهادار با پشتوانه طلا در جهان) 55 درصد کاهش داد.

ˈˈرینه هوکریترˈ مسوول ارشد اجرایی شرکت ˈآلن هوکریترˈ و بهترین پیش بینی کننده بازار طلای لندن در نظرسنجی سال 2012، در ژانویه گذشته (دیماه 91) پیش بینی کرد: دوره بازار گاوی طلا به دلیل پیشرفت اقتصاد آمریکا به سر آمده است.

گلدمن ساچز در تاریخ 10 آوریل که قیمت طلا 4/5 درصد در عرض سه روز کاهش یافت، اعلام کرد: کاهش قیمت طلا سریعتر می شود و سرمایه گذاران باید طلای خود را بفروشند.

ˈدونالد سلکینˈ استراتژیست ارشد بازار نیز پیش بینی کرده است که طلا به عنوان یک دارایی مطمئن دیگر واقعا مورد نیاز نیست.

سلکین ادامه داد: مردم به بازار سهام نگاه می کنند و حیرت زده هستند، تورمی وجود ندارد ، بنابراین مردم می گویند، برای چه به طلا نیاز داریم.

اما ˈجفری سیکاˈ که به عنوان رییس صندوق سرمایه گذاری سیکا ولت منیجمنت در موریستون نیوجرسی به اداره بیش از یک میلیارد دلار دارایی کمک می کند ، معتقد است که برنامه های تحریکی بانک مرکزی آمریکا به بالا رفتن قیمت طلا کمک می کند.

بانک مرکزی آمریکا ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه بازخرید می کند و گفته است بهبود بیشتری در بازار کار برای کاهش دادن محرکهای پولی (که به تسکین پولی یا quantitative easing مشهور هستند)، لازم است.

ازسوی دیگر ˈجفری نیکولسˈ مشاور ارشد اقتصادی شرکت سرمایه گذاری روسلیند کپیتال ، اظهارنظر کرده که انتظار یک انتقال ادامه دار سرمایه از طلا به سوی سهام را داریم.

وی اضافه کرد: سرمایه گذارانی که روی طلا سرمایه گذاری می کنند، اعتمادشان به طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن در برابر خطرات تورم و بحران در بازار سهام کاهش یافته است.

بر اساس داده های گردآوری شده از سوی یو.اس.ای تودی، این چهاردهمین بار از سال 1975 تا کنون است که بازار طلا در وضعیت خرسی قرار می گیرد.

بر اساس اعلام گروه سرمایه گذاری بیسپوک، بدترین سقوط قیمت طلا در سالهای 1980واقع شد که طی دو وضعیت خرسی پی در پی در یک بازه زمانی هشت ماهه، قیمت طلا به ترتیب 45 و 46 درصد کاهش یافت.

گروه سرمایه گذاری بیسپوک معتقد است: اگر وضعیت خرسی کنونی بازار از الگویی مشابه الگوی گذشته پیروی کند، قیمت طلا به کمتر از یک هزار و 281 دلار در هر اونس می رسد.

کد خبر 209472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز