دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

بافق: در مقوله کارآفرینی، نام کویر که به میان می‌آید، هر شغل و کسبی ممکن است به ذهن خطور کند جز پرورش ماهی اما در سرزمین آفتاب، آنجا که خورشید با تیغ سوزانش بر پیکر کویر خراشی از خشکی ایجاد می‌کند، جوانانی دست به پرورش ماهی زده‌اند. این اقدام به جهاد شبیه است.

پرورش ماهی - یزد

 جهادی از جنس آب؛ جهادی که علاوه بر تولید، اشتغال‌زایی قابل‌توجهی در بافق ایجاد کرده است. به گزارش مهر، دو جوان بافقی با بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی و پیروی از شیوه ائمه معصومین که در دوران زندگی خود همواره به فعالیت مشغول بودند، کار و تلاش را آغاز کردند و اکنون در دل کویر به پرورش ماهی مشغولند. این دو جوان کارآفرین توانسته‌اند یک سایت پرورش ماهی راکد را که 15سال به حال خود رها شده بود احیا کنند و پرورش ماهی در آن به راه‌اندازند.

خلاقیت این دو جوان بافقی و عشق آنها به کارهای تولیدی در کنار هم‌فکری و تعامل با کارشناسان آبزی‌‌پروری اکنون توانسته موفقیتی بزرگ نصیب آنها کند به‌نحوی که میزان ماهیان پرورش داده شده توسط این دو، بیش از ظرفیت سایت شده و آنها اکنون به سوددهی رسیده‌اند.

در این طرح با مدیریت زمان که یکی دیگر از ویژگی‌های کارآفرینی است، در دو فصل زمستان و تابستان ‌ماهی‌های سرد آبی و گرمابی پرورش می‌یابند به‌نحوی که در زمستان ماهی قزل‌آلا و در تابستان ماهی تیلاپیلا پرورش داده شده و این روزها مشغول برداشت قزل‌آلا از استخر خود هستند.

هاشم افضلی جوان 35 ساله بافقی یکی از پرورش‌دهندگان ماهی است، می‌گوید: با رها‌سازی‌ هزار قطعه بچه ماهی با وزن 20تا 25گرم در آبان ماه، اکنون توانستیم شش تن ماهی به وزن میانگین هر کدام 500تا 600گرم برداشت کنیم.افضلی در مورد سرمایه‌گذاری خود در این استخر پرورش ماهی اظهار می‌دارد: سرمایه اولیه ما 130میلیون تومان بود که با این رقم هم برای خود و هم برای پنج‌نفر به‌طور مستقیم و 50نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کردیم.

با توجه به اینکه کارآفرینی فلسفه زندگی است و روحیه تولید در این افراد بالاست، جوانان بافقی بیکار ننشستند و درحالی‌که اقتصاد مقاومتی مورد تأکید است، برای خود و شهرشان قدمی بزرگ برداشتند و در دل کویر با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و استیلا بر شرایط بد اقلیمی، کاری عظیم در راستای تولید انجام می‌دهند.

هاشم افضلی درباره سختی‌های کار خود می‌گوید: شرایط طاقت‌فرسای جوی و فیزیکی کویر که در زمستان سرد و خشک و در تابستان گرم و سوزان است، کم آبی و بسیاری موارد دیگر، هرگز نتوانست بر ما غلبه کند و عشق ما به‌کار باعث پیشرفتمان در این زمینه شد.

وی ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهیم کشوری توسعه‌ یافته داشته باشیم، دولت و مسئولان باید با حمایت خود ‌ و با همکاری با تولیدکنندگان زمینه رشد و پیشرفت جوانان جویای کار‌ و تنوع بیشتر در تولید را فراهم کنند. افضلی، بسته‌بندی و بازاریابی را نیز یکی دیگر از نیازهای کارهای تولیدی دانسته و بر تفکر جدی در این زمینه تأکید می‌کند.

محمد مهدی فلاح جوان دیگر بافقی که 38 ساله است نیز اظهار می‌دارد: امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان، بتوانیم استخرها را از حالت سنتی و خاکی بیرون آوریم زیرا در استخرهای خاکی، هدررفت آب زیاد است و این امر کار را با مشکل مواجه می‌کند.فلاح به جوانان جویای کار هم توصیه می‌کند که خودشان را معطل نکنند و به‌دنبال کارهای پشت میزنشینی نباشند، کارهای گروهی و تولیدی را آغاز کنند و به کارهایی که علاقه دارند بپردازند زیرا به‌طور قطع، موفقیت، رشد و پیشرفت در تولید بیشتر از پشت‌میزنشینی است.

در سال‌های اخیر، کشاورزی رونق ویژه‌ای به شهرستان بافق داده و کشاورزانی که دارای منابع آبی هستند می‌توانند در کنار کشاورزی و دامپروری در استخرهای ذخیره آب تولید ماهی داشته باشند و با پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی علاوه بر سوددهی لازم به تولیدکنندگان، می‌توان شاهد کاهش مصرف کودهای شیمیایی برای زمین‌های کشاورزی بود. امید می‌رود در سال‌های آینده پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره رونق بیشتری داشته باشد. براساس آمار شرکت آب منطقه‌ای شهرستان بافق، در حال حاضر 136حلقه چاه کشاورزی در شهرستان بافق وجود دارد که این خود یک امتیاز ویژه برای پرورش ماهی است.

کد خبر 209115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز