پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از دویست کیلوگرم زباله پلاستیکی در هر ثانیه وارد اقیانوس‌ها می‌شود. شیشه، زباله‌های فلزی، منسوجات و به ویژه پلاستیک هم از جمله زباله‌هایی هستند که به وفور در سواحل یافت می‌شوند.

oceans

oceans

به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه، کنفرانس بین‌المللی دریاها در حالی در پاریس آغاز به کار کرده است که حفاظت از اقیانوس‌ها به یک ضرورت تبدیل شده است.

شیشه، زباله‌های فلزی، منسوجات و به ویژه پلاستیک از جمله زباله‌هایی هستند که به وفور در سواحل یافت می‌شوند. در هر ثانیه دویست و شش کیلوگرم زباله پلاستیکی به اقیانوس ها ریخته می‌شود.

این زباله‌های پلاستیکی بر اثر وزش باد و یا با جریان آب در نهایت وارد آب اقیانوس‌ها می‌شوند. به این ترتیب شمال اقیانوس آرام به زباله دانی که شش برابر بزرگتر از مساحت فرانسه است تبدیل شده است.

دانشمندان اشیایی مانند مسواک، فندک، توپ گلف را در شکم مرغابی دریایی یافته‌اند.

فرانسوا شارتیه مسئول کمپین حفاظت از اقیانوس‌های صلح سبز می‌گوید حیوانات بزرگتر حیوانات کوچکتر را می‌خورند و این آلودگی‌هایی که هیچ گاه از بین نخواهد رفت در بدن آنها ذخیره می‌شود. زمانی هم که ما این حیوانات را می‌خوریم در نهایت این ترکیبات سمی وارد بدن ما می‌شود.

حیوانات قادر نیستند میان غذا و این زباله تمایزی قائل شوند. سالانه یک میلیون پرنده دریایی و صدهزار لاک پشت دریایی بر اثر خوردن این زباله‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

از دیدگاه نهادهایی که با آلودگی‌های دریا مبارزه می‌کنند دست کم مصرف کیسه های پلاستیکی باید محدود و یا حتی کنار گذاشته شود.

کد خبر 208605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز