چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی (CSIS) در یک گزارش تحلیلی به بررسی نقش اروپا در رقابت بین ایران و آمریکا پرداخته و گفته است که آمریکا و اروپا در مورد ایران راهبرد یکسانی دارند و اختلاف آنها بر سر تاکتیک ها است.

به گزارش ایرنا، در بخشی از خلاصه این گزارش تحلیلی به قلم رابرت ام. شلالا ،براندن فیت و نوری کاستینگ آمده است: کشورهای مختلف تشکیل دهنده اتحادیه اروپا و نیز کشورهای اروپایی خارج از این اتحادیه ، نقش مهمی در رقابت بین آمریکا و ایران دارند.

نقش اروپا در این زمینه به طور مبسوط در گزارش تحلیلی جدید مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی (CSIS) با عنوان رقابت راهبردی آمریکا و ایران: تاثیر اتحادیه اروپا ، قدرت های سه گانه اروپایی (EU3) و کشورهای اروپایی غیر عضو اتحادیه اروپا ، بررسی شده است.

این تحلیل نشان می دهد که کشورهای اتحادیه اروپا بخصوص قدرت های سه گانه اتحادیه اروپا (انگلیس ، فرانسه و آلمان) ، استوارترین متحدان اروپایی واشنگتن برای مقابله با ایران هستند.

هر چند رویکرد اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی با رویکرد آمریکا متفاوت بوده است ، اما اختلافات بیشتر بر سر تاکتیک ها و برنامه زمانی بوده تا نیاز به انجام اقدامات نیرومند برای توقف پیشرفت ایران.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه افزوده است: انگلیس و فرانسه همچنین از آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس حمایت نظامی می کنند. هر چند اعمال نیروی (نظامی) آنها محدود است و به دلیل محدودیت های بودجه ای به آهستگی در حال افت است ، اما نیروهای انگلیسی و فرانسوی نقش مهمی در خلیج فارس و دریای سرخ دارند و مشاوران نظامی آنها همچنان عامل مهمی در رقابت بین آمریکا و ایران هستند.

صادرات نفت ایران نیز برای چندین کشور اروپایی از اهمیت برخوردار است و همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به آمریکا همدلی کمتری با اسرائیل دارند.

ایران درصدد بهره برداری از این گسل های بالقوه بین آمریکا و اروپا بوده است. ایران بارها گفته که درصدد مشارکت با اروپا است و تلاش می کند تا اروپا را به دنبال کردن قراردادهای انرژی و تجاری تشویق کند که این امر اروپا را از آمریکا جدا خواهد کرد.

کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه اروپا نیز نقش کمتری در رقابت آمریکا - ایران دارند. حضور این کشورها زمانی بیشتر احساس می شود که درصدد میانجی گری یک سازش بین طرفین هستند.

اتحادیه اروپا و سایر کشورهای اروپایی که با دیدگاه های راهبردی اتحادیه موافق هستند ، همچنان به رویکرد دو مسیره شامل تحریم و تشویق در قبال ایران متعهد هستند ، اما آنها همچنین تا حد زیادی جانب آمریکا را گرفته و از میانجی گری بین آمریکا و ایران چشم پوشی کرده اند.

تجربه نشان داده است که وحدت آمریکا - اتحادیه اروپا چالش بزرگی برای ایران است در حالی که اختلاف بین آنها فضایی برای جمهوری اسلامی به منظور پیشبرد منافع خود ایجاد می کند.

این اندیشکده امریکایی در بخش پایانی مقاله خود نیز تصریح دارد که ˈهمکاری آمریکا و اروپا در قبال ایران بر دنبال کردن راهکارهای دیپلماتیک و تحریم ها متمرکز است و هیچ سند غیرمحرمانه ای وجود ندارد که از بحث بین آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه راهکارهای نظامی حکایت داشته باشدˈ.

کد خبر 208435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز