همشهری‌آنلاین: گروهی از نمایندگان قبیله‎های بومی آمریکا طی شکایتی رسمی خواستار توقف حراج آثار عتیقه سرخپوستان در پاریس شدند.

سرخپوست

به گزارش CHN، به نقل از رویترز، اعلام طرح‎های جاری ارائه شده از سوی یک حراج خانه در پاریس برای فروش ماسک‎های عتیقه مربوط به قبیله‎‎هایی از سرخپوستان بومی آریزونا در امریکا، خشم و اعتراض گروهی از بومیان این کشور را برانگیخته است. بومیان امریکایی،خواستار بازگشت این آثار به امریکا شده‎اند.

معترضان گروهی از مردمان قبیله هوپی هستند که در ده روستای پراکنده در یک منطقه حفاظت شده، واقع در شمال شرقی آریزونا زندگی می‎کنند. این گروه از حراج خانه‎های "سارو" و "نرت مینت تسیر" در پاریس خواسته‎اند تا از فروش 70 شی تاریخی و سنتی سرخپوستان از جمله یک ماسک مقدس به نام کاتسینام خودداری کنند. حراج این آثار قرار است 12 آوریل سال جاری برگزار شود.

"قبیله هوپی" که برخی از دسته‎های متعلق به آن دارای 18 هزار عضو است، همچنان درسه جزیره مجزا از هم، طبق آیین‎های سنتی کهن در زمینه‎های مختلف از جمله درزمینه روش‎های کشاورزی به زندگی خود ادامه می‎دهند. این گروه از اعضای قبیله عمدتا معتقدند که این ماسک‎های مقدس با ارواحی از پیام آوران معنوی مرتبط هستند و خواستار توقف خرید و فروش و سپس بازگرداندن این اشیا شده‎اند.

لایگ . جی . کوانویسیما مدیر اداره حفاظت از میراث فرهنگی قبیله‎های هوپی در نامه‎ای که به حراج خانه‎های پاریس نوشته یادآور شده است که از نظر ما این اشیای مقدس هستند و تنها باید در اختیار اعضای قبیله هوپی قرار گیرند. این تنها در صلاحیت اعضای قبیله است و هیچ کس به غیر از مردم قبیله حق تملک این آثار آیینی را ندارد.

وی افزود: کاتیسنام که عمدتا درآیین‎های مذهبی مورد استفاده است به تقویم کشاورزی سرخپوستان ارتباط دارد که طبق بیانیه سازمان ملل درباره حقوق مردمان بومی جهان از گروه آثار فرهنگی حفاظت شده است. بیانیه‎ای که از سوی دولت فرانسه نیز امضا شده است.

براساس کاتالوگ منتشر شده از سوی یکی از حراج خانه‎های یادشده، مجموعه آثار مورد نظر توسط یک مجموعه دار آماتور که طبق تحقیقات دقیق روشن شده است که مدت سه دهه در کشور امریکا زندگی می کرده، گردآوری شده است.

طبق همین کاتالوگ‎ها بیشتر این ماسک‎ها بسیار استادانه درست شده و عمدتا از موادی چون منقار پرندگان و انواع قطعات چوبی و فلزی تهیه شده است. قیمت اولیه ارائه شده از سوی این حراج خانه برای این آثار از حدود 2000 دلار تا 32.000 تعیین شده است.

کد خبر 208250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز